23948sdkhjf

Havnestrejke truer: Flere forsinkelser og højere rater kan være på vej

Allerede nu er den globale containertransport hårdt presset af manglende kapacitet, og en strejke vil kun skabe flere problemer

Mens skibene allerede nu holder i kø ved en række asiatiske havne, truer nye flaskehalsproblemer ved at skabe kaos til efteråret. Det skriver Electronic Supplys søstermedie SCMNews.

Til september udløber overenskomsten mellem arbejdsgiverorganisationen USMX og havnearbejdernes fagforening ILA og genforhandlingerne ser allerede til at gå i hårdknude.

Der er altså lagt i ovnen til en konflikt, hvor havnearbejderne nedlægger arbejdet, mens godset hober sig op i havnene. I sidste ende er der risiko for, at en strejke kan hive kapacitet ud af et i forvejen hårdt presset marked og sende fragtraten yderligere i vejret.

Trak sig fra mødet

Modsat havnene på Vestkysten, er der ikke tradition for arbejdsmarkedskonflikter og strejker på den amerikanske østkyst.

Netop disse genforhandlinger har dog hele tiden set svære ud, og i sidste uge tog parterne et par skridt op ad konflikttrappen. Fagforeningen trak sig nemlig fra forhandlingerne på grund af utilfredsheden med brugen af automatisering, der autonomt kan håndtere lastbiler uden brug af ILA-arbejdskraft.

Fagforeningen nægter at deltage i nye forhandlinger før spørgsmålet om automatisering er løst. Samtidig har ILA meldt ud, at de i vil kræve omfattende lønstigninger, hvis forhandlingerne genoptages.

- Mens vores ILA-medlemmer kæmper med inflation, forsøger at betale deres boliglån og sende deres børn på college, nyder vores arbejdsgivere godt af rekordoverskud, tordnede Harald J. Daggett, formand for ILA i et opslag onsdag på fagforeningens.

- ILA vil ikke gå et skridt tilbage i forhold til vores krav.

Måneder med flaskehalse

En konflikt kan meget vel vise sig, at få voldsomme globale konsekvenser for rederier, speditører og transportkøbere.

Derfor var en potentiel havnekonflikt da også et vigtigt omdrejningspunkt, da DSV sidste torsdag inviterede til et webinar om fremtidsudsigterne for søfragten.

- For hver dag under en arbejdskonflikt, vil der hobe sig gods op, som ikke kan bevæge sig gennem havnene. Selv hvis konflikt bare varer en uge eller fjorten dage, vil man få enorme flaskehalsproblemer. Det kan tage måneder at få løst, lød det fra Lars Jensen, fra analysehuset Vespucci Maritime, der var inviteret med på webinaret.

Du kan læse den fulde artikel hos SCMNews her.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.05