23948sdkhjf

Electrolux satser stort

Den svenske industrigigant Electrolux har valgt at skille sig af med Husqvarna og i stedet fokusere på indendørs husholdningsprodukter. Den nye strategi skal føre Electrolux til tops i branchen i løbet af de næste par år.
Electrolux har gennem de seneste år opkøbt 50 europæiske selskaber, og har nu omkring 400 i bagagen. Denne kraftige ekspansion vækker forvirring blandt kunderne, og derfor vil organisationen nu hente vækst gennem udvidet produktudvikling og branding. Det skriver Dagbladet Børsen i dag.

- Vi vil fokusere skarpt på at brande produkterne under et brand, Electrolux. Vi har de seneste år købt mange brand, og de mange navne forvirrer kunderne og koster os penge. Det har vi ikke råd til, pointerer adm. direktør Hans Stråberg til avisen.

Electrolux er allerede markedsleder på hårde hvidevarer i Danmark og tog allerede i 1997 fat på mærketransformeringen. Sidste år skiftede både tyske AEG og danske Voss navn til henholdsvis AEG- og Voss-Electrolux, skriver avisen.

Hans Stråberg ser store vækstmuligheder i en række lande og forventer også fortsat vækst i Europa og Nordamerika, men Kina er fremtidens marked. Danmark er også fortsat vækstland for Electrolux. Sidste år omsatte den danske division 2 mia. kr. ud af moderkoncernens 104 mia. kr.

Electrolux lukker produktioner i Frankrig, Spanien, Italien, USA, Tyskland og Sverige og slår sig i stedet ned i blandt andet Mexico, Thailand, Ungarn og Polen. Hans Stråberg forventer, at flytningen af produktionen besparer Electrolux med 2-2,8 mia. kr. årligt, når de fulde effekter viser sig fra 2009.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062