23948sdkhjf

Sjællandsk virksomhed runder stor milepæl

Realtidsdata bliver afgørende for industrien fremtid, og danske Danelecs HFD-løsninger har nu rundet de første 15.000 installationer på skibe verden over

Hver dag træffes der hundredvis af beslutninger om et skibs drift og ydeevne.

Men mange af dem træffes på basis af forældede oplysninger.

Det vurderer den maritime danske teknologileverandør Danelec, der står bag højfrekvente dataindsamlingssystemer (HFD) til skibe.

Farum-virksomheden har netop rundet de 15.000 første skibsinstallationer, skriver Electronic Supplys søstermedie Søfart.

Men på 70 pct. af verdens skibe er redere, operatører og besætninger fortsat afhængige af de velkendte noon-rapporter som deres primære datakilde.

Evnen til at handle på data i realtid frem for at vente på bagudskuende rapporter vil være den vigtigste differentiator for skibsfarten i årene frem i forhold til emissionsmål, brændstof- og driftseffektivitet.

- Overgangen til HFD handler ikke kun om teknologi – det ændrer fundamentalt måden, vi driver skibsfart på. Realtidsdata giver skibsejere og operatører værdifuld indsigt, der forbedrer beslutninger, reducerer fejl og styrker bæredygtigheden, siger Danelecs adm. direktør Casper Jensen.

Om Danelec

  • Dansk teknologi- og elektronikvirksomhed fra Farum, der leverer til den maritime sektor.
  • Gør sig især inden for Voyage Data Recording, der kan sammenlignes med sorte bokse på fly. De opsamler data omkring skibets drift, som primært bruges i sikkerhedsøjemed, og som tillæg kan bruges til optimering af skibsdriften for at reducere brændstofforbrug og udledning af drivhusgasser.
  • De udvikler desuden andre værktøjer til energi- og brændstofoptimering i skibe i Ship Performance Monitoring-forretningsområdet.
  • Har også udvikling af IoT-produkter til skibsfart, der bruges til flådestyring.

Kilde: Danelec

Fart på brugen af HFD

Brugen af HFD vinder hurtigt frem. Sidste år indsamlede Danelecs HFD-teknologi over 1,5 billioner datapunkter fra skibe, og allerede inden udgangen af i år ventes tallet at være fordoblet.

I en ny rapport, "From data to Action", fra Thetius og Danelec fortæller rederier, hvordan de bruger data til at forbedre drift og præcision.

Ifølge Danelec er en af de største misforståelser om HFD nemlig, at det kræver fuld sensordækning på alle fartøjer i flåden for at kunne høste fordelene af højfrekvente dataindsamlingsteknologier.

Og selvom sensorer er nødvendige, oplever virksomheden, at redere og operatør sagtens kan begynde at udnytte avancerede analyser med en blanding af skibe med og uden HFD teknologi.

Og selv uden HFD, kan en intelligent analyseplatform ifølge Danelec forbedre og validere skibes eksisterende data ved at kombinere indsigter fra lavfrekvente data (LFD) med eksterne datakilder og AI-drevne modeller.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079