Knappen blev tændt for landets første landstrømsanlæg
Det tager 26 minutter og en thumbs up fra en elektroingeniør.
Så er et krydstogtskib i den mellemstore klasse koblet på Danmarks første landstrømsanlæg på havnen i Aarhus.
Og så bliver der stille.
Ingen lyd fra skibets motor, ingen regelmæssige bip fra kabelkranen, der forbinder skib og land via 15 kilo tunge stik.
Bare stille. Og det er netop en af pointerne med landstrømsanlægget. Mindre udledning fra skibsmotorer og mindre støj til aarhusianerne.
Et skib som AIDAmar, der blev det første til at prøvekøre strømforsyningen på Aarhus Havn, ligger typisk til kaj 8-10 timer om dagen. Det er dermed 8-10 timers os og støj, som Aarhus ikke får i denne omgang.
Selv kalder Anne Zachariassen, COO i Aarhus Havn, anlægget for endnu et skridt i en grønnere retning og sammenligner anlægget med skiftet, som mange bilister efterhånden foretager til elbiler.
- Der skal være ladestandere nok, ellers giver det ikke mening. Vi håber, der kommer mange flere landstrømsanlæg rundt omkring i hele verden, siger hun.
Synkronisering
Men det er ikke bare "plug and play" at få et krydstogtskib sat til landstrøm. Uden at blive alt for teknisk skal skib og landstrøm synkroniseres, så de kommer til at køre på samme frekvenser.
Det sker ved, at skibet langsomt skruer ned for generatorerne, mens forsyningen på land langsomt skrues tilsvarende op. Indtil skibet er 100 procent forsynet fra land.
Og mens det ligger der bruger 4,7 mega watt. Eller hvad der svarer til hele Silkeborg by lige nu.
Anlægget er etableret af Powercon i Hadsund og kablerne er lagt af virksomheden Konstant.
Anlægget er sin første af sin art og er kommet til verden ved hjælp af 45 millioner kroner fra hhv. EU-midler og Aarhus Kommune.
Tre år skulle tage at få anlægget fra papiret og ud i virkeligheden, men nu står det der. Og rederierne konverterer støt og roligt til landstrøm, fortæller Anne Zachariassen.
- Vi kan se, at flere rederier er i gang med at bygge eller konvertere deres skibe til at kunne modtage landstrøm, siger Anne Zachariassen.