Små virksomheder har størst succes med opkøb
Store virksomheder har langt sværere ved at skabe værdi for aktionærerne end de mindre konkurrenter, når det drejer sig om virksomhedsopkøb.
Udover virksomhedens størrelse har også virksomhedens indtjening i forhold til aktiekursen betydning for, om opkøbet bliver en succes, ligesom virksomheder, der tidligere har opkøbt en eller to konkurrenter, har langt større chance for at lykkes med nye opkøb end virksomheder, der her gennemført mere end 10 handler.
- Det er en fordel at have erfaring med opkøb, men integrationen bliver vanskeligere i takt med, at antallet af transaktioner stiger. Det er en stor opgave at integrere mange virksomheder samtidig, forklarer Søren P. Krejler, leder af Transaction Services i KPMG, til Berlingske Business.
Sidst men ikke mindst har virksomheder, der ønsker stærkere distributionskanaler eller økonomisk vækst, større chance for at lykkes med opkøbet end virksomheder, der sigter mod at erhverve sig ny teknologi eller rettigheder.