Salget af danske virksomheder fortsætter på solidt niveau
I lyset af vedvarende geopolitisk usikkerhed og et højere rentemiljø fortsætter salget af danske virksomheder med at overraske ved at opretholde et solidt niveau i tredje kvartal 2023.
Ifølge en ny kvartalsvis rapport fra Beierholm Corporate Finance, som rådgiver i køb og salg af virksomheder, blev der i tredje kvartal solgt hele 99 danske virksomheder, hvilket næsten er på niveau med samme periode i 2022 og 2021, hvor alle hidtidige rekorder blev slået.
- 2023 tegner til at blive endnu et stærkt M&A-år, om end det ikke helt er på niveau med rekordåret 2022. Aktiviteten er væsentligt over det niveau, vi så forud for covid-19-pandemien, og det er til trods for høje renter og geopolitisk uro, som da også affødte forventninger om et noget lavere aktivitetsniveau, end hvad vi ser, forklarer partner i Beierholm Corporate Finance Daniel Sand, i en pressemeddelelse.
- Men lidt ligesom vi så under pandemien, så stoppede køberne kortvarigt op og så tilpassede de sig ellers hurtigt situationen og markedet. Vi ser samtidig også, at kapitalfonde og andre finansielle køberes appetit på opkøb er tilbage på historiske niveauer efter den indledende opbremsning under pandemien, og de udgør indtil nu 31 procent af alle købere i 2023, tilføjer han.
Af rapporten fremgår det, at omtrent 42 procent af de danske virksomheder, som blev solgt i tredje kvartal 2023, blev opkøbt af internationale købere:
- I kvartalet blev 42 danske virksomheder solgt til udenlandske købere, og selvom det ligger under de rekordhøje niveauer i 2022 og 2021 generelt, vurderes det at være et stærkt niveau. Ikke overraskende er det særligt udenlandske købere fra Europa, som har været på opkøbsjagt i Danmark, fortæller Daniel Sand.
Danske virksomheder rekordopkøber i udlandet
Det er ikke alene virksomhedssalget i Danmark, som er på et fornuftigt niveau. For danske virksomheder har været flittigt på opkøbsjagt i udlandet, hvor de har købt 35 virksomheder, og det er et fortsat rekordhøjt niveau.
- I perioder med stor usikkerhed vil man typisk se, at virksomheder fokuserer på hjemmemarkedet, men det har altså ikke været tilfældet. Vi ser en stor aktivitet i udlandet, som endda i dette kvartal overgår samme periode sidste år. Det er et udtryk for, at danske virksomheder ser internationale opkøb som en attraktiv vej til at drive vækst, og at de ser lyst på fremtiden, siger Daniel Sand afsluttende.