23948sdkhjf

Danskere ser skriften på LED-væggen

Firmaet Dupont Lightstone udvikler sammen med forskere fra DTU og Teknologisk Institut og internationale partnere LED og lysledere integreret i betonvægge.
En grå og kedelig betonvæg er ikke længere en grå og kedelig betonvæg. I hvert fald ikke meget længere. I stedet bliver de grå flader til skærme, som kan transportere dagslys ind i hospitalsstuer, vise reklamer, film og lignende.

Sammen med bl.a. Teknologisk Institut og DTU har den fynske virksomhed Dupont Lightstone fået EU-støtte til at udvikle og modne en ny skærmteknologi. Det skriver DTU på sin hjemmeside.

Princippet er en LED-skærm gemt bag en flere centimeter tyk betonskærm. Det indebærer en kobling af LED-teknologi med præcist placerede lysledere integreret i betonen. De leder lyset fra lysdioderne ud på overfladen af betonen. Dermed kan man vise levende billeder direkte på betons overflade.

- Hos Dupont Lightstone er vi gode til at integrere lys i beton, og vi har allerede vist, at vi kan lave løsninger, hvor de gode egenskaber i en af byggebranchens foretrukne byggematerialer, nemlig beton, får et nyt udtryk med lys, forklarer Bo Jacobsen, direktør i Dupont Lightstone på dtu.dk, og fortsætter:

- Men vi er også bevidste om, at der er andre, som er eksperter på dele af skærmproduktet, som f.eks. den bagvedliggende LED-teknologi, der lige nu er i rivende udvikling. Så vi har simpelthen lagt os i slipstrømmen af denne udvikling og lavet en applikation, der bygger oven på denne udvikling. På den måde kan vi hver gang, der kommer noget nyt på LED-markedet eller sker et ryk i udviklingen, forædle vores egne produkter uden at begive os ud i at kæmpe mod de store mastodonter inden for LED.

Skærmteknologi med flere potentialer
- Den mest åbenlyse fordel ved at sætte denne slags skærme op er nok designets robusthed. F.eks. ved busstoppesteder, hvor der ofte er hærværk på reklameskiltene. Derudover åbner teknologien for en række arkitektoniske muligheder, som f.eks. at bruge lys til at skabe forskellige stemninger i et rum og udvide dets anvendelsesmuligheder. På sigt kan man også forestille sig mere praktiske anvendelser, hvor skærmene bruges omvendt til at transportere dagslys ind på hospitaler for at forbedre livskvaliteten hos syge mennesker, forklarer Bo Jacobsen om potentialet i den nye teknologi.

Samtidig er der den potentielle besparelse, som kunderne får på sigt. I dag kører masser af mennesker fysisk rundt og skifter f.eks. gadeplakater ud, og det koster penge. De processer kan med den nye teknologi erstattes med et klik fra en computer. Ved at fjerne kørsel giver det også en bonus i et bæredygtighedsperspektiv.

- Lige nu arbejder vi med, at prisen for betonskærmene kommer til at ligge højst 30 procent over, hvad en LEDskærm af tilsvarende størrelse og kvalitet koster, for selvom man kan regne med, at skærmene har en betydelige længere levetid end de almindelige skærme, er det ikke realistisk at sætte prisen højere. Vi vil lave et produkt, som har en stor mængde potentielle kunder, og her er prisen en vigtig faktor, siger Bo Jacobsen.

600 potentielle arbejdspladser
Et af de første steder, Dupont Lightstone satser på at bruge teknologien, er på plakatsøjler. Et konservativt estimat er, at der på verdensplan står 1,5 mio. plakatsøjler, som potentielt kan skiftes ud med den nye teknologi.

- Der er lige nu en enorm interesse fra bystyrer i hele verden efter at få æstetikken ind i bybilledet og begrænse virvaret af digitale skærme. Vores løsning er interessant, fordi den kan integreres i husmure, og betonen kan udformes som skulpturer. Og vi kan få det til at ligne alt fra marmor til granit. Tager man fat i dette marked alene og laver et mål om at udskifte bare 0,8 procent af dem over de næste fem år, vil de små og mellemstore virksomheder, som er med i projektet, have skabt 600 europæiske arbejdspladser, siger Bo Jacobsen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078