Fakta om udbudet
Udbyder
SKAT
Opdateringer
Serviceydelser til drift af SKATs medarbejder IT udstyr
SKAT
Udbudsbekendtgørelse
Tjenesteydelser
Direktiv 2014/24/EU
Del I: Ordregivende myndighed
19552101
Østbanegade 123
København Ø
2100
Danmark
Kontaktperson: Charlotte Fini Henriques
Telefon: +45 72379380
E-mail: charlotte.henriques@skat.dk
NUTS-kode: DK
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1716506
Internetadresse for køberprofilen: https://eu.eu-supply.com/ctm/Company/CompanyInformation/Index/204762
Del II: Genstand
Serviceydelser til drift af SKATs medarbejder IT udstyr.
Fokus for denne kontrakt er leverancen af Serviceydelser; eksempelvis bufferlagerkapacitet, imageload, tyverimærkning, on site op- og nedtagninger, mindre tilpasningsopgaver og lignende af SKATs medarbejderrettet IT udstyr, som PC, bærbare, tablet, skærme, tilbehør, printere, samt smartphones.
Leverandøren forventes heraf, at kunne levere de ressourcer, kompetencer og kapaciteter, som operationel IT drift kræver i form af lagerkapacitet, produktionskapacitet, mandskab, teknisk kunnen og kendskab, samt samarbejdsevne med de væsentlige aktører i branchen.
Fokus for denne kontrakt er leverancen af Serviceydelser; eksempelvis bufferlagerkapacitet, imageload, tyverimærkning, on site op- og nedtagninger, mindre tilpasningsopgaver og lignende af SKATs medarbejderrettet IT udstyr, som PC, bærbare, tablet, skærme, tilbehør, printere, samt smartphones.
Leverandøren forventes heraf, at kunne levere de ressourcer, kompetencer og kapaciteter, som operationel IT drift kræver i form af lagerkapacitet, produktionskapacitet, mandskab, teknisk kunnen og kendskab, samt samarbejdsevne med de væsentlige aktører i branchen.
SKAT udbyder rammeaftalen som én samlet aftale. Dette vurderes i højere grad at sikre SKAT stordriftsfordele, mindske omkostninger til administration og forvaltning af kontrakter samt skabe en større ensartethed og sammenhæng i løsningen af opgaver under rammeaftalen. En opdeling i delkontrakter vurderes ikke at kunne være med til at medføre et øget konkurrence felt.
Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger
Tilbudsgiver skal benytte og vedlægge det fælles europæiske udbudsdokument som foreløbigt bevis for,at tilbudsgiver opfylder de nedenfor anførte minimumskrav til egnethed, jf. udbudslovens § 148, stk. 1,nr. 1 og 2. Der henvises til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens vejledning herom, jf. http://www.kfst.dk/~/media/KFST/Offentlig%20konkurrence/Vejledning%20om%20eESPD/Det%20faelles%20europaeiske%20udbudsdokument.pdf
Før ordregivers beslutning om tildeling af kontrakten, skal den tilbudsgiver, som ordregiver har til hensigt at tildele kontrakten, fremlægge dokumentation for de oplysninger, der er afgivet i det fælles europæiske udbudsdokument i henhold til udbudslovens §§ 151 og 152. Den tilbudsgiver, som ordregiver har til hensigt at tildele rammeaftalen, skal i den forbindelse fremlægge følgende dokumentation:
Tilbudsgivers årsregnskab eller uddrag heraf for det seneste disponible regnskabsår, såfremt offentliggørelse af årsregnskaber lovpligtig i det land, hvor tilbudsgiveren er etableret, eller anden dokumentation for tilbudsgivers omsætning og egenkapital. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) skal oplysningerne angives for hver af de deltagende og/eller støttende virksomheder. Såfremt tilbudsgiver baserer sig på andre virksomheders økonomiske kapacitet, skal dokumentationen fremsendes for hver enhed.
Som mindstekrav kræves en samlet årlig omsætning på mindst 20 000 000 DKK i det seneste disponible regnskabsår. Såfremt tilbudsgiveren baserer sig på andre enheders formåen, beregnes omsætningen som tilbudsgiverens og disse andre enheders samlede omsætning i det seneste disponible regnskabsår. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) beregnes omsætningen som virksomhedernes samlede omsætning i det seneste disponible regnskabsår.
Som mindstekrav kræves yderligere en positiv egenkapital i det seneste disponible regnskabsår. Såfremt tilbudsgiveren baserer sig på andre enheders formåen, beregnes egenkapitalen som tilbudsgiverens og disse andre enheders samlede egenkapital i det seneste disponible regnskabsår. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) beregnes egenkapitalen som deltagernes samlede egenkapital i det seneste disponible regnskabsår.
Oplysningerne angives i ESPD'ens Del IV.B. Der henvises til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens vejledning herom.
Tilbudsgiver skal benytte og vedlægge det fælles europæiske udbudsdokument som foreløbigt bevis for, at tilbudsgiver opfylder de nedenfor anførte minimumskrav til egnethed, jf. udbudslovens § 148, stk. 1,nr. 1 og 2. Der henvises til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens vejledning herom, jf. http://www.kfst.dk/~/media/KFST/Offentlig%20konkurrence/Vejledning%20om%20eESPD/Det%20faelles%20europaeiske%20udbudsdokument.pdf
Før ordregivers beslutning om tildeling af kontrakten, skal den tilbudsgiver, som ordregiver har til hensigt at tildele kontrakten, fremlægge dokumentation for de oplysninger, der er afgivet i det fælles europæiske udbudsdokument i henhold til udbudslovens §§ 151 og 152. Den tilbudsgiver, som ordregiver har til hensigt at tildele rammeaftalen, skal i den forbindelse fremlægge følgende dokumentation:
En liste over de betydeligste tilsvarende tjenesteydelser (search- såvel som testydelser), der er udført indenfor de seneste 3 år, med angivelse af beløb, aftaleperiode, beskrivelse af leverede tjenesteydelser, samt den offentlige myndighed (modtager). Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) skal dokumentation fremsendes for hver af de deltagende og/eller støttende virksomheder. Såfremt tilbudsgiver baserer sig på andre virksomheders tekniske/faglige kapacitet, skal dokumentationen fremsendes for hver enhed.
Som mindstekrav kræves, at tilbudsgiver har leveret tilsvarende tjenesteydelser til minimum 3 lignende virksomheder, inden for de seneste 3 år. Såfremt tilbudsgiver baserer sig på andre enheders formåen, beregnes antallet af referencer som tilbudsgivers og disse andre enheders samlede antal referencer inden for de seneste 3 år. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) beregnes antallet af referencer som virksomhedernes samlede antal referencer inden for de seneste 3 år.
Oplysningerne angives i ESPD'ens Del IV.C. Der henvises til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens vejledning herom.
I kontrakten er hensynet til samfundsansvar som formuleret i de konventioner, der ligger til grund for principperne i FN's Global Compact, og som formuleret i OECD's retningslinjer for Multinationale virksomheder, inddraget i relevant omfang. Det er desuden et kontraktmæssigt krav, at ansatte hos leverandøren og eventuelle underleverandører, som medvirker til at opfylde kontrakten, sikres løn (herunder særlige ydelser), arbejdstid og andre arbejdsvilkår, som ikke er mindre gunstige end dem, der gælder for arbejde af samme art i henhold til en kollektiv overenskomst, jf. ILO-konvention 94 om arbejdsklausuler i offentlige kontrakter og cirkulære nr. 9471 af 30.6.2014. Kontrakten indeholder derfor en bestemmelse, der sikrer dette.
Del IV: Procedure
Der er ikke mulighed for at overvære åbning af tilbud.
Del VI: Supplerende oplysninger
Ca. 4 år når kontrakten udløber.
I relation til punkt III.1.2) bemærkes, at en økonomisk aktør, der deltager alene og ikke baserer sig på andre enheders kapacitet for at opfylde minimumskravene til egnethed, kun skal udfylde ét fælleseuropæisk udbudsdokument. En økonomisk aktør, der deltager alene, men baserer sig på en eller flere andre enheders kapacitet, skal sikre, at ordregiver modtager vedkommendes eget fælleseuropæiske udbudsdokument sammen med et separat fælleseuropæisk udbudsdokument med de relevante oplysninger for hver af de enheder, som denne baserer sig på. Endelig, når grupper af økonomiske aktører, herunder midlertidige sammenslutninger, deltager i udbudsproceduren sammen, skal der for hver af de deltagende økonomiske aktører udfyldes et særskilt fælleseuropæisk udbudsdokument med de oplysninger, der kræves i del II-V.
For en nærmere beskrivelse af ESPD'et og udfyldelse heraf henvises til udbudsbetingelserne og Konkurrence-og Forbrugerstyrelsens vejledning om dette.
Før beslutning om tildeling af kontrakten skal dokumentation for de oplysninger, der er afgivet i det fælleseuropæiske udbudsdokument, fremlægges, jf. udbudslovens §§ 151 og 152. Nærmere herom samt tidsfristen herfor fremgår af udbudsmaterialet.
SKAT skal udelukke en tilbudsgiver fra deltagelse i udbudsproceduren, hvis tilbudsgiveren er omfattet af de i udbudslovens §§ 135 og 136 nævnte obligatoriske udelukkelsesgrunde. Tilbudsgiver skal anføre oplysningerne herom i det fælleseuropæiske udbudsdokument. Der gøres særligt opmærksom på, at visse af de frivillige udelukkelsesgrunde i udbudsdirektivet er gjort obligatoriske i udbudsloven § 136. Skatteministeriet vil desuden udelukke en tilbudsgiver fra deltagelse i udbudsproceduren, såfremt tilbudsgiveren er omfattet af én eller flere af udelukkelsesgrundene i udbudslovens § 137 (frivillige udelukkelsesgrunde).
Inden tildeling af endelig kontrakt vil den tilbudsgiver, som ordregiver har besluttet at tildele kontrakten, skulle fremlægge følgende dokumentation:
Som bevis for, at tilbudsgiveren har opfyldt sine forpligtelser over for det offentlige med hensyn til betaling af skatter, afgifter og bidrag til sociale sikringsordninger, ikke er dømt for strafbare forhold, og ikke er under konkurs, likvidation, rekonstruktion eller lignende situation, kan tilbudsgiveren fremlægge en serviceattest. Serviceattester udstedes af Erhvervsstyrelsen.
Som bevis for at tilbudsgiveren har en samlet årlig omsætning på mindst 10 000 000 DKK samt at tilbudsgivers egenkapital er positiv skal tilbudsgiveren fremlægge den i pkt. III.1.2) nævnte dokumentation.
Som bevis for at tilbudsgiveren har leveret tilsvarende tjenesteydelser til minimum 3 lignende virksomheder, inden for de seneste tre år skal tilbudsgiveren fremlægge den i pkt. III.1.3) nævnte dokumentation.
Ordregiver kan ikke udelukke en tilbudsgiver, der er omfattet af en eller flere af udelukkelsesgrundene i udbudslovens § 135-137, såfremt denne har fremlagt tilstrækkelig dokumentation for, at tilbudsgiveren er pålidelig, selvom vedkommende er omfattet af en eller flere udelukkelsesgrunde, jf. udbudslovens § 138.Yderligere information om self-cleaning fremgår af udbudsbetingelserne.
I relation til punkt II.1.5) bemærkes, at beløbet udgør et skøn over den forventede kontraktsum af bestillingerne under rammeaftalen. Skønnet er behæftet med en stor usikkerhed, idet den forventede kontraktsum forventes at ende et sted i intervallet 5-25 000 000 DKK.
Eventuelle spørgsmål og svar i forbindelse med udbuddet vil blive offentliggjort på https://eu.eu-supply.com/login.asp. Interesserede opfordres til løbende at holde sig orienteret på nævnte hjemmeside.
Dahlerups Pakhus, Langelinie Allé 17
København Ø
2100
Danmark
Telefon: +45 35291095
E-mail: klfu@erst.dk
Internetadresse:http://erhvervsstyrelsen.dk/klagenaevnet-for-udbud
I henhold til lov om Klagenævnet for Udbud m.v. (loven kan hentes på www.retsinformation.dk), gælder følgende frister for indgivelse af klage:
Klage over ikke at være blevet udvalgt skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage fra dagen efter afsendelse af en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet udvalgt, jf. udbudslovens § 171, stk. 2, eller lovens § 2, stk. 1, nr. 1, når underretningen er ledsaget af en begrundelse for beslutningen.
I andre situationer skal klage over udbud være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden:
1) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort.
2) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystemer indgået, hvis underretningen har angivet en begrundelse for beslutningen.
3) 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. lovens § 2, stk. 2, eller udbudslovens §171, stk. 4.
4) 20 kalenderdage regnet fra dagen efter at ordregiveren har meddelt sin beslutning, jf. udbudslovens § 185,stk. 2.Senest samtidig med, at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden, jf. lovens § 6, stk. 4. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i standstill-perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1.
Klagenævnet for Udbuds e-mail adresse er angivet i punkt VI.4.1).
Klagenævnet for Udbuds egen klagevejledning kan findes på www.erhvervsstyrelsen.dk
Carl Jacobsens Vej 35
Valby
2500
Danmark
Telefon: +45 41715000
E-mail: kfst@kfst.dk
Internetadresse:http://www.kfst.dk