23948sdkhjf

Virksomheder bør lære af hackerne

Slæk på kontrollen og tag ved lære af hackerne. De er innovative og resultatorienterede. Sådan lyder opfordringen til erhvervslivet fra to it-forskere.
Hackerkulturen, som får dygtige digitale rebeller til at lege sig frem til uventede teknologiske nyskabelser, kan også lære lovlydige virksomheder noget om kreativitet og innovation. Det er en af hovedkonklusionerne i ny it-forskning fra Aarhus Universitet og Aalborg Universitet.

- Selskaber, som står over for hyperkonkurrence, er tvunget til at genopfinde sig selv og udforske nye muligheder. Vi mener, at de kan finde inspiration og tage ved lære af hackerkulturen. Vi opfordrer dem fx til at være åbne for fordelene ved at lade deres idéer og produkter blive hacket. Også selv om det udfordrer den nuværende adfærd hos mange virksomheder, der typisk gemmer sig bag sikkerhedsmure og hemmeligholdelse, lyder det fra Frank Ulrich, ph.d.-stipendiat ved Aalborg Universitet.

Han har sammen med lektor Sune Dueholm Müller fra Institut for Marketing og Organisation på Aarhus Universitet analyseret kommunikationen på et af de ældste og bedst kendte hacker-websites ” Cult of the Dead Cow” for at få et overblik over hackernes værdier og kulturelle profil.

Hackere innoverer
Anbefalingen til erhvervslivet bliver ledsaget af eksempler på virksomheder, der har vovet at bryde med vanetænkningen og ladet hackere lege med deres teknologi. For eksempel oplevede Lego, at softwaren til deres Mindstorms-robotter blev hacket efter lanceringen. I stedet for at forsvare rettighederne juridisk, indså Lego potentialet og arbejdede sammen med hackerne om næste opdaterede udgave af systemet. Resultatet var et bedre produkt, en loyal kundebase og større omsætning.

- Den britiske innovationsforsker Stephen Flowers kalder det Outlaw Innovation – altså hackere, der bryder sikkerheden i et produkt for at kunne innovere det. Pointen er, at virksomheder kan vælge at tjene penge på at samarbejde med hackere, eller de kan vælge at hackere bryder deres kode og gør dét, de har lyst til alligevel. Fx gik Microsoft ud og sagde, at Xbox 360 ikke kunne hackes, hvilket blot motiverede hackerne endnu mere, siger Frank Ulrich.

Hackere på indersiden
Forskerne anbefaler også at tage de bedste sider af hackerfællesskabet og prøve at overføre dem til virksomhedens egen innovationskultur. Ikke ved at slippe al kontrol og lade kreativiteten gå amok. Men gennem en form for planlagt indre rebel-virksomhed, hvor det er okay for ansatte at udfordre eksisterende forretningsdogmer ved at udforske nye muligheder, tage chancer og forfølge idéer med en iværksætteragtig ihærdighed.

- De nytænkende og markedsskabende ideer kan lige så godt komme fra ansatte, som er frustrerede over fejlfyldt software og ineffektive produktionsfaciliteter, som de kan komme fra formaliserede forsknings- og udviklingsprocesser. Hackere er kompetente innovatører, som har fokus på at mestre dét, de arbejder med. At forstå hacking er en nøgle til at forstå hemmeligheden bag at vedligeholde en kultur af kreativitet og innovation, som samtidig overholder de kvalitetsstandarder, der kræves i moderne forretning, mener Frank Ulrich.

It-forskerne argumenterer med, at nogle af informationssamfundets mest succesfulde virksomheder netop er udsprunget af hackerdyder:

- Apple-stifterne Steve Wozniak og Steve Jobs brugte deres tidligere erfaringer fra hackerfællesskaber til at lede ansatte og designe hardware og software. Jobs var besat af perfektion, og Wozniak var en født hacker, som elskede at lege med teknologi for at finde nye løsninger. Google er også i bund og grund et firma skabt af hackere for hackere med en innovativ organisationskultur, hvor det er evner og nye idéer, der giver status og magt, siger Frank Ulrich.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093