23948sdkhjf

Lyd styrker brands

Undersøgelser fra Oxford Universitet viser, at forbrugerne er mere tilbøjelig til at erhverve sig et produkt, hvis lyd bliver brugt i produktbrandingen.
Når danske virksomheder arbejder med branding og produktudvikling, er det oftest form og funktion, som er i fokus. Men nu viser undersøgelser fra Oxford Universitet i England, at forbrugerne er 24% mere tilbøjelig til at erhverve sig et produkt, hvis lyd bliver brugt som et strategisk element i produktbrandingen.

Den danske virksomhed Pro Music Consult, der arbejder med lyd som en del af produktbranding, har forklaringen på hvorfor lyd er så vigtig. Ifølge Pro Music Consult gælder det om at kombinere alle fem sanser i ét samlet udtryk - herunder også lyd.

En holistisk auditiv DNA, i alt fra telefon, marketingaktiviteter og kontormiljø, er med til at definere virksomheder og deres brand. Det er derfor yderst vigtigt, at de ved hvad de udtrykker gennem deres lyd - og hvordan det påvirker deres brand.

- Det handler om at konkretisere lyd, og de audiotive elementer som kan knyttes hertil - at bringe det ned i øjenhøjde for både afsender og modtager. Det skaber en forbindelse til produktet som kan være svær at opnå gennem det visuelle, fortæller Jeppe Lindgren fra Pro Music Consult.

Forøg produktkendskabet
Sammenhængen mellem lyd og produkt er også noget man har fået øjnene op for flere steder i det danske erhvervsliv. Således viser undersøgelser fra Dansk Erhverv, at produktkendskab stiger op til 96% ved strategisk brug af lyd i brandingprocessen - en stigning som er til at føle på fortæller den strategiske design- og innovationsvirksomhed Artlinco.

- Et samlet udtryk giver et langt stærkere indtryk, forklarer Creative Director og Partner i Artlinco, Søren X. Frahm, og fortsætter. - For os er det vigtigt at den auditive sans inddrages, og medvirker til at styrke et brand. Den auditive DNA, som man kalder en virksomheds lydprofil, binder virksomhedens produkt til personens følelser, og derved styrker man sammenspillet i virksomhedens markedsføringselementer.

Netop markedsføringselementet i branding gennem lyd, er noget som kan give en stor fordel for de danske virksomheder, hvis man spørger Dansk Erhverv.

- Her er virkelig noget at hente. Ved at skabe bedre miljøer i butikkerne, hvor kunderne ønsker at opholde sig, skabes der en bedre købsoplevelse. Samtidig er der stor sandsynlighed for, at kunden føler sig motiveret til at fortage et indkøb, forklarer markedschef hos Dansk Erhverv, Christian Sestoft.
Danske virksomheder bør derfor overveje hvilke signaler de udsender gennem deres lyd, og hvilken påvirkning dette kan have på deres brand.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109