EMS-virksomhed bider sig fast i Danmark
Efter et langt tilløb har den internationale EMS-virksomhed Variosystems fået et fast greb om danske kunder. Nu vil man have flere.
Siden tiltrædelsen har Flemming Nielsen opbygget et strategisk samarbejde med flere danske kunder. Erfaringerne skal nu udrulles til resten af markedet:
- Nu har vi haft mulighed for at vise, at det virker. Responsen på konceptet har været positiv, så vi har fået fodfædte, fortæller den danske salgschef og uddyber, at flere udviser interesse for flytte produktion over til Variosystems.
Bygger en ny fabrik - igen
Satsningen i Danmark falder sammen med den vækststrategi, som den schweiziske elektronikproducent er ved at realisere.
To nye state-of-the-art fabriker blev åbnet i 2013 i henholdsvis Kina og Sri-Lanka. Næste måned bliver første spadestik så taget til endnu en fabrik i Sri Lanka. Hermed får firmaet også flere ressourcer til at producere for de danske kunder.
- Vi har stor efterspørgsel på kabeltræer, og med den nye fabrik på 9.000 kvadratmeter kan vi fordoble kapaciteten på kabel og elektronik produktion på øen, siger salgschefen.
USA, Asien og Europa
Selvom den store EMS-virksomhed har produktion i USA, Asien plus Europa, og betegner sig selv som ’One Stop Shop’ leverandør med adgang til globale ressourcer, er Flemming Nielsens fremmeste opgave at sikre den lokale forankring og service.
- For nogle danske kunder, som matcher Variosystems, er det attraktivt at flytte produktionen over til os. Som global virksomhed kan vi så levere mange forskellige services, forklarer han.
Variosystems kan som global virksomhed levere mange forskellige services og turnkey løsninger - særligt sidstnævnte er populært hos Variosystems kunder. Sikkerhed for kunden samt service døgnet rundt spiller en stor rolle. Det samme gør ens produktionsudstyr på alle fire lokationer, papirløs produktion og et realtime system, der binder det hele sammen, så produktion let kan flytte.
- En dansk kunde, vi lige har fået, havde tidligere en danske leverandør med produktion i både Danmark og Asien. Han skulle til at redesigne produktet, fordi nogle komponenter var udgået. Via vores sourcing-system, der kommer ud over hele verden, kunne vi se, at der var adgang til komponenterne, eksemplificerer Flemming Nielsen.