Lille fremgang for Louis Poulsen Lighting i 2012
Under fortsat pressede markedsvilkår øgede Louis Poulsen i 2012 omsætningen med 2 pct. til 382 mio. kr.
Samlet førte omsætningsfremgangen til et forøget bruttoresultat, som i 2012 voksede med 9 mio. kr. til godt 109 mio. kr., svarende til en bruttomargin på 28,6 % mod 26,9 % året før.
- Vi er tilfredse med Louis Poulsens udvikling og resultater i et 2012, som fortsat bød på meget udfordrende markedsvilkår. Vi klarede os samlet set fornuftigt på det danske hjemmemarked, og vi voksede med 4 procent på det vigtige marked i USA. Men væksten var dog tydeligst i Norge, Japan og det øvrige Asien, hvor vi med tilfredshed noterede vækst på mellem 15 og 20 procent, siger Søren Schøllhammer, Vice President i Louis Poulsen.
Optimering har hjulpet
Louis Poulsen vurderer, at de seneste års arbejde med at optimere produktionen og øge effektiviteten er en vigtig årsag til fremgangen. Markante produktlanceringer og introduktionen af kvalitets LED-lyskilder i eksisterende produkter er blevet understøttet af en forstærket salgs- og marketingindsats, som har bidraget yderligere.
- Vi har øget produktiviteten og fastholdt kvaliteten – og vi er lykkedes med at få både eksisterende og nye kunder i tale. Derfor har vi klaret os godt og præsteret resultater, som kan kompensere for den modstand, året også bød på: Det primære resultat voksede fra 5 til 9 mio. kr. på trods af, at vores entre på det kinesiske marked blev forsinket med et år, og at vores engelske salgsselskab i 2012 kostede os 11 mio. kr. direkte på bundlinjen, hvilket vi også har taget konsekvensen af, siger Søren Schøllhammer, som henviser til lukningen af selskabet og beslutningen om fremover at betjene det engelske marked direkte fra Danmark.
Trods fortsat usikkerhed på Louis Poulsens markeder forventes den samlede omsætning at stige med omkring 4 % i 2013 på et uændret omkostningsniveau. Udviklingen forventes at medføre en forbedring af årsresultatet.