B&O vokser i Kina efter fejlslagen start
Bang og Olufsen har fået fodfæste i Kina efter nogle turbulente år.
Ifølge Børsen, så kalder topchefen Tue Mantoni nu Kina for førsteprioriteten i jagten på vækst, og den kinesiske vækst kommer nu, efter virksomheden har lavet en særlig kinesisk brandingstrategi. Det betyder flere farver, særserier af produkter, mere eksklusive placeringer og kontrol over butikkerne.
- For to år siden udgjorde det kinesiske marked 3 pct. af vores globale omsætning. Analyse af andre luksusbrands viser, at de typisk ligger på 15-20 pct., hvilket er et godt pejlemærke for os. Og vi er godt på vej, siger Lars Hardboe Galsgaard, som er direktør i Kina for Bang og Olufsen, til Børsen.
I forbindelse med det seneste kvartalsselskab kunne man se, at omsætningen i BRIK-landene er steget med 28 procent, mens den i Nordamerika og Europa er faldet med 24 procent og 20 procent.