23948sdkhjf

Stigende behov for virtuel ledelse i danske virksomheder

En international undersøgelse blandt 1.100 ledere viser et stort behov for virtuel ledelse i det daglige arbejde, mens det samtidig halter med organisationens støtte til de nye ledelsesformer.
Virtuel ledelse fylder stadig mere i dagligdagen hos ledere over hele verden. Det er blevet et vilkår, som ikke kun findes i multinationale virksomheder, men også i mindre virksomheder, hvor medarbejderne er spredt ud på flere adresser.

En ny undersøgelse fra den engelske udbyder af lederuddannelser og organisationsudvikling, Ashridge Business School, viser, at knap 8 ud af 10 ledere oplever et stigende behov for at praktisere virtuel ledelse i dagligdagen. Men hvis kompetencerne ikke følger med, kan ledelse på tværs af by- og landegrænser være en stor udfordring.

Et nødvendigt vilkår
Hos Dansk Industri står udviklingen af globale ledelseskompetencer højt på dagsordenen.

- Virtuel ledelse er et nødvendigt vilkår for mange danske ledere, og det skaber nye kompetencebehov. Det er mere end blot at sætte et skype-møde op med sine medarbejdere, siger Bente Toftkær, fagleder for ledelsesudvikling hos Dansk Industri.

Hun peger især på kommunikation som et essentielt kompetencebehov. De globale ledere skal være helt sikre på, at deres budskaber bliver forstået af medarbejderne – også selvom man ikke sidder ansigt til ansigt.

Er organisationen klar?
Mens langt de fleste ledere ifølge undersøgelsen fra Ashridge Business School har et behov for at lede virtuelt, så viser undersøgelsen også, at det kun er 45 procent af lederne, der mener, at deres organisation giver den fornødne støtte til de nye ledelsesudfordringer. Bente Toftkær påpeger konsekvenserne, hvis lederne ikke er klædt ordentligt på til opgaven.

- Helt konkret kan det betyde, at medarbejderen ikke får løst en given opgave, fordi kommunikationen fra lederen ikke har været klar nok. Og hvis der er kulturforskelle oveni, så bliver det hele ekstra kompliceret, forklarer hun og fortsætter:

- I dag er virtuel ledelse blevet en fast del af opgaverne for de fleste ledere, fordi næsten alle virksomheder arbejder på tværs af geografi, tid og kulturer. Derfor skal grundkompetencer som kommunikation og kulturforståelse hos lederne være på plads, hvis de skal have succes med virtuel ledelse.

Fakta om undersøgelsen:

• Undersøgelsen er udført i 2012 blandt 1.100 ledere på Ashridge Business Schools efteruddannelser.
• Respondenter fra mere end 25 lande.
• Den typiske respondent i undersøgelsen er leder i den private sektor i en stor international virksomhed.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078