Danske iværksættere er ”born global”
Der bliver tænkt internationalt, når flertallet af Danmarks iværksættere lægger strategien for deres virksomhed. Eksport og samarbejde med udenlandske firmaer er de mest populære udlandsaktiviteter.
Hos to ud af tre indgår udlandet i deres strategi, og størstedelen har allerede det globale perspektiv med i planerne inden opstart.
- Det danske marked er for lille, hvis iværksættere har vækstambitioner. Undersøgelsen viser, at iværksættere ikke lader sig skræmme af globaliseringen – men udnytter den til deres egen fordel, siger DI’s MMV-chef Tina Donnerborg.
Undersøgelsen tæller 103 adspurgte og er foretaget i DI’s iværksætterpanel.
Meget mere end eksport
Engang var udenlandske aktiviteter lig eksport, men sådan forholder det sig ikke længere. I dag er eksport kun en af flere muligheder.
Over halvdelen af de adspurgte iværksættere har planlagt at samarbejde med udenlandske virksomheder, mens hver tredje vil etablere udenlandske datterselskaber.
- En lang række iværksættere er i dag ”born global” og agerer fra dag ét, som om verdensmarkedet er deres hjemmemarked. Det kan de, fordi de allerede fra starten har haft en international forretningsstrategi. Ved at samarbejde med andre virksomheder, danske eller udenlandske, er iværksættere i stand til at fokusere på, hvad de er gode til, siger Tina Donnerborg.
Outsourcing er også populært hos iværksættere. Hver femte iværksætter har fra opstarten planer om at flytte opgaver til andre lande. Næsten 60 % af virksomhederne angiver eksport som en af deres planlagte aktiviteter uden for landets grænser.
Kilde: Dansk Industri.