Fakta om udbudet
Bestilling af materiale
Udbyder
A/S Storebælt
Opdateringer
A/S Storebælt modtog 6 tilbud fra 3 prækvalificerede tilbudsgivere:
A/S Storebælt har foretaget en gennemgang af de modtagne, rettidigt indleverede tilbud.
A/S Storebælt har desværre måttet konstatere, at der er nogle forhold i kravspecifikationen, som er uklare. Dette har medført, der er nogle tekniske angivelser i de indkomne tilbud, som betyder, at A/S Storebælt ikke umiddelbart kan antage de fleste af tilbuddene. Således er det vurderingen, at der ikke består en tilfredsstillende konkurrencesituation. A/S Storebælt har derfor valgt at annullere udbuddet.
A/S Storebælt vil nu evaluere sine muligheder, men det er forventningen, at A/S Storebælt vil justere på kravspecifikationen med henblik på at opnå en bedre konkurrencesituation, og at der inden for de nærmeste uger indrykkes ny udbudsbekendtgørelse.
Udbud af glatførevarslingssystem
A/S Storebælt
Udbudsbekendtgørelse
Varer
Del I: Ordregivende myndighed
Vester Søgade 10
København V
1601
Danmark
Kontaktperson: Charlotte Yun Linde
Telefon: +45 33416245
E-mail: udbud@sbf.dk
NUTS-kode: DK0
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: http://www.sundogbaelt.dk
Del II: Genstand
Udbud af glatførevarslingssystem.
Ordregiver udbyder hermed et glatførevarslingssystem med mulighed for at afgive sideordnede tilbud, jf. udbudslovens § 53. Under punkt II.2.4) findes en nærmere beskrivelse af den ønskede vare ligesom udbudsmaterialet endvidere indeholder en mere detaljeret beskrivelse af opgaven.
13 vejrmålestationer fordelt på anlægget i Halskov, Østbroen, Sprogø, Vestbroen og ved Knudshoved.
Storebæltsforbindelsen råder over 13 vejrmålestationer fordelt på anlægget i Halskov, Østbroen, Sprogø, Vestbroen og ved Knudshoved. Disse målestationer er kombinerede stationer, som udfører hhv. metrologiske målinger og vejbanemålinger. Data fra målestationerne sendes direkte til Vejdirektoratet, som behandler dataene og offentliggør dem på webportalen »Vejvejr«. Samtidig bliver udvalgte data duplikeret og sendt direkte til Storebæltsforbindelsens SRO anlæg. Hovedformålet med målestationerne er at give et samlet billede af vej- og vejrforholdene på anlægget i forbindelse med vinterberedskabet, hvorfor det samlede anlæg omtales som »Glatførevarslingsanlæg«.
Udstyret til glatførevarslingsanlægget, fordelt på de 13 lokationer, er alt sammen monteret i et marint eller nær-marint miljø, hvorfor der stilles krav om leverandørens evne til at levere udstyr, der kan fungere i et sådant miljø i hele leverancens levetid.
Leverandøren skal forestå en vareleverance af et komplet glatførevarslingsanlæg, terminering af kabler i samlekasser og målestationer, test og kalibrering samt idriftsættelse af anlægget. Bygherrens egen entreprenør vil, under vejledning af leverandøren, montere det måletekniske udstyr samt stå for kabeltræk mellem udstyr, samlekasser og målestationer.
Storebælt ønsker et system enten som sensorer nedfræset i kørebanen eller baseret på berøringsfri detektering. Tilbudsgiver kan afgive tilbud på en eller begge løsninger:
Løsning 1 er baseret på sensorer nedfræset i kørebanen.
Løsning 2 er baseret på anvendelse af berøringsfri detektering evt. suppleret med spoler nedfræset i kørebanen.
Begrænsning af ansøgere, der opfordres til at afgive tilbud, sker efter vurdering af, hvilke ansøgere der har dokumenteret de mest relevante leverancer af de ydelser, som kontrakten omfatter, jf. beskrivelsen i punkt II.2.4).
Der kan afgives sideordnede tilbud, jf. udbudsbetingelserne. Det betyder, at ordregiver kan modtage op til 10 tilbud.
A/S Storebælt har besluttet ikke at opdele kontrakten, da dette nødvendigvis vil forhøje prisen.
Yderligere oplysninger omkring udbuddet fremgår af udbudsmaterialet, der er tilgængeligt på hjemmesiden http://sundogbaelt.dk/udbud/
Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger
Ansøger skal benytte det fælles europæiske udbudsdokument som foreløbigt bevis for, at ansøgeren opfylder de nedenfor anførte minimumskrav til egnethed, samt hvordan ansøgeren opfylder de objektive og ikke-diskriminerende kriterier for udvælgelse, jf. udbudslovens § 148, stk. 1, jf. § 145, stk. 2. Før ordregivers beslutning om tildeling af kontrakten, skal den tilbudsgiver, som ordregiver har til hensigt at tildele kontrakten til, fremlægge dokumentation for de oplysninger, der er afgivet i det fælles europæiske udbudsdokument i henhold til udbudslovens § 151. Der henvises til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens vejledning herom.
Det fælles europæiske udbudsdokument (ESPD) skal indeholde oplysninger om ansøgerens
1) egenkapital i det seneste disponible regnskabsår samt
2) omsætning for de seneste 3 afsluttede reviderede regnskabsår.
Dette angives i det fælles europæiske udbudsdokument (ESPD) del IV B 1a fsva. omsætning og del IV B 4 fsva. egenkapitalen.
Ansøger skal benytte det fælles europæiske udbudsdokument som foreløbigt bevis for, at ansøgeren opfylder de nedenfor anførte minimumskrav til egnethed, samt hvordan ansøgeren opfylder de objektive og ikke-diskriminerende kriterier for udvælgelse, jf. udbudslovens § 148, stk. 1, jf. § 145, stk. 2. Før ordregivers beslutning om tildeling af kontrakten, skal den tilbudsgiver, som ordregiver har til hensigt at tildele kontrakten til, fremlægge dokumentation for de oplysninger, der er afgivet i det fælles europæiske udbudsdokument i henhold til udbudslovens § 151. Der henvises til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens vejledning herom.
Der skal i den forbindelse fremlægges følgende dokumentation:
Leverandørens balance, der indeholder oplysninger om omsætning og egenkapital, eller uddrag heraf for de seneste 3 disponible regnskabsår, såfremt offentliggørelse af balancen er lovpligtig i det land, hvor leverandøren er etableret, eller anden dokumentation for egenkapitalens og omsætningens størrelse. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) skal oplysningerne afgives for hver af de deltagende virksomheder i sammenslutningen.
Som mindstekrav kræves
1) en positiv egenkapital i det seneste disponible regnskabsår.
Såfremt ansøger baserer sig på andre enheders formåen, beregnes egenkapitalen som virksomhedens og disse andre enheders samlede egenkapital i det seneste disponible regnskabsår. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) beregnes egenkapitalen som deltagernes samlede egenkapital i det seneste disponible regnskabsår”.
2) Endvidere kræves en omsætning på mindst 3 000 000 DKK i hvert af de seneste 3 disponible regnskabsår.
Såfremt ansøger baserer sig på andre enheders formåen, beregnes omsætningen som virksomhedens og disse andre enheders samlede omsætning i hvert af de seneste 3 disponible regnskabsår. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) beregnes omsætningen som deltagernes samlede omsætning i de seneste 3 disponible regnskabsår.
Ansøger skal dokumentere erfaring med levering af lignende glatførevarsling jf. beskrivelsen under udbudsbekendtgørelsens punkt II.2.4). Referencerne må gerne være ældre end 3 år.
Dette angives i det fælles europæiske udbudsdokument (ESPD). Ansøger bør udfylde alle relevante felter i det fælles europæiske udbudsdokument (ESPD), del IV, afsnit C.
Ansøgeren skal ikke fremlægge yderligere dokumentation for referencerne. Ordregiver forbeholder sig dog retten til at kontakte de enheder, der er angivet som modtager af leverancerne med henblik på at verificere det i det fælles europæiske udbudsdokument angivne.
Det er tilstrækkeligt, hvis ansøger angiver 1 relevant reference. Der bør maksimalt angives 5 relevante referencer.
Følgende bør angives:
— Beskrivelse af leverancen
— Hvilket miljø varslingssystemet har været opsat i
— Geografisk placering af varslingssystem
— Kontraktssum
— Ordregiver.
Som mindstekrav kræves, at ansøgeren har mindst én reference, som er sammenlignelig med opgaven, herunder har været leveret til opsætning i et lignende miljø, jf. beskrivelsen under udbudsbekendtgørelsens punkt II.2.4).
Det skal i den forbindelse bemærkes, at det alene er på baggrund af beskrivelsen i feltet »beskrivelse« i ESPD’en del IV afsnit C, at Storebælt kan vurdere, om ansøger har mindst 1 reference, som er sammenlignelig med opgaven. Ansøger opfordres derfor til at udarbejde en udførlig beskrivelse.
Såfremt ansøger baserer sig på andre enheders formåen, eller såfremt der er tale om en sammenslutning af virksomheder, er det tilstrækkeligt, at der samlet set er mindst 1 reference, som er sammenlignelig med opgaven, jf. beskrivelsen under udbudsbekendtgørelsens punkt II.2.4)”.
Såfremt ansøger baserer sig på andre enheders formåen, eller såfremt der er tale om en sammenslutning af virksomheder, er det tilstrækkeligt, at der samlet set er mindst 1 reference, som er sammenlignelig med opgaven, jf. beskrivelsen under udbudsbekendtgørelsens punkt II.2.4).
Kontraktvilkårene fremgår af udkast til aftale, der er en del af udbudsmaterialet.
Del IV: Procedure
Del VI: Supplerende oplysninger
Ansøger skal udfylde og fremsende det fælles europæiske udbudsdokument som et foreløbigt bevis for de i udbudslovens § 148, stk. 1, nr. 1-3 nævnte forhold. Der henvises til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens vejledning til det fælles europæiske udbudsdokument. En økonomisk aktør, der deltager alene og ikke baserer sig på andre enheders kapacitet for at opfylde udvælgelseskriterierne, skal kun udfylde 1 fælleseuropæisk udbudsdokument. En økonomisk aktør, der deltager alene, men baserer sig på en eller flere andre enheders kapacitet, skal sikre, at ordregiver modtager vedkommendes eget fælles europæiske udbudsdokument sammen med et separat fælleseuropæisk udbudsdokument med de relevante oplysninger for hver af de enheder, som denne baserer sig på. Endelig, når grupper af økonomiske aktører, herunder midlertidige sammenslutninger, deltager i udbudsproceduren sammen, skal der for hver af de deltagende økonomiske aktører udfyldes et særskilt fælleseuropæisk udbudsdokument med de oplysninger, der kræves idel II-V.
Før beslutning om tildeling af kontrakten skal dokumentation for de oplysninger, der er afgivet i det fælleseuropæiske udbudsdokument, fremlægges, jf. udbudslovens §§ 151 og 152. Nærmere herom fremgår af udbudsmaterialet. Ordregiver forbeholder sig endvidere mulighed for på ethvert tidspunkt i udbudsproceduren at anmode en tilbudsgiver om at fremlægge dokumentation, hvis dette er nødvendigt for at sikre, at proceduren gennemføres korrekt. I denne situation vil ordregiver fastsætte en passende tidsfrist for fremlæggelse af dokumentation.
Ordregiveren skal udelukke en ansøger/tilbudsgiver fra deltagelse i udbudsproceduren, hvis denne er omfattet af de i udbudslovens §§ 135 og 136 nævnte obligatoriske udelukkelsesgrunde. Ansøger skal anføre oplysningerne herom i det fælles europæiske udbudsdokument. Der gøres særligt opmærksom på, at visse af disse frivillige udelukkelsesgrunde i udbudsdirektivet er gjort obligatoriske i udbudsloven § 136. Der henvises til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens vejledning til det fælleseuropæiske udbudsdokument om korrekt udfyldelse af formularen.
Yderligere oplysninger:
I relation til punkt II.2.6) bemærkes, at beløbet udgør et skøn over den forventede kontraktsum.
Eventuelle spørgsmål og svar i forbindelse med udbuddet vil blive offentliggjort på: www.sundogbaelt.dk/udbud/Interesserede opfordres til løbende at holde sig orienteret på hjemmesiden. I udbudsmaterialet er angivet, hvordan og i hvilket tidsrum, der kan stilles spørgsmål.
I relation til punkt III.1.2) og III.1.3) bemærkes det, at virksomheden kan basere sig på andre enheders formåen (f.eks. et moder- eller søsterselskab eller en underleverandør) uanset den juridiske karakter af forbindelserne mellem virksomheden og disse andre. Virksomheden skal i givet fald godtgøre fuldt ud at kunne råde over de ressourcer, der er nødvendige til opfyldelse af kontrakten, f.eks. ved at fremlægge en erklæring eller anden dokumentation for disse enheders juridiske forpligtelse til at stille de nødvendige ressourcer til rådighed i kontraktperioden. I modsat fald har ordregiver ikke mulighed for at lægge vægt på andre enheders formåen.
Ordregiver forbeholder sig muligheden for at anvende fremgangsmåden i udbudslovens § 159, stk. 5, hvis ansøgninger eller tilbud ikke opfylder udbudsmaterialets formelle krav.
Ansøgning om prækvalifikation kan ikke afgives på e-mail.
Dahlerups Pakhus, Langelinie Allé 17
København Ø
2100
Danmark
Telefon: +45 35291095
E-mail: klfu@erst.dk
Internetadresse:www.klfu.dk
x
Danmark
Carl Jacobsens Vej 35
Valby
2500
Danmark
Telefon: +45 41715000
E-mail: kfst@kfst.dk
Fax: +45 41715001
Internetadresse:www.kfst.dk