Fakta om udbudet
Udbyder
NaturErhvervstyrelsen
Kontrakt om Support, vedligeholdelse og videreudvikling af systemet TUS
NaturErhvervstyrelsen
Danmark-København: It-tjenester: rådgivning, programmeludvikling, internet og support
2015/S 071-126454
Udbudsbekendtgørelse
Tjenesteydelser
Direktiv 2004/18/EF
Del I: Ordregivende myndighed
I.1) | Navn, adresser og kontaktpunkt(er)
NaturErhvervstyrelsen Internetadresse(r): Overordnet internetadresse for den ordregivende myndighed: http://naturerhverv.dk Yderligere oplysninger fås her: Det/De ovennævnte kontaktpunkt(er) Specifikationer og yderligere dokumenter (herunder dokumenter vedrørende den konkurrenceprægede dialog og et dynamisk indkøbssystem) fås her: Det/De ovennævnte kontaktpunkt(er) Bud eller ansøgninger om deltagelse skal sendes til: Det/De ovennævnte kontaktpunkt(er) |
I.2) | Type ordregivende myndighed
Ministerium eller en anden myndighed på nationalt plan eller forbundsplan, herunder regionale eller lokale afdelinger |
I.3) | Hovedaktivitet
Generelle offentlige tjenester |
I.4) | Kontrakt indgås på andre ordregivende myndigheders vegne
Den ordregivende myndighed indkøber på andre ordregivende myndigheders vegne: nej |
Del II: Kontraktens genstand
II.1) | Beskrivelse |
II.1.1) | Den ordregivende myndigheds betegnelse for kontrakten: Kontrakt om Support, vedligeholdelse og videreudvikling af systemet TUS. |
II.1.2) | Kontrakttype og leverings- eller udførelsessted for bygge/anlægsarbejdet, varerne eller tjenesteydelserne
Tjenesteydelser Tjenesteydelseskategori nr. 7: Edb-tjenesteydelser og hermed beslægtede tjenesteydelser NUTS-kode DK |
II.1.3) | Oplysninger om offentlig kontrakt, rammeaftale eller dynamisk indkøbssystem
Bekendtgørelsen vedrører en offentlig kontrakt |
II.1.4) | Oplysninger om rammeaftale |
II.1.5) | Kort beskrivelse af kontrakten eller indkøbet/indkøbene NaturErhvervstyrelsen er en styrelse under Fødevareministeriet, som har ansvaret for ministeriets erhvervs- og miljøpolitik. Der er ca. 1 100 ansatte, hvoraf hovedparten arbejder i København. Styrelsen blev dannet ultimo 2011 ved en sammenlægning af 3 tidligere styrelser under Fødevareministeriet: Direktoratet for FødevareErhverv, Fiskedirektoratet samt Plantedirektoratet. NaturErhvervstyrelsen varetager blandt andet administrationen af EU's støtteordninger og har i den forbindelse udviklet et TilskudsUdbetalingsSystem (TUS), hvis formål det er at udbetale støttemidler til støttemodtagere samt aflægge regnskab til EU Kommissionen med henblik på dennes kontrol af, at grundlaget for udbetalingen er fyldestgørende og de bevilgede støttemidler beregnet korrekt. Om end systemet er udviklet med et standardøkonomisystem (MS Dynamics AX 2012) som grundlag er der tale om et særdeles komplekst system, idet systemets standardmoduler er tilpasset betydeligt netop for at håndtere de særlige krav, der stilles fra EU Kommissionen til administrationen af støtteordningerne. Hertil kommer, at der til systemet er bygget en række integrationer både til styrelsens fagsystemer, der anvendes til sagsbehandling i forbindelse med støtteansøgninger og til eksterne parter som for eksempel NEMKONTO, SKAT og Danmarks Statistik samt naturligvis EU Kommissionen. Systemet er særdeles forretningskritisk, idet der indenfor en kort periode dels udbetales støttemidler for samlet over 10 000 000 000 DKK , dels er skarpe deadlines for rapportering til EU Kommissionen. Til systemet er anvendt følgende teknologier: — MS Dynamics AX 2012 med X++ som kodesprog — C# til .Net komponenter — Visual Studio — XML — Oracle og SQL databaser — Windows Server 2008 R2. NaturErhvervstyrelsen har til videreudviklingen og vedligeholdet mm. af TUS behov for en leverandør, der kan varetage følgende hovedopgaver: — A) Videreudvikling af systemet, for eksempel som følge af ny krav fra EU Kommissionen, ændret lovgivning og behov for grænseflader til andre systemer. Denne opgave inkluderer grundig test og dokumentation for testens resultater — B) Vedligehold, herunder fejlrettelse og mindre forbedringer, forebyggende vedligehold og eventuelle opgraderinger. Også til denne opgave hører test som ovenfor beskrevet — C) Support bl.a. omfattende 2nd line support og bistand til NaturErhvervstyrelsens it-driftsafdeling med installation, opgradering og analyse af fejlsituationer, for eksempel dechifrering af logfiler. |
II.1.6) | CPV-glossaret (common procurement vocabulary)
72000000, 72600000, 72253200, 72212517, 72250000, 72267100 |
II.1.7) | Oplysninger om WTO-aftalen om offentlige indkøb
Dette udbud er omfattet af WTO-aftalen om offentlige indkøb: ja |
II.1.8) | Delaftaler
Kontrakten er opdelt i delaftaler: nej |
II.1.9) | Oplysninger om alternative tilbud
Alternative tilbud vil blive taget i betragtning: nej |
II.2) | Kontraktens mængde eller omfang |
II.2.1) | Samlet mængde eller omfang:
Anslået værdi eksklusive moms: interval: mellem 20 000 000 og 35 000 000 DKK |
II.2.2) | Oplysninger om optioner
Optioner: nej |
II.2.3) | Oplysninger om forlængelse
Denne kontrakt kan forlænges: nej |
II.3) | Kontraktens varighed eller frist for dens opfyldelse
Varighed i måneder: 48 (fra tildeling af kontrakten) |
Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger
III.1) | Kontraktbetingelser |
III.1.1) | Sikkerhedsstillelse og garantier, som forlanges: Eventuelle krav til sikkerhedsstillelse og garantier i øvrigt vil fremgå af udbudsmaterialet. |
III.1.2) | De vigtigste finansierings- og betalingsvilkår og/eller henvisning til relevante bestemmelser herom: Finansierings- og betalingsvilkår vil fremgå af udbudsmaterialet. Der henvises endvidere til påkrævet elektronisk fakturering og mulighed for elektronisk ordre i henhold til lovbekendtgørelse nr. 798 af 28.6.2007 om offentlige betalinger m.v. med senere ændringer. Lovbekendtgørelsen kan hentes på www.retsinformation.dk |
III.1.3) | Retlig form, som kræves af den sammenslutning af økonomiske aktører, ordren tildeles: Der kræves ingen særlig retlig form. Såfremt ordren tildeles en sammenslutning af økonomiske aktører (f.eks. et konsortium), skal deltagerne i sammenslutningen påtage sig solidarisk hæftelse og udpege en fælles befuldmægtiget. Skabelon til brug for afgivelse af de efterspurgte oplysninger er tilgængelig på følgende link: http://naturerhverv.dk/naturerhvervstyrelsen/udbud Virksomhedsoplysningerne skal fremsendes for hver enkelt af deltagerne i sammenslutningen. |
III.1.4) | Andre særlige vilkår
Der gælder særlige vilkår for opfyldelse af kontrakten: ja Beskrivelse af de særlige vilkår: I kontrakten vil hensynet til samfundsansvar som formuleret i de konventioner, der ligger til grund for principperne i FN's Global Compact, og som formuleret i OECD's retningslinjer for Multinationale virksomheder, blive inddraget i relevant omfang. Endvidere er den danske stat i medfør af ILO-konvention nr. 94 om arbejdsklausuler i offentlige kontrakter forpligtet til at sikre, at leverandøren og eventuelle underleverandører sikrer arbejdere i Danmark løn (herunder særlige ydelser), arbejdstid og andre arbejdsvilkår, som ikke er mindre gunstige end dem, der i henhold til en gældende kollektiv overenskomst, voldgiftskendelse, nationale love eller administrative forskrifter gælder for arbejde af samme art inden for vedkommende fag eller industri på den egn, hvor arbejdet udføres. Der vil i udbudsmaterialet blive stillet krav om overholdelse af persondatalovgivningen. |
III.2) | Betingelser for deltagelse |
III.2.1) | De økonomiske aktørers personlige forhold, herunder krav om optagelse i erhvervs- eller handelsregister
Oplysninger og formaliteter, som er nødvendige for at vurdere, om kravene er opfyldt: Følgende dokumentation skal indgå i anmodningen: — Enten en tro og love-erklæring om, hvorvidt leverandøren har ubetalt forfalden gæld til det offentlige i henhold til lov om begrænsning af skyldneres muligheder for at deltage i offentlige udbudsforretninger og om ændringer af visse andre love. Loven kan hentes på www.retsinformation.dk Skabelon til brug for afgivelse af de efterspurgte oplysninger er tilgængelig på følgende link: http://naturerhverv.dk/naturerhvervstyrelsen/udbud — Eller en serviceattest fra Erhvervsstyrelsen indeholdende samme oplysninger. — Eller en serviceattest fra en tilsvarende udenlandsk myndighed indeholdende samme oplysninger. Bemærk, at det kan være nødvendigt at supplere den udenlandske attest med en tro og love-erklæring om forhold, der ikke måtte være omfattet af attesten (f.eks. om virksomhedens opfyldelse af sine forpligtelser i Danmark). Det er vigtigt, at tro og love-erklæringen/serviceattesten vedrører netop den juridiske enhed (f.eks. selskab), der afgiver anmodningen. Ved sammenslutninger af virksomheder (f.eks. et konsortium) skal oplysningerne afgives for hver af de deltagende virksomheder i sammenslutningen. |
III.2.2) | Økonomisk og finansiel kapacitet
Oplysninger og formaliteter, som er nødvendige for at vurdere, om kravene er opfyldt: Følgende dokumentation skal indgå i anmodningen: Leverandørens balance eller uddrag heraf i det seneste disponible regnskabsår, såfremt offentliggørelse af balancen er lovpligtig i det land, hvor leverandøren er etableret, eller anden dokumentation for egenkapitalens størrelse. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) skal oplysningerne afgives for hver af de deltagende virksomheder i sammenslutningen. Erklæring om virksomhedens samlede omsætning i det seneste disponible regnskabsår, afhængigt af hvornår virksomheden blev etableret eller startede sin virksomhed, hvis tallene for denne omsætning foreligger. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) skal oplysningerne afgives for hver af de deltagende virksomheder i sammenslutningen. Skabelon til brug for afgivelse af de efterspurgte oplysninger kan hentes på http://naturerhverv.dk/naturerhvervstyrelsen/udbud/ Mindstekrav til det niveau, der muligvis kræves: Som mindstekrav kræves en positiv egenkapital i det seneste disponible regnskabsår. Såfremt virksomheden baserer sig på andre enheders formåen, beregnes egenkapitalen som virksomhedens og disse andre enheders samlede egenkapital i det seneste disponible regnskabsår. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) beregnes egenkapitalen som deltagernes samlede egenkapital i det seneste disponible regnskabsår. Som mindstekrav kræves en samlet årlig omsætning på mindst 40 000 000 DKK i det seneste disponible regnskabsår. Såfremt virksomheden baserer sig på andre enheders formåen, beregnes omsætningen som virksomhedens og disse andre enheders samlede omsætning i det seneste disponible regnskabsår. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) beregnes omsætningen som virksomhedernes samlede omsætning i det seneste disponible regnskabsår. |
III.2.3) | Teknisk kapacitet Oplysninger og formaliteter, som er nødvendige for at vurdere, om kravene er opfyldt: Følgende dokumentation skal indgå i anmodningen: Fremlæggelse af en liste over de betydeligste tilsvarende tjenesteydelser, jf. punkt II.1.5), som ansøger har udført i løbet af de sidste 3 år, afhængigt af hvornår ansøger blev etableret eller startede sin virksomhed. Ordregiver ser gerne, at listen indeholder følgende: — en klar beskrivelse af leverancen, herunder hvilket af de under punkt II.1.5) litra A-C anførte ydelser, leverancen har bestået af, — en beskrivelse af systemets karakteristika jf. punkt II.1.5), — ansøgerens rolle(r) i forbindelse med leverancens udførelse, — tidspunktet for udførelsen, — størrelsen af leverancen, samt modtager af leverancen. Der kan maksimalt angives 5 leverancer (referencer), uanset om der er tale om en enkelt virksomhed, om ansøger baserer sig på en anden virksomheds formåen eller om der er tale om en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium). Såfremt der angives et antal reference, der overstiger dette maksimum, vil der alene blive lagt vægt på de 5 første referencer, dvs. referencenr. 1-5. Referencer, der ligger herudover, vil der blive set bort fra. |
III.2.4) | Oplysning om reserverede kontrakter |
III.3) | Specifikke vilkår for tjenesteydelseskontrakter |
III.3.1) | Oplysninger om en bestemt profession
Udførelse af tjenesteydelsen er forbeholdt en bestemt profession: nej |
III.3.2) | Medarbejdere, der skal udføre tjenesteydelsen
Juridiske personer bør anføre navne på og faglige kvalifikationer for de medarbejdere, der skal udføre tjenesteydelsen: nej |
Del IV: Procedure
IV.1) | Type procedure |
IV.1.1) | Type procedure
Begrænset |
IV.1.2) | Grænse for, hvor mange økonomiske aktører der vil blive opfordret til at afgive bud eller deltage
Forventet antal økonomiske aktører: 5 Objektive kriterier for valg af det begrænsede antal kandidater: Begrænsning af ansøgere, der opfordres til at afgive tilbud, sker efter vurdering af, hvilke ansøgere der har dokumenteret de mest relevante leverancer (referencer), jf. beskrivelsen i punkt II.1.5), herunder i forhold til de i litra A-C anførte ydelser, som kontrakten omfatter. |
IV.1.3) | Reduktion af antallet af økonomiske aktører under forhandlingerne eller dialogen |
IV.2) | Tildelingskriterier |
IV.2.1) | Tildelingskriterier
Det økonomisk mest fordelagtige bud vurderet på grundlag af de kriterier, der er anført i specifikationerne, i opfordringen til at afgive bud eller til at forhandle eller i det beskrivende dokument |
IV.2.2) | Oplysninger om elektronisk auktion
Der vil blive anvendt elektronisk auktion:: nej |
IV.3) | Administrative oplysninger |
IV.3.1) | Sagsnummer hos den ordregivende myndighed: |
IV.3.2) | Har der været tidligere offentliggørelse(r) om samme kontrakt?
nej |
IV.3.3) | Vilkår for adgang til specifikationer og yderligere dokumenter eller beskrivende dokumenter |
IV.3.4) | Frist for modtagelse af bud eller ansøgninger om deltagelse
19.5.2015 - 12:00 |
IV.3.5) | Dato for afsendelse til udvalgte kandidater af opfordringer til at afgive bud eller at deltage |
IV.3.6) | Sprog, der må benyttes ved afgivelse af bud eller ansøgninger om deltagelse
dansk. Andet: Det vil af udbudsbetingelserne fremgå hvorvidt og i givet fald hvilke oplysninger, der i tilbuddet kan afgives på engelsk. |
IV.3.7) | Minimumsperiode, i hvilken den bydende er forpligtet af sit bud |
IV.3.8) | Åbning af bud |
Del VI: Supplerende oplysninger
VI.1) | Oplysninger om gentagelse
Dette er et tilbagevendende offentligt indkøb: nej |
VI.2) | Oplysninger om EU-midler
Kontrakten vedrører et EU-finansieret projekt og/eller program: nej |
VI.3) | Yderligere oplysninger I relation til punkt I.1) og punkt IV.3.3) bemærkes, at der på nuværende tidspunkt ikke er yderligere oplysninger, specifikationer og dokumenter at få. Udbudsmaterialet vil alene blive udsendt til de leverandører, der udvælges til at deltage med tilbudsafgivelse. I relation til punkt II.2.1) bemærkes, at beløbet udgør et skøn over den forventede kontraktsum for kontraktens fulde løbetid. Intervallet i skønnet skyldes blandt andet ukendte faktorer i forhold til behovet for ydelser under kontraktens løbetid. Skønnet er således dels baseret på et historisk forbrug og dels på det forventede behov. I relation til punkt II.3) bemærkes, at den anførte kontraktlængde er fra kontraktunderskrivelse. Ud over den anførte kontraktlængde vil der i forbindelse med kontraktens ophør være behov for en tidsmæssigt fleksibel udløbsfase med henblik på at sikre en uforstyrret funktion af systemet i forbindelse med evt. genudbud. I relation til punkt III.2.2) og III.2.3) bemærkes det, at virksomheden kan basere sig på andre enheders formåen (f.eks. et moder- eller søsterselskab eller en underleverandør) uanset den juridiske karakter af forbindelserne mellem virksomheden og disse andre. Virksomheden skal i givet fald godtgøre fuldt ud at kunne råde over de ressourcer, der er nødvendige til opfyldelse af kontrakten, f.eks. ved at fremlægge en erklæring eller anden dokumentation for disse enheders tilsagn om at stille de nødvendige ressourcer til rådighed i kontraktperioden. I modsat fald har ordregiver ikke mulighed for at lægge vægt på andre enheders formåen. Ordregiver har udarbejdet en skabelon for erklæringen, som kan hentes på http://naturerhverv.dk/naturerhvervstyrelsen/udbud/ I relation til punkt IV.1.2) bemærkes, at hver ansøger alene kan indgive én ansøgning om prækvalifikation. Såfremt samme juridiske enhed er del af eller på anden måde deltager i flere ansøgninger, f.eks. selv indgiver egen ansøgning, men samtidig indgår som deltager i et konsortium, der ansøger, skal ansøgerne sikre, at samme juridiske enheds deltagelse ikke medfører mulighed for gensidigt at påvirke indholdet af de forskellige tilbudsgiveres tilbud. Ordregiver forbeholder sig ret til at anmode ansøgere om at godtgøre, at samme juridiske enheds deltagelse ikke medfører mulighed for gensidigt at påvirke indholdet af de forskellige tilbudsgiveres tilbud, herunder at der ikke følges en praksis, som kan true gennemsigtigheden og fordreje konkurrencen mellem de bydende. Ordregiver ser gerne, at ansøgningen om prækvalifikation fremsendes i 5 papireksemplarer og i en elektronisk version (f.eks. på USB-stik eller tilsvarende). Ansøgningen om prækvalifikation kan ikke afgives pr. e-mail. Ved eventuelle uoverensstemmelser mellem papirversionen og den elektroniske version har papirversionen forrang. Kuverten bedes mærket »Kontrakt om Support, vedligeholdelse og videreudvikling af systemet TUS- må ikke åbnes af postfunktionen«. Ordregiver forbeholder sig muligheden for at anvende fremgangsmåden i § 12 i bekendtgørelse nr. 712 af 15.6.2011 om fremgangsmåderne ved indgåelse af offentlige vareindkøbskontrakter, offentlige tjenesteydelseskontrakter og offentlige bygge- og anlægskontrakter, hvis ansøgninger eller tilbud ikke opfylder udbudsmaterialets formelle krav. Udbudsforretningen gennemføres med forbehold for opnåelse af fornøden bevillingsmæssig hjemmel. |
VI.4) | Klageprocedurer |
VI.4.1) | Organ med ansvar for klageprocedurerne
Klagenævnet for Udbud |
VI.4.2) | Indgivelse af klager
Præcise oplysninger om klagefrist(er): I henhold til lov om håndhævelse af udbudsreglerne m.v. (loven kan hentes på www.retsinformation.dk), gælder følgende frister for indgivelse af klage: Klage over ikke at være prækvalificeret skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har afsendt en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet prækvalificeret, hvis underretningen har angivet en kort redegørelse for de relevante grunde for beslutningen. I andre situationer skal klage over udbud være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden: 1) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort. 2) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en kort redegørelse for de relevante grunde for beslutningen. 3) 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. lovens § 2, stk. 2. Senest samtidig med, at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden, jf. lovens § 3, stk. 1. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i standstill-perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1. Klagenævnet for Udbuds e-mail-adresse er angivet i punkt VI.4.1). Klagenævnet for Udbuds egen klagevejledning kan findes på www.klfu.dk |
VI.4.3) | Tjeneste, hvor der kan fås oplysninger om indgivelse af klager
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen |
VI.5) | Dato for afsendelse af denne bekendtgørelse:
9.4.2015 |