23948sdkhjf

Øget eksport baner vejen for Universal Robots milliard-mål

Universal Robots arbejder fortsat på at nå én milliard i omsætning i 2017 og udvider nu antallet af regionale kontorer ude i verden.
Der er fart på hos Universal Robots (UR) i Odense. Og det er der også nødt til at være for at opfylde firmaets ambitiøse vækstplan, hvor det overordnede mål er at nå én mia. kr. i omsætning i 2017.

I 2013 var omsætningen omkring 130 mio. kr., så den skal altså næsten ottedobles på blot fire år.

- I 2014 havde vi en vækst på 65-70 procent – vi er ikke helt færdige med regnskabet endnu – og i år forventer vi mere end en fordobling. Vi er kun lige startet på en rejse, hvor vi kan komme rigtig langt, siger Enrico Krog Iversen, der som CEO har det overordnede ansvar for, at UR’s globale salgstal holder den stejle kurve, de er udset til.

- Vi vil gøre alt for at sætte os på det her marked inden, andre kommer på samme ide. Selvfølgelig har vi planlægning og budgetter, men vi er nok mere aggressive og har mere en go and do-tanke end så mange andre virksomheder, lyder det fra Enrico Krog Iversen.

Simpel ide
Ideen er den simple at bygge industrirobotter, som er lette, fleksible og ukomplicerede at gå til, og som samtidig kan arbejde ved siden af mennesker uden sikkerhedsafskærmning.

Også produktlinjen er nærmest smuk i sin simplicitet; den består grundliggende kun af to næsten ens robotter – UR5 og storebroderen UR10.

19 ud af 20 UR-robotter eksporteres, så for at bane vejen for det øgede salg er den fynske virksomhed i gang med at åbne en række regionale kontorer ude i verden.

Ved årsskiftet havde Universal Robots tre regionale kontorer (New York, Shanghai og Barcelona), i januar åbnede så et Singapore-kontor for det asiatiske marked, og snart følger yderligere to kontorer i USA, et i Latinamerika og endelig et i Østeuropa, sandsynligvis Tjekkiet.

Ikke salgskontorer
De nye kontorer bliver ikke salgskontorer, men skal i stedet servicere UR’s omkring 200 forhandlere fordelt på 53 lande.

- Hele vores strategi bygger på, at mindst 80 procent af vores salg – i dag er det 90 procent – vil gå gennem distributører og systemintegratorer, som sælger til vores end users. Derfor opretter vi regionale kontorer, som skal supportere, udvikle og træne de distributører, vi har ude i verden. Derefter er det distributørerne og systemintegratorernes opgave at bearbejde markedet, siger Enrico Krog Iversen.

- Fordelen ved det er, at vi holder en meget strømlinet organisation, hvor vi fokuserer på det, vi er gode til; nemlig at udvikle, producere og sælge robotter, forklarer Enrico Krog Iversen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078