Vindmåler-succes vil vokse i fællesskab
Vaavud, firmaet bag en hurtigt voksende vindmåler-teknologi, vil gøre konkurrenter til partnere i udviklingen af firmaets produkt og teknologi.
3
Billeder
Da stifterne af Vaavud lancerede den første vindmåler i 2013 var de selv aktive kitesurfere. (Foto: Vaavud)
Medvind til smartphone-vindmåler
Vaavuds vindmåler-teknologi giver brugerne præcise vurderinger af vejrforholdene, der hvor de er. Det har kitesurfere, golfspillere og andre verden over taget til sig i en sådan grad, at app’en og propellen er downloadet og købt i titusindvis.
I flere omgange har Vaavud tiltrukket venturemillioner. Først blev der hentet penge via en kickstarter-kampagne. Siden skød en investorkreds to mio. kr. i firmaet. Senest har venturefondene Seed Capital og Den Midtjyske Iværksætterfond investeret fem mio. kr. i foretagendet.
Vaavud er siden starten for små tre år siden vokset fra de tre stiftere til nu 12 ansatte, som har base i Founders House, et kontorfællesskab for tech iværksættere i København.
smartphones hovedtelefonstik og så måler vindretning og styrke med hjælp fra en app for at give personlige vejrudsigter, er blevet en succes.
Vaavuds vindmåler-teknologi giver brugerne præcise vurderinger af vejrforholdene, der hvor de er. Det har kitesurfere, golfspillere og andre verden over taget til sig i en sådan grad, at app’en og propellen er downloadet og købt i titusindvis.
I flere omgange har Vaavud tiltrukket venturemillioner. Først blev der hentet penge via en kickstarter-kampagne. Siden skød en investorkreds to mio. kr. i firmaet. Senest har venturefondene Seed Capital og Den Midtjyske Iværksætterfond investeret fem mio. kr. i foretagendet.
Vaavud er siden starten for små tre år siden vokset fra de tre stiftere til nu 12 ansatte, som har base i Founders House, et kontorfællesskab for tech iværksættere i København.
Firmaet bag vindmåler-teknologien, Vaavud, åbner nu for partnerskaber med andre for at udvikle og forbedre teknologien frem for at holde det hele for sig selv.
- Vi lærte hurtigt, at andre nicher også havde brug for produktet. I dag skønner vi en markedsstørrelse på mere end 500 millioner mennesker, og vi ser at 30 procent af kunderne endnu er aktive 9-12 måneder efter, at de har hentet appen, så vi tror på, at vi har skabt et produkt, som vores brugere virkelig godt kan lide, siger direktør og en af Vaavuds tre stiftere, Thomas Helms, til trendsonline.dk.
Ifølge Berlingske Business har app-udviklere fra Danmark og Sverige udvist interesse for at anvende Vaavuds vindmålerfunktion. De nye apps skulle blive lanceret hen over de kommende måneder.