B&O dropper over 1000 butikker
Ovenpå en god start på indeværende regnskabsår tager B&O nu nye metoder i brug for at sikre forretningen i det lange løb.
Et af de tiltag er at skrue gevaldigt ned på antallet af forhandlere.
Af kvartalsrapporten for første kvartal fremgår det, at B&O over det sidste år sagt farvel til over 1000 multibrand-forhandlere, altså forhandlere som også sælger andet end B&O-produkter, og det hænger sammen med Struer-virksomhedens langvarige sats på at positionere sig som mere eksklusive og luksuriøse.
- Vi har skåret kraftigt ned på multibrand-kanalen i hele verden, fordi multibrand fylder mindre for os i vores strategi. Transitionen er en fundamental del af strategien, og der har vi taget nogle store skridt i kvartalet, siger Nikolaj Wendelboe, der er executive vice president og finansdirektør i B&O, til Detailwatch.
Overfor mediet understreger finansdirektøren, at det ikke er planen at stoppe helt med salg hos multibrand-forhandlere. De 1033 multibrand-salgskanaler, som B&O i løbet af et år har droppet, svarer til 21 procent af det samlede antal.
Selvom de i det sidste år også har lukket 41 monobrand-butikker, er det i det lange løb stadig B&Os strategi, at det er her og gennem egen webshop, de skal tjene penge, lyder det videre fra Nikolaj Wendelboe.