23948sdkhjf

Markedet åbner sig for midtjysk elektronikvirksomhed

Upström satser på, at EU-tiltag skal styrke virksomhedens princip, "people, planet, profit"

Det er ingen hemmelighed, at brødrene bag elektronikvirksomheden Upström har store ambitioner om at kunne gøre en forskel på både det klimamæssige plan og på det etiske og sociale aspekt. Men når man driver en forretning, bliver man også nødt til at tjene nogle penge.

Direktør Jacob Sabir fortæller, at Upström opererer ud fra et princip om PPP - people, planet, profit.

- Tidligere har profit-delen været det vigtigste for virksomheder, fordi succeskriteriet var at skabe kapital for ejerne. Men det har givet en kæmpestor bunke elektronikaffald og ikke-transparente forhold i branchen, siger Jacob Sabir.

Ikke desto mindre anerkender han, at forretningen skal kunne løbe rundt. For ellers er der af gode grunde ikke nogen mulighed for at rykke ved de andre parametre. Men brødrene tror på, at blandt andet nye EU-regler kan være nøglen til Upströms økonomiske fundament de kommende år.

Om Upström

  • Stiftet i 2019 af brødrene Casper og Jacob Sabir.
  • Holder til i Gjern i Midtjylland.
  • Specialiserer sig i forbrugerelektronik som USB-adaptere, laderkabler og trådløse opladere og får dem produceret af mest muligt bæredygtige materialer.
  • Fik i 2023 B Corp-certificeringen, der beviser en virksomheds bæredygtighed på tværs af sociale, etiske og miljømæssige forhold.

Kilde: Upström

Mindre virksomhedsfokus på pris

I seneste offentlige regnskab for 2022 kom Upström ud med et underskud på godt 80.000 kroner, og Jacob Sabir fortæller, at 2023 heller ikke kommer til at se prangende ud. Det tilskriver han blandt andet et svært marked, hvor forbrugerne har været påvirkede af de mange uroligheder verden over. Og så er prisen et parameter, som Upström har svært ved at konkurrere på.

Alligevel er de to brødre fortrøstningsfulde, når det kommer til de rent forretningsmæssige langtidsperspektiver i virksomheden.

- Pris er ikke vores primære konkurrenceparameter, men vi har et klart mål om at reducere prisen på de ansvarligt fremstillede produkter, så de kan blive allemandseje, siger Jacob Sabir.

Jacob Sabir kan fortælle, at størstedelen af virksomhedens salg i dag kommer gennem B2B-markedet, hvor de især leverer til kontorforsyninger. Det er også her, de ser det største potentiale fremadrettet.

Blandt andet fordi staten og Kommunernes Indkøbsservice (SKI) har sat gang i udviklingen af et indkøbssystem til offentligt indkøb af genbrugt it-udstyr. Men også på det private marked er der potentiale.

- Vi begynder at se gode signaler fra større virksomheder om, at pris i mindre grad bliver et konkurrenceparameter. Så jeg tror først, det bæredygtige for alvor begynder at komme på dagsordenen nu, siger Jacob Sabir.

CSRD - Corporate Sustainability Reporting Directive

  • Med direktivet om virksomheders bæredygtighedsrapportering (CSRD) forpligtes store virksomheder og børsnoterede SMV’er omfattet af årsregnskabsloven – samt visse finansielle virksomheder – til at rapportere om og offentliggøre deres arbejde med bæredygtighed efter obligatoriske standarder, som fastsættes af EU. 
  • Visse tredjelandsvirksomheder med væsentlig aktivitet i EU omfattes også. Store virksomheder af interesse for offentligheden med over 500 ansatte skal rapportere efter CSRD for regnskabsår, der starter i 2024.
  • Virksomhederne skal rapportere om miljø, herunder klima, sociale forhold og virksomhedsledelse. Rapporteringen skal gives i årsrapporten og forsynes med en revisorerklæring.

Kilder: Erhvervsstyrelsen, Europa-Kommissionen, Preferred by Nature, Gorrissen Federspiel og Thomas Roland.

Bæredygtighedsrapportering bliver game changer

Blandt andet er EUs CSRD-direktiv en faktor, der forhåbentligt kan åbne døre for den midtjyske virksomhed.

- CSRD er en game changer for os. Når de store virksomheder skal indrapportere til en generel europæisk bæredygtighedsstandard og lave CO2-regnskab, bliver der taget nogle aktive valg, når de skal købe ind. Der begynder vi at se, at markedet åbner sig for os, siger Casper Sabir.

Den kulturændring hos virksomhederne er mærkbar.

- I 2020 var det svært at sælge bæredygtighed. Men det er tydeligt, at der er sket noget på det område, siger Jacob Sabir.

Anti-greenwashing i EU

Videre fremhæver Casper Sabir, at EU i januar har fremlagt nye planer for at modarbejde greenwashing i kølvandet på de nye krav til CO2-rapportering, hvor EU blandt andet kommer til at stille mere strikse krav til dokumentation af bæredygtighedsindsatser.

- Det, tror jeg også, kommer os til gode, for vi har gjort en dyd ud af vores dokumentation, lyder det fra Casper Sabir.

Og indtil videre ser 2024 godt ud for Upström.

- Der begynder at være positive takter, og vi har fået en god start her i '24, siger Jacob Sabir.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.06