23948sdkhjf

B&O-fiasko: Kinesisk offensiv er gået i stå

Ambitiøse planer om at indtage Kina med samarbejdspartner har ikke været en succeshistorie for Bang & Olufsen.
Bang & Olufsen er kendt for designikoner verden over, og for få år siden var planen at indtage et af de helt store markeder - det kinesiske.

Men den storstilede plan er endt i skuffende salg, skriver Jyllands-Postens erhvervsmedie Finans.

B&O indgik ellers i 2012 en aftale med det børsnoterede selskab Sparkle Roll, der skulle hjælpe den danske virksomhed med at skyde gang i salget af B&O's produkter på det lukrative, kinesiske marked.

Samarbejdet med Sparkle Roll, der blandt andet lever af at sælge Bentley'er, dyre ure og fine franske vine i Kina, kom i stand, da firmaet investerede omkring 140 millioner kroner i den danske koncern og havde planer om at åbne 50 nye butikker før 2014.

Sådan er det dog langtfra gået, skriver Finans, og i det seneste regnskab fra Sparkle Roll fremgår det således, at man indtil videre kun har formået at åbne omkring 30 butikker.

Samtidig har man været tvunget til at lukke en række butikker igen, fordi salget ikke levede op til forventningerne.

- Partnerskabet mellem B&O og Sparkle Roll har ikke udviklet sig nær så positivt, som man kunne have håbet på, siger analysechef Lars Topholm fra Carnegie, der har fulgt B&O i årevis, til Finans.

Også hos Sydbank er man skuffet over B&O's kinesiske eventyr.

- Samarbejdet mellem Sparkle Roll og B&O har været ramt af flere udfordringer. Blandt andet går udviklingen ikke i det tempo, man kunne have ønsket sig, siger analytiker Søren Løntoft til Finans.

Ifølge det kinesiske regnskab for Sparkle Roll har omsætningen fra salget af B&O-produkter på ingen måde været imponerende, da man fra marts til september 2014 kun har formået at sælge B&O-produkter for beskedne 10 millioner kroner.

Bang & Olufsen oplyser, at man "er fuldt tilfredse med samarbejdet."

/ritzau/
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094