23948sdkhjf

Grundfos skuffer igen

Pumpekoncernen hænger fortsat i bremsen på flere vigtige markeder. 2014 endte derfor med beskeden vækst og nedgang i overskuddet.
Grundfos’ omsætning voksede med 5,7 procent mål i lokal valuta i 2014. Sammenlignet med 2013 var året dog præget af negative valutakurspåvirkninger. Samlet set har valutakurseffekter reduceret nettosalget med 4,1 procent, hvilket betyder, at salgsvæksten målt i danske kroner udgjorde 1,6 procent, resulterende i en samlet omsætning på 23,6 mia. kr.

- Væksten er tilfredsstillende, givet at en række centrale markeder var præget af lav vækst. Vi har fastholdt og sandsynligvis udbygget vores globale markedsposition, selv om konkurrencen er yderligere intensiveret i specielt Asien. Men koncernens vækst og indtjening i danske kroner er skuffende, siger koncernchef Mads Nipper.

Indtjeningen skal forbedres
Over halvdelen af Grundfos’ omsætning er i Europa, og påvirkes derfor betydeligt af de europæiske konjunkturer. Generel lav vækst i den europæiske økonomi medførte beskedne vækstrater for Grundfos.

- Vores vigtige og største marked, Tyskland, viste god vækst i første halvår, men udviklede sig betydeligt negativt i andet halvår. For helåret betød det negativ vækst, og markedet for cirkulationspumper viser stadig ikke den forventede salgsvækst, siger Mads Nipper.

- Desuden er vores salg og indtjening negativt påvirket af udviklingen i Rusland, som ligeledes er et af vores hovedmarkeder. Her er flere års imponerende vækst afløst af tilbagegang. Trods dette har vores organisation i Rusland under vanskelige forhold klaret skærene flot. Økonomien i Sydeuropa er fortsat svag, hvilket har resulteret i lav eller ingen vækst i disse lande. Men der er heldigvis også lyspunkter, hvor vi har formået at levere solid vækst. Det gælder i eksempelvis Frankrig, Storbritannien, Polen, Ungarn og Danmark, forklarer Mads Nipper.

Grundfos har gennem en årrække arbejdet hårdt på at styrke sin markedsposition i USA. I 2014 er der leveret en vækst på 11 procent i lokal valuta, hvilket ligesom de opnåede vækstrater i Sydamerika lå over forventningerne. Det vigtige kinesiske marked voksede i 2014 med omkring 9 procent.

Indtjeningen er gennem de seneste år faldet, og tendensen fortsatte i 2014. Resultat før skat endte på 881 mio. kr. mod 1,475 mia. kr. i 2013. Specielt lavere marginer som følge af valutakurser, skærpede konkurrenceforhold og ugunstigt salgsmix mellem markeder påvirkede indtjeningen negativt. Men også en yderligere stigning i de faste omkostninger har forværret driftsresultatet.

Endelig er resultat før skat negativt påvirket af engangsomkostninger i forbindelse med en restrukturering af organisationen og regnskabsmæssige nedskrivninger på i alt 224 mio. kr. Resultatet betegnes som ikke tilfredsstillende.

Koncernens mål og forventninger til 2015 er en moderat salgsvækst, men først og fremmest en fremgang i indtjeningen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125