23948sdkhjf

Robotvirksomhed endte i uvant farvand efter direktør-ulykke

En efterårsdag i 2023 var en trafikulykke tæt på at koste Casper Hansen, CEO og grundlægger af Technicon, livet.

I dag betragter han egentlig ulykken som en enkeltstående begivenhed, som der ikke skal rippes mere op i. Ulykken har dog trukket spor med videre. Ikke mindst i Technicons regnskab for 2023, hvor man som en direkte konsekvens endte med virksomhedens første underskud nogensinde.

Når styrmanden mangler

Så nok hører ulykken fortiden til, men hos Technicon har de brugt hændelsen til at styrke de interne procedurer for at gardere sig hvis noget lignende i fremtiden.

- Hvis man åbner en MBA-bog, så er der jo en masse begreber omkring founders mentality, kulturbærer og purpose, og det skulle jeg jo per definition som founder - men også som administrerende direktør - gerne være inkarnationen af. Når alt det forsvinder, så opstår utryghed og usikkerhed, og det bliver selvfølgelig også ineffektivt. Du kan næsten sammenligne med de både, man lige har set til OL, hvor der sidder en styrmand og kommanderer og holder takten. Dratter vedkommende lige pludselig i vandet, så kan det også godt være svært at holde takten, fortæller Casper Hansen.

Det er ikke, fordi han har noget ønske om at have en finger med i alt, hvad der sker i den virksomhed, han har grundlagt. Men i praksis viste det sig, at nogle processer gik ned i gear, da han var mere eller mindre fraværende i knap syv måneder.

- Jeg har fra en start af haft et ønske om at opbygge og forankre en meget selvejende kultur. Altså en flad organisation, der har kapacitet og kompetencer til at agere i alle sammenhænge. Uddelegering, autonomi og klare processer er derfor en essentiel del af Technicons DNA. Men det betyder jo ikke, at processerne ikke også indeholder mig. Det kan være sådan noget som, hvem vinger af på det ugentlige projektøkonomimøde? Hvem er det, der har sidste hånd på betalingerne i banken? Sådan noget helt lavpraktisk drift, som per definition bare kommer forbi mit bord, siger Casper Hansen.

Bygget på relationer

Det var dog ikke kun de daglige praktikaliteter, der led under direktørens fravær. De der kender Casper Hansen ved, at han er meget aktiv i automationsbranchen, og dermed i høj grad også har været Technicons ansigt udadtil.

- Man skal prøve at forstå, hvad det er for en type virksomhed, vi er. Du snakker om en virksomhed, som er en fuld projektvirksomhed. Vi laver selvfølgelig robotter, men frem for alt så driver vi en organisation, der er funderet i relationer. Hvad enten det er relationer imellem vores medarbejdere, relationer i vores organisation, eller relationer ud mod vores kunder og vores leverandører, forklarer Casper Hansen.

- Hos Technicon har mange medarbejdere tætte relationer til kunder og samarbejdspartnere. Organisationen var i granatchok, og relationerne udadtil kunne vanskeligt plejes på den måde og i den grad, som hidtil blev plejet. For det første, så var alle mand på dæk for ligesom at stabilisere. Men det er jo heller ikke nogen hemmelighed, at en af mine roller i virksomheden er at være meget ude og skabe de her relationer. Så det var både drift og salg, der blev ramt, fortsætter han.

Styr på processerne

Casper Hansen understreger, at han har den dybeste respekt for den måde, hans medarbejdere agerede på i krisen, men det stod også klart, at Technicon skulle lære af episoden, så man kunne få optimeret virksomhedens kriseberedskab. Og det er lige præcis det, der målrettet er arbejdet på, siden, så Technicon kan komme styrket ud af krisen.

- Vi har yderligere styrket autonomien. Der er oprustet i teams, i topledelse, stærke processer er blevet yderligere styrket, og vi har skabt en endnu bedre infrastruktur, så alle kender og anvender klare kommandoveje. Dermed har vi både forstærket vores fleksibilitet og vores evne i fællesskab til at agere i uventede situationer, opsummerer Casper Hansen den udvikling, der har været i Technicon siden.

Når han taler om processer, så falder det i naturlig forlængelse af hans hjertebarn ”digitalisering”.

- Vi intensiverer vores digitaliseringsindsats, så alle processer er kodificeret og tilgængelige digitalt, uddyber han, og tilføjer at Technicon i samme ombæring er i gang med hele tre ISO-certificeringer, der også skal være med til at sikre det strukturelle skelet i virksomheden, forklarer Casper Hansen.

Organisationen er blevet styrket

Rent organisatorisk har det også ført ændringer med sig. Mest markant af alle har nok været udnævnelsen af Thomas Heltzen som ny COO i juni.

- Jeg tror, der er rigtig mange små og mellemstore virksomheder, som ville opleve turbulens, hvis den øverstkommanderende pludseligt forsvandt. Hvem er så next in line? Hvem er det, vi peger på i et sådant tilfælde? Der kunne vi i hvert fald ikke pege på én. Det kan vi nu, konstaterer Casper Hansen.

Det er dog ikke kun i den øverste ledelse, at Technicon har styrket organisationen. Også når det gælder den enkelte medarbejder og de enkelte teams, har man brugt ulykken som afsæt til at stå endnu bedre ruste.

- Medarbejdere nu om dage bliver jo påkrævet robusthed. Jeg synes, at man i stedet skal tale om, hvordan vi skaber mere robuste teams. Når problemerne opstår, hvordan er det så vi griber hinanden? Det handler om at styrke den teamspirit, som vi er kendt for, fortæller Casper Hansen.

Han pointerer, at alle mennesker møder kriser på et eller andet tidspunkt i deres liv – og arbejdsliv - og det er ikke bare en direktør, der skaber et tomrum, hvis han er fraværende.

- Reorganiseringen har bidraget til at få beslutningskraft helt ud i de eksekverende teams. Og det har vi jo gjort både gennem processer, gennem rollebeskrivelser og gennem den daglige ledelse. Simpelthen få beslutningskraften ud på gulvet, så den kan leve, forklarer Casper Hansen.

Betyder hele processen så, at Casper Hansen er blevet revitaliseret som en helt ny type ejerleder?

- Nej, det tror jeg faktisk ikke. Fordi jeg har altid været eksponent for en værdibaseret ledelsesstil. Det tror jeg også, at alle mine medarbejdere vil skrive under på. Men det er klart, at det krystalliserer nogle ting ud, og du bliver mere fokuseret på nogle bestemte områder. Det har ikke rystet min ledelsesstil generelt, fordi den var nok i den humanistiske ende i forvejen, siger han.

Rekordstor ordrebog

Med offentliggørelsen af årsregnskabet og dermed underskuddet for 2023 i august blev det endelige punktum sat for en svær periode for både Technicon og Casper Hansen.

Nu skal der ses fremad, og fremtiden tegner særdeles positiv, fortæller han.

- Vi har rekordstor ordrebog, og siden jul er vores pipeline tredoblet - og den var altså også okay tidligere, lyder det fra Casper Hansen.

- Så der er rigtig gode udsigter for fremtiden, og vi kommer også til, inden for en meget overskuelig fremtid, at have adskillige jobopslag af forskellig karakter. Så det her fantastiske team, som var med til at gribe mig, dem glæder jeg mig til at byde endnu flere velkommen til, slutter han.

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.105