Ooono fortsætter i vækstsporet i nyt rekordregnskab
For andet regnskabsår i træk har Ooono fordoblet sin omsætning, der i fjor voksede fra 156 til 324 millioner kroner.
- Det går lige an, lyder det underspillet fra administrerende direktør og stifter i teknologivirksomheden, Christian Walther Øyrabø.
Han fortæller, at der er tale om organisk vækst i Valby-virksomheden.
- Det er mersalg af det, vi havde i forvejen. I 2023 var der ikke nogen effekt af opkøb, siger Christian Walther Øyrabø med henvisning til opkøbet af Sirène i fjor.
Regnskabsår | 2023 | 2022 | 2021 |
Valuta | mio. DKK | mio. DKK | mio. DKK |
Nettoomsætning | 323,6 | 155,6 | 73,3 |
Bruttofortjeneste | 84,6 | 47,9 | 24,8 |
Resultat af primær drift | 42,7 | 24,9 | 9,2 |
Resultat før skat | 38,6 | 22,2 | 6,8 |
Årets resultat | 29,5 | 16,7 | 7,0 |
Balancestatus | 138,5 | 76,5 | 51,2 |
Egenkapital | 52,3 | 34,3 | 21,7 |
Antal ansatte | 48 | 26 | 18 |
Kilde: CVR |
Nøje planlagt år
Christian Walther Øyrabø fortæller videre, at væksten ingenlunde kommer som en overraskelse. For leverancer skal aftales lang tid i forvejen med leverandørerne, og derfor kan man ikke bare ringe efter en producent, hvis en efterspørgsel pludseligt vokser.
- Så hver gang vi åbner dørene til et nyt år, har vi konkrete planer og mål for, hvad vi vil opnå. Og så eksekverer vi på det, siger Christian Walther Øyrabø og nævner blandt andet lanceringen af Ooonos anden trafikalarm, Co-driver 2, som et højdepunkt i 2023, mens også forretningen med elektroniske p-skiver er vokset.
Men det er ikke nok at komme med nylanceringer og kvalitetsprodukter. De skal også ud over rampen, og det er lettere sagt end gjort.
- Vi arbejder på at accelerere vores salg på flere forskellige platforme. Det bliver vi nødt til, for man kan ikke bare fordoble salget ved at bruge tilsvarende flere marketingskroner. Du bliver nødt til at udvikle hele dit marketingsapparat for at fordoble salget. Du skal gøre tingene på nye måder, lyder det fra Christian Walther Øyrabø.
Skal finde nye vækstgeneratorer
Udover toppen har bundlinjen også budt på en nærmest fordobling hos Ooono. Det er en selvfølge for Christian Walther Øyrabø.
Forleden berettede vi om Ooonos opkøb af den britiske dataleverandør Cyclops, og det ville ikke have kunnet lade sig gøre, hvis der ikke blev tjent kroner på bundlinjen.
- Vi skal tjene penge for at få råd til at investere i nye ting. Vi ville ikke tidligere have været i stand til at lave et sådant opkøb, og det er blandt andet også derfor, det er vigtigt at have overskud, siger Christian Walther Øyrabø.
Direktøren fortæller desuden, at det er forventningen, at Ooono i 2024 kan fortsætte med at fordoble omsætningen. Det er nemlig et vigtigt element i forretningen, at den ikke står stille.
- Hvert år skaber vi nye ting, som kan være en generator for væksten. Jeg har til opgave at nå årets budget, og undervejs skal jeg også finde det, der kan løfte det næste år. Jeg scouter altid nye ting og nye forretningsområder, så vi får nye ting at tjene penge på og vokse, siger Christian Walther Øyrabø, der tidligere har erklæret det som et mål for Ooono at blive en.