23948sdkhjf

Generationsskifte med succes hos LMT Transmission

48.000 danske virksomheder står, i følge Vækstfonden, for at skulle foretage et generationsskifte i løbet af de kommende år. En situation, som i små og mellemstore virksomheder ofte medfører frygt blandt medarbejderne. Hos LMT Transmission er generationsskiftet gennemført med succes.
En af de virksomheder, som i 2005 blev solgt til en ekstern køber, var LMT Transmission, der 1. maj 2005 blev solgt til den svenske koncern AddTech, der omfatter ca. 50 andre virksomheder fortrinsvist i Skandinavien.

Traditionelt ville salg til en udenlandsk koncern kunne skabe uro blandt medarbejderne, men grundlæggerne Max Mende og John Larsen valgte netop at sælge virksomheden til AddTech, fordi koncernen imødekom deres ultimative krav; at virksomheden og arbejdspladserne skulle bevares i Sønderborg.

Idag, 1 år efter overtagelsen er John Larsen fortsat salgschef i virksomheden, mens Max Mende trak sig endeligt ud i december 2005, da den nye direktør Kjeld Ahrendsen tiltrådte. Kjeld Ahrendsen kom fra handelsvirksomheden Eltech Components A/S, der også er en del af AddTech Koncernen.

Kjeld Ahrendsen mener, at koncernens strategi med at inddrage virksomheden er afgørende for, at ejerskiftet er blevet en succes.

- Det har i høj grad været med til at sikre kontinuiteten. Man ser ofte i forbindelse med, at en virksomhed bliver opkøbt, at de nye ejere lægger ud med at ændre en hel masse. Men når man står med en virksomhed, der er så velfungernde som LMT Transmission, er det vigtigt ikke bare at lave om for at lave om. Det kan ofte ende med lige præcis det modsatte af, hvad du havde regnet med. Det er vigtigt, at medarbejderne føler de er en del af processen. AddTech har brug for den know how den enkelte medarbejder hos LMT Transmission repræsenterer. Derfor er det også i deres interesse at skabe tryghed, afslutter Kjeld Ahrendsen.

Kilde: LMT Transmission.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063