23948sdkhjf

e3Light Group modtager Udenrigsministeriets eksportpris

Den østjyske producent af intelligent og energieffektiv belysning blev onsdag hædret for sit spirende gennembrud på det amerikanske marked.
e3Light Group A/S modtog onsdag den såkaldte Vitus Eksportprisen under Udenrigsminister som et synligt bevis på, at Lystrup-virksomheden er ved at få foden inden for på det amerikanske marked.

Således har e3Light solgt 50.000 enheder af deres Mylight-produkt på det amerikanske marked i løbet af de sidste ni måneder med en målsætning om at runde 500.000 solgte enheder i løbet af 2014.

- e3light er et godt eksempel på en spirende dansk SMV, der med et miljøvenligt og energieffektivt produkt kan begå sig på det internationale marked. Samtidig udnytter e3light mulighederne på det globale marked ved at producere i Asien, mens det danske hovedkontor tager sig af udvikling, salg, service og marketing, sagde handels- og europaminister Nick Hækkerup i forbindelse med prisoverrækkelsen, som fandt sted under Dansk Eksportdag, der i år var henlagt til VIA University College i Aarhus.

Flemming Viktor Andersen, stifter af e3light Group, fortalte bagefter om nogle af tankerne bag at vælge USA som eksportmarked. Hans konklusion og råd til andre virksomheder med lignende tanker var:

- Bare spring ud i det!

Eksportordrer for en kvart mia.
e3light udvikler og producerer energieffektive og innovative lyskilder til både den almindelige forbruger og til det professionelle marked, særligt forlystelsesparker og hotel- og restaurationsbranchen.

I USA er det især produktet Mylight, som har fået fat. Mylight er et LED-bånd, som monteres under sengen og aktiveres af en bevægelsessensor, så der automatisk tændes et dæmpet lys i soveværelset, når man svinger benene ud af sengen.

- Vi ved, at halvdelen af alle mennesker over 50 år skal op i løbet af natten. I USA er det over 50 millioner mennesker, som vil få et nemmere og mere sikkert liv med Mylight, og derfor har vi også store forventninger til produktet i USA, siger Flemming Viktor Andersen, stifter af e3light Group.

Eksportprisen uddeles blandt andet for at skabe opmærksomhed omkring de små og mellemstore danske virksomheder, som ofte har det svært med eksportdelen i deres virksomhed. Derfor har Udenrigsministeriet blandt andet startet Vitus-programmet, som hjælper virksomheder med salg uden for landets grænser.

Læs også: Eksportprogram for virksomheder har målbar effekt

- En effektmåling af Vitus viser, at de deltagende virksomheder siden sommeren 2010 har skabt nye eksportordrer for 225 mio. kr. og skabt omkring 180 nye jobs. Det er mere end bare flot! Målet for Vitus programmet er klart; der skal skabes én ny eksportordre, og forudsætningen er blandt andet, at virksomheden tør investere og satse, siger Nick Hækkerup, mens Flemming Viktor Andersen fra e3light Group supplerer;

- Det at kaste sig ud i et nyt eksportmarked kan først og fremmest være en bekostelig affære uden sikkerhed for et reelt afkast. Vitus giver ikke sikkerhed for succes, men minimerer risikoen for fiasko ved at hjælpe én med de første, vigtige skridt ind på et nyt marked. Vitus har åbnet nogle døre for os og givet os adgang til et netværk af erfarne folk, som vi nødigt ville have været foruden.

Også Kompetencevirksomheden Mannaz og jagtbeklædningsfirmaet Seeland International modtog en Vitus Eksportpris.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125