Midtjyder ser potentiale i nyt amerikansk marked
I USA vokser et nyt marked på høre-området, og det kan komme danske Estron til gode.
Med Estrons nylancering Es-Hear vil de ramme producenterne af produkter til over the counter (OTC)-markedet, og der er potentiale i det relativt nye marked, mener CEO Peter Lyhne Uhrenholt.
I et interview med Medwatch giver han udtryk for, at mange nye spillere på OTC-markedet ikke har samme kapacitet som de store høreapparatsproducenter. Derfor har de brug for en mere komplet løsning fra Estron, der ellers hovedsageligt har leveret enkeltkomponenter til de etablerede spillere som danske Demant og GN.
Om OTC-høreapparater
- OTC står for over the counter.
- Det vil sige, at apparaterne kan købes i håndkøb på eksempelvis apoteker. Dermed adskiller de sig fra traditionelle høreapparater, der typisk skal tilpasses den enkelte bruger af fagfolk.
- At OTC-høreapparater ikke har samme krav til tilpasning som almindelige høreapparater betyder, at der generelt er lavere krav til produkterne. Det gør dem lettere at få på markedet hurtigere.
- Markedet åbnede officielt i USA i oktober 2022.
- I Danmark er GN allerede på markedet med deres første OTC-produkt, mens den unge hørevirksomhed Audientes barsler med idéen om at få del af det potentielt lukrative amerikanske OTC-marked.
Kilder: FDA, Medwatch, GN
Overfor mediet siger Peter Lyhne Uhrenholt, at der kan være "en god forretning" i OTC-markedet, men der er stadig et stykke vej endnu. Ifølge Medwatch udgjorde salget af OTC-produkter kun 1 procent af det samlede salg på høreområdet i USA.
Alligevel er han ikke nervøs for, at Estrons nye sats på det område kommer til at koste dem.
- Nej, det gør vi ikke (løber en økonomisk risiko, red.), for løsningen er baseret på allerede kendte komponenter fra vores sortiment og på vores fleksible produktions-setup. Vi gør det bare nemmere for de nye OTC-spillere i markedet at komme hurtigt til en sådan løsning uden store investeringer, siger Peter Lyhne Uhrenholt til mediet.
Overfor Electronic Supply har Peter Lyhne Uhrenholt tidligere givet udtryk for, at selskabet fremover vil fokusere mere på leverancer til til headset-branchen. Det kan kan du læse mere om her.