Epoka er ovenpå igen efter Muhammed-krisen
Mellemøsten er et af Epokas vigtigste markeder, og derfor ramte Muhammed-krisen hårdt hos den Nordjyske virksomhed i 2006. I 2007 har man dog atter fået rettet skuden op.
- Vi fandt ud af, hvor afhængige vi var blevet af det mellemøstlige marked. Konklusionen på situationen blev, at vi var nødt til at kunne klare os uden Mellemøsten. Derfor skar vi vores omkostninger ned, så de passede til en efterspørgsel uden dette marked. Imidlertid har Mellemøsten rettet sig gevaldigt op, men vi oplever fortsat efterdønninger af sagen. Især når visse aviser finder på at genoptrykke tegningerne, siger administrerende direktør Hans-Henrik Dose Stenild til Erhvervsbladet.
Udover det ændrede markedsmix har Epoka også arbejdet hårdt på at nedbringe lagrene, som traditionelt har været store hos den nordjyske virksomhed. Det har tidligere været årsag til store nedskrivninger, som man altså håber at kunne undgå i fremtiden. I 2008 regner ledelsen med et lidt lavere overskud som følge af en oprustning på salgssiden, som man er godt i gang med.
Kilde: Erhvervsbladet - http://www.erhvervsbladet.dk