SMV’er er tilbageholdende over for vækstmarkeder
Danske små og mellemstore virksomheder er meget tilbageholdende med at kaste sig ud på internationale vækstmarkeder. Konsekvensen for smv’ernes manglende tilstedeværelse på de store markeder er, at Danmark mister markedsandele.
Organisationen Danish-Chinese Business Forum og Handelskammeret i Kina havde i januar planlagt et virksomhedsseminar i Beijing med fokus på eksportopstart. Seminaret blev dog udskudt på grund af manglende tilmelding fra de danske smv’ers side.
- Da de store virksomheder næsten alle er repræsenteret i Kina, har vi således fokuseret på det næste lag. Det giver stof til eftertanke, at så få er interesseret, siger handelsråd Peter Sand, den danske ambassade til avisen.
De danske smv’er har andre barrierer end de store virksomheder, når der tænkes i etablering af eksport. Eksempelvis er risikoen for tab af penge en større chance, som smv’erne må tage end de store virksomheder.
At de danske smv’er ikke er repræsenteret i udlandet kan være en af årsagerne til, at Danmark er begyndt at miste markedsandele, informerer avisen.