23948sdkhjf

Mobil-TV slår igennem i Europa

Fjernsyn på mobiltelefonen er nu ikke længere kun en succes i Sydkorea. Det nye mobil-tv har skærpet interessen hos europæerne, og det vækker optimisme hos de store mobilselskaber.
Mobil-tv gør nu sit indtog i Europa, og mobilselskaberne tror på, at den nye tjeneste vil vokse støt. Det skriver Berlingske Business i dag.

I Sydkorea har især Samsung haft succes med den mobile tv-tjeneste. Mobilgiganten har solgt over en million af de nye avancerede mobiltelefoner, der kan modtage landets mobil-TV-kanaler.

Flere af TV-kanalerne i Sydkorea er gratis, og det har klart været en afgørende faktor for mobil-TVs gennembrud i landet. I dag abonnerer omkring 600.000 på jordbaseret mobil-TV, og den koreanske regering forudser, at en tredjedel af landets 48 mio. indbyggere vil se fjernsyn på deres mobiltelefon inden 2010.

Nu er flere lande er begyndt at tro på det nye medie, og senere i år vil Finland, Italien og Indonesien lancere den nye kommercielle tjeneste.

Den mobile tv-tjeneste kræver endvidere, at industrien lærer at samarbejde. Det mener Markus Lindquist, direktør for Mobile Broadcast Solutions i Nokias afdeling for Multimedia, ifølge avisen.

- Først har du brug for at have indholdet på plads - herunder det afgørende spørgsmål om ophavsrettigheder. Derudover skal sendenettet udbygges. Og endelig skal mobiloperatørerne sikre distributionen af terminaler og forholdet til mobiltelefon-kunderne. Men de tre aktører er begyndt at tale sammen, og nu ser vi snart premieren på de første kommercielle tjenester, udtaler Markus Lindquist i avisen.

Nokia venter et globalt gennembrud ved OL i 2008, skriver avisen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078