B&O med nyt underskud
Stor fremgang i Kina kunne ikke opveje udfordringerne på AV-markedet i Europa og omsætningen gik dermed 6 procent tilbage i årets første kvartal.
- Selvom vi er begyndt at se resultaterne af vores strategiske omstillingsproces, så faldt den samlede omsætning seks procent i første kvartal af regnskabsåret 2013/14, kommenterer adm. direktør Tue Mantoni i regnskabet.
B&O Play og Automotive viste fortsat omsætningsvækst med en fremgang på henholdsvis 19 procent og 13 procent i kvartalet. Især BRIK-landende kunne fremvise gode takter.
- BRIK-omsætningen voksede med 28 procent primært drevet af en stærk fremgang i Kina. Denne positive udvikling blev opvejet af fortsatte udfordringer i AV-forretningen, især i Europa, siger Tue Mantoni.
AV havde i kvartalet en tilbagegang på 18 procent.
Resultat før skat i første kvartal blev et underskud på 68 millioner kroner, mod negative 64 millioner kroner i samme kvartal sidste år. DKK sammenlignet med et negativt resultat på 64 millioner DKK i samme kvartal sidste år.
Regnskabsåret 2013/14 er det tredje år i overgangsfasen i ”Leaner, Faster, Stronger”-strategien og hovedfokus for B&O bliver i år at fortsætte med at bygge en stærk base, som vil forberede Bang & Olufsen til fremtidig vækst. Samtidig skal der sikres en betydelig forbedring af de økonomiske resultater, pointerer koncernen i regnskabet.
Den nye trådløse højtalerplatform, som netop er blevet præsenteret på Cedia-messen i Denver, anses af koncernen som et vigtigt skridt i den innovative retning.