Bosch tester selvkørende biler på offentlig vej
Hos Bosch arbejder godt 2.500 ingeniører over hele verden på videreudvikling af selvkørende biler
I et første trin har Bosch sat sig som mål at udvikle en motorvejspilot. Motorvejspiloten skal fra 2020 gøre det muligt for personbiler at køre selvstændigt på motorveje og motorvejslignende veje.
- Japan har venstrekørsel, og samtidig er trafikbilledet komplekst. Det giver os vigtig viden til udviklingen, forklarer Dr. Dirk Hoheisel, medlem af ledelsen i Robert Bosch GmbH.
Over hele verden har Bosch godt 2.500 ingeniører beskæftiget med at videreudvikle førerassistent-systemerne og dermed også den automatiserede kørsel.
Lige som ingeniørerne i Tyskland og USA arbejder man i Japan med automatiserede testkøretøjer på offentlige veje. Testkørslerne finder sted på hurtigveje omkring byerne Tohoku og Tomei og i præfekturerne Tochigi og Kanagawa samt på Bosch' testbaner i Shiobara og Memanbetsu.
Bosch-testbilerne manøvrerer selvstændigt i trafikken – de accelererer, bremser og overhaler. Alt afhængigt af trafiksituationen beslutter køretøjerne selv, om de skal blinke af eller skifte vognbane. Som basis for beslutningsprocesserne bruger køretøjerne et præcist, sensorskabt billede af deres omgivelser.
- Vores udviklingsteams kan se tilbage på mere end 10.000 testkilometer uden et eneste uheld, fortæller Hoheisel.
Hvis den automatiserede kørsel ikke kun skal begrænses til prototyper, men også skal blive en realitet i serieproduktionen, er det nødvendigt at skabe de rette lovmæssige forudsætninger. Snart træder der lovmæssige ændringer i kraft i den tyske Wiener Trafikkonvention, så automatiserede kørselsfunktioner vil være tilladte, såfremt føreren af bilen aktivt kan tilsidesætte eller frakoble dem.
Ifølge prognoser fra Boschs forskning i uheld, kan den stigende automatisering bidrage til at sænke trafikulykkestallene med op til en tredjedel alene i Tyskland.
Automatiseret kørsel gør imidlertid ikke blot kørslen mere sikker, men også mere effektiv. Således konkluderer amerikanske studier, at en forudseende kørselsstrategi kan give brændstofbesparelser på op til 39 % på motorvejskørsel.