23948sdkhjf

Går globaliseringen for hurtig?

Flere og flere danske virksomheder er gået ind i globaliseringskampen. En ny undersøgelse har været ved at undersøge, om det går for hurtig.
En ny undersøgelse lavet af PricewaterhouseCoopers og Valcon viser, at når de mellemstore og familieejede danske virksomheder hopper med på globaliseringen, så mangler der langsigtede strategiske overvejelser, skriver dagbladet Børsen.

Undersøgelsen er baseret på spørgeskemaer fra 140 virksomheder med en omsætning mellem 75 og 3-400 millioner kroner. 63 procent er for øjeblikket i højere eller mindre grad i gang med globalisering.

Mange af globaliseringstiltagene er gået forrygende hurtige, idet der er brugt mindre end 12 måneder på overvejelser og gennemførelse af tiltagene, hvilket kan være et problem.

- Hastigheden gør, at man da må overveje, om der har været tid til at gøre det rigtige. Det kan være helt o.k. at følge en stor kunde til Kina for fortsat at kunne levere. Men har de virksomheder, der gør det, undersøgt konkurrencesituationen i det område, de i en fart flytter til. Det kan være farligt at undlade. Det kunne jo være, at der allerede på stedet er en bedre eller billigere virksomhed, man får konkurrence fra. Det kunne være, at det for den danske virksomhed var bedre at etablere sig i et andet område, hvor det måske er endnu billigere at være, fortæller Kent Hedegaard.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062