Maskinførere med tamagotchis
Når en leverandør sælger en ny maskine til en entreprenør, og der følger en reparationsaftale med i købet, kan det blive en særdeles dyr fornøjelse for sælger.
Ofte bliver maskinerne igen og igen udsat for massiv overbelastning, med utallige reparationer til følge, og en markant forkortet levetid.
- Hvis vi sammenligner med for eksempel lastbiler, så kører de på asfalt, har en fartbegrænser og bliver betjent af en fører, der har taget et kørekort. Derudover har vi selvfølgelig politiet til at sikre, at reglerne bliver overholdt, siger vicedirektør i Trackunit, Per Stjernqvist.
- For entreprenørmaskiner er der hverken krav om førerbevis, fart eller vægt, og der er intet politi til at monitorere kørslen. De bliver udsat for en markant højere belastning, og alligevel tegnes der reparationsaftaler på dem, fortsætter han.
Det medfører selvsagt store udgifter for både køber og sælger, og det vil Trackunit gerne være med til at afhjælpe. Derfor er man lige nu i fuld gang med at udvikle et system, der skal engagere maskinførerne ved hjælp af såkaldt “gamification”.
Maskinen interagerer med føreren
Ved hjælp af sensorer i maskinen og en opkobling gennem skyen til en app på maskinførerens smartphone, skal det hele tiden være muligt at få overblik over, hvordan maskinen er blevet ført, og hvordan standen er.
- Maskinen skal kunne interagere med maskinføreren, og få rettet dårlige vaner på en positiv måde, så han bliver nudget i den rigtige retning, forklarer Per Stjernqvist.
- I interaktionen mellem maskine og fører kunne man meget passende stjæle noget af den psykologi, der ligger bag andre apps. Som en tamagotchi, der skal passes, eller en løbeapp, der deler trofæer eller badges ud - det er især fedt, hvis man kan dele det med andre, for bragging-effekten virker, siger Per Stjernqvist.
Konkurrence og konkurrencer
Når maskinføreren møder ind om morgenen, logger han på via facebook, connecter og skaber forbindelse til maskinen, og får så en status på, hvordan maskinen har det. Igennem det daglige brug får han hele tiden kvitteringer og beløninger for god adfærd.
- Man kan lave ranglister og operators-club. Hvis ikke maskinføreren synes, det er sjovt og er med på legen, så står han af, men når han er med, kan han gøre en stor forskel. Man kan også lave en version for entreprenøren, hvor han kan lave konkurrencer, som maskinførerne får op på deres mobiltelefoner, forklarer han.
De data, der indsamles på maskinen, kan samtidig bruges til at dokumentere standen overfor for eksempel forsikringsselskaber eller udlejningsservices. Det kan betyde, at man vil udnytte maskinen i flere år og lade den køre videre, i stedet for at skifte den ud.
Løsningen er, at mand og maskine forbindes, og man derefter bruger smartphonen til at påvirke føreren. Den mulighed eksisterede ikke for måneder og år siden, men i dag er smartphonen tilpas udbredt til, at det kan lade sig gøre.