Fakta om udbudet
Bestilling af materiale
http://eu.eu-supply.com/app/rfq/rwlentrance_s.asp?PID=349546&B=DS
Udbyder
Danske Spil A/S
Vindere
Udbud af kontrakt om lønsystem og lønadministration
(12.05.2023)
Visma Enterprise A/S
Gærtorvet 1
1799 København
Opdateringer
Der er i forbindelse med udbuddet kun afgivet ikkeforskriftsmæssige og uacceptable tilbud, jf. udbudslovens § 61, stk. 1, nr. 2, stk. 2 og stk. 3. Danske Spil A/S annullerer på den baggrund dette udbud, jf. udbudsbekendtgørelse nr. 2023/S 005-010582 og overgår til udbud med forhandling uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse. Tilbudsgivere, der har afgivet ikkeforskriftsmæssige eller uacceptable tilbud, jf. § 61, stk. 2 og 3, er alle medtaget, hvis de samtidigt har afgivet tilbud i overensstemmelse med udbudsprocedurens formelle krav, og hvis de alle opfylder kravene i § 159, stk. 2, 2. pkt., nr. 1-3.
Udbud af kontrakt om lønsystem og lønadministration
Danske Spil A/S
Udbudsbekendtgørelse
Varer
Del I: Ordregivende myndighed
CVR-nummer: 64011715
Postadresse: Korsdalsvej 135
By: Brøndby
NUTS-kode: DK0 Danmark
Postnummer: 2605
Land: Danmark
Kontaktperson: Bo Andersen
E-mail: boan@danskespil.dk
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: http://www.danskespil.dk
Internetadresse for køberprofilen: https://eu.eu-supply.com/ctm/Company/CompanyInformation/Index/62993
Del II: Genstand
Udbud af kontrakt om lønsystem og lønadministration
Danske Spil A/S udbyder kontrakt om standardsoftware i form af et lønsystem med dertilhørende out-sourcet lønadministrationsfunktion. Kontrakten vedrører således både lønsystemet og lønadministrationen. Systemet skal være implementeret og i drift d. 1. juli 2023. Lønsystemet skal, i samme løsning, kunne håndtere flere selskaber. Danske Spil koncernen består for nuværende af Danske Spil A/S, Danske Lotteri Spil A/S, Danske Licens Spil A/S, Det Danske Klasselotteri A/S og Elite Gaming A/S (samlet Danske Spil koncernen). Lønsystemet skal være og kunne opdateres i overensstemmelse med gældende lovgivning på området, samt ændringer heri, herunder, men ikke begrænset til, ferieloven, bogføringsloven samt relevant lovgivning på skatteområdet eksempelvis krav vedr. registrering af p-numre for lønmodtagere. Danske Spil A/S varetager lønkørsel/udbetaling for alle selskaber i koncernen. Danske Spil A/S er derfor alene kontraktpart samt ordregiver i dette udbud.
Som anført i bekendtgørelsens pkt. II.1.4) vedrører udbuddet en kontrakt om lønsystem og lønadministration til Danske Spil koncernen. Lønudbetalingen mv. varetages af Danske Spil A/S. Danske Spil koncernen består på nuværende tidspunkt af cirka 500 ansatte, som er fordelt på månedslønnede, timelønnede, deltidsansatte, direktion uden ferie, elever med fritvalgsordning og flere forskellige vagtordninger, hvor alle er bagudlønnet. Da antallet af ansatte er dynamisk, skal systemet være skalerbart både i op- og nedadgående retning. Systemet skal tilrettelægges, så fejllister undgås. Der skal derfor være en høj grad af strakskontrol ved indberetningen, så fejl kan rettes, inden indberetningen sendes. Alle nødvendige fejllister skal være digitalt tilgængelige for centrale og decentrale brugere. It-understøttelsen skal indrettes således, at afvigelser fra de normale udbetalinger minimeres. Danske Spil har behov for, at der efter den månedlige lønkørsel leveres følgende:
• Lønsedler
• Bogføringslister summeret afdelingsvist og total
• Bogføringslister specificeret pr. medarbejder
• Ferielister indeholdende dage og beløb til hensættelser
• E-indkomst filer
• Overførselslister (feriekonto, pension, ATP etc)
• Egendefinerede afvigelseslister.
Ordregiver er berettiget til at forlænge kontraktens varighed 1 gang med 36 måneder
Kontrakten er ikke opdelt i delkontrakter af følgende årsag: Lønsystemet og de dertilhørende ydelser vedrørende lønadministration, support mv. vurderes at være så nært tilknyttet, at kontrakten ikke meningsfuldt kan opdeles, samt at ordregiver ved at gennemføre udbud af én samlet kontrakt, kan opnå stordriftsfordele.
Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger
Tilbudsgiver skal indgive ESPD med angivelse af følgende oplysninger:
En sammenlignelig leverance jf. punkt II.1.4) og II.2.4), som tilbudsgiver har udført i løbet af de sidste 3 år inden tilbudsfristen.
Kun referencer, der vedrører leverancer som er udført på tidspunktet for tilbudsafgivelse, vil blive tillagt betydning ved vurdering af, om minimumskravet til teknisk og faglig kapacitet er opfyldt, jf. nedenfor. Hvis der er tale om en igangværende opgave, er det således alene den del af leverancen, der allerede er udført på tidspunktet for tilbudsafgivelse, som vil indgå i vurderingen af referencen.
Hver reference bedes indeholde en kort beskrivelse af den udførte leverance. Beskrivelsen af leverancen bør indeholde en klar beskrivelse af leverancens indhold, samt tilbudsgivers rolle(r) i udførelsen af leverancen. Endvidere bedes referencen indeholde dato for leverancen samt navn på kunden (modtager).
Ved angivelse af dato for leverancen bedes tilbudsgiver angive datoen for leverancens påbegyndelse og afslutning. Er dette ikke muligt, f.eks. fordi opgaverne er udført løbende i henhold til en rammeaftale, bedes tilbudsgiver i beskrivelsen af leverancen angive, hvordan datoen er angivet.
Der kan maksimalt angives 1 reference, uanset om tilbudsgiver er en enkelt virksomhed, om tilbudsgiver baserer sig på andre enheders tekniske formåen, eller om der er tale om en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium). Såfremt der angives mere end 1 reference, vil der alene blive lagt vægt på den nyeste reference ved vurderingen af, om minimumskravet til egnethed i relation til teknisk og faglig kapacitet er opfyldt. Referencer herudover vil blive set bort fra. Såfremt det ikke kan afgøres, hvilken reference, der er den nyeste reference, vil referencen blive udvalgt ved lodtrækning.
ESPD fungerer som et foreløbigt bevis for, at tilbudsgiver opfylder minimumskrav til egnethed i relation til teknisk og faglig kapacitet, jf. punkt III.1.3).
Inden tildelingsbeslutningen skal den tilbudsgiver, som ordregiver har til hensigt at tildele kontrakten til, fremlægge dokumentation for, at oplysningerne i ESPD er korrekte.
Tilbudsgiver vil ikke blive afkrævet yderligere dokumentation for teknisk og faglig kapacitet. Dog forbeholder ordregiver sig ret til at kontakte tilbudsgiver eller den i referencen angivne kunde med henblik på at få attesteret oplysningerne om referencen, herunder de for referencen angivne tidspunkter.
Tilbudsgiver skal have udført mindst en (1) kontrakt om levering af lønsystem og varetagelse af lønadministration i løbet af de sidste 3 år inden tilbudsfristen. Kravet kan ikke opfyldes ved to forskellige referencer, hvor en reference særskilt vedrører et lønsystem og en anden særskilt vedrører lønadministration. Kravet skal således opfyldes ved en samlet reference omfattende både levering af lønsystem samt varetagelse af lønadministration
Kontrakten stiller krav om overholdelse af gældende lovgivning på området, samt ændringer heri, herunder, men ikke begrænset til, ferieloven, persondatalovgivningen, bogføringsloven, relevant lovgivning på skatteområdet eksempelvis krav vedr. registrering af p-numre for lønmodtagere samt Danske Spils Code of Conduct.
Såfremt kontrakten tildeles en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium), skal deltagerne i sammenslutningen påtage sig solidarisk hæftelse og udpege en fælles befuldmægtiget.
Del IV: Procedure
Del VI: Supplerende oplysninger
Deltagelse i udbuddet kan kun ske elektronisk via det elektroniske udbudssystem jf. adressen i punkt I.3). For at få adgang til udbudsmaterialet, skal tilbudsgiver være registreret eller registrere sig som bruger. Såfremt tilbuddet indeholder flere udgaver af det samme dokument, vil den seneste uploadede udgave være den gældende.
Al kommunikation i forbindelse med udbudsproceduren, herunder spørgsmål og svar, skal ske via det elektroniske udbudssystem. Spørgsmål skal stilles senest den 24/01/2023. Spørgsmål stillet efter denne dato vil blive besvaret, såfremt de er modtaget så betids, at ordregiver kan nå at fremskaffe de nødvendige oplysninger og meddele svarene senest seks dage inden tilbudsfristens udløb. Spørgsmål, der modtages senere end seks dage før fristens udløb, kan ikke forventes besvaret, medmindre fristen samtidig udskydes.
Tilbudsgiver skal sammen med sit tilbud indgive et ESPD som et foreløbigt bevis for de i udbudslovens § 148, stk. 1, nr. 1-3, nævnte forhold.
Tilbudsgiveren kan i dette udbud basere sig på andre aktørers tekniske kapacitet for at opfylde de egnethedskrav, der er anført i punkt III.1.3). Den/de aktør(er), der stiller sin tekniske kapacitet til rådighed for tilbudsgiveren, skal underskrive en støtteerklæring, jf. nærmere herom i udbudsbetingelserne.
Tilbudsgiveren vil blive udelukket fra deltagelse i udbudsproceduren, hvis tilbudsgiveren er omfattet af de i udbudslovens §§ 134 a, 135 og 136 nævnte obligatoriske udelukkelsesgrunde, medmindre tilbudsgiver har fremlagt tilstrækkelig dokumentation for, at denne er pålidelig i overensstemmelse med udbudslovens § 138.
Inden tildelingsbeslutningen skal den tilbudsgiver, som ordregiver har til hensigt at tildele kontrakten til, fremlægge dokumentation for de oplysninger, der er afgivet i ESPD i henhold til udbudslovens §§ 151-152, jf. § 153. Som alternativ til den dokumentation, der er nævnt i udbudslovens §§ 153-155, 157 og 158 kan tilbudsgiver forelægge ordregiver et certifikat for optagelse på en officiel liste over godkendte økonomiske aktører, jf. § 156, som er udstedt af den kompetente myndighed. Ordregiver kan kun acceptere certifikat for optagelse på en officiel liste fra tilbudsgivere, der er etableret i det land, som fører den officielle liste.
Det er ikke nødvendigt for tilbudsgiver at underskrive sit ESPD-dokument. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium), skal der indgives et særskilt ESPD for hver af de deltagende økonomiske aktører. Såfremt tilbudsgiver er en sammenslutning af virksomheder, skal hver deltagers ESPD-dokument være underskrevet af den pågældende deltager. Det er ikke nødvendigt for den ledende tilbudsgiver, der indgiver tilbuddet, at underskrive sit ESPD-dokument. Såfremt tilbudsgiveren baserer sig på andre enheders formåen, skal der indgives et ESPD for hver af de enheder, som denne baserer sig på, og ESPD-dokumentet skal være underskrevet af den støttende enhed.
-o0o-
Yderligere oplysninger:
I relation til punkt II.1.5) og punkt II.2.6) bemærkes, at beløbet udgør et skøn over den forventede kontraktsum for kontraktens fulde løbetid.
Ordregiver kan anvende fremgangsmåden i udbudslovens § 159, stk. 5, hvis ansøgninger eller tilbud ikke opfylder udbudsmaterialets formelle krav.
Opmærksomheden henledes på, at udbuddet er omfattet af artikel 5k i forordning (EU) nr. 833/2014 med senere ændringer. Bestemmelsen indeholder et forbud mod at tildele kontrakter til russiske virksomheder og russisk kontrollerede virksomheder mv. (se nærmere artikel 5k, stk. 1, for den præcise afgrænsning af de aktører, der er omfattet af forbuddet). Ordregiver forbeholder sig retten til på ethvert tidspunkt i udbudsprocessen at kræve dokumentation for, at de økonomiske aktører ikke er omfattet af forbuddet, f.eks. ved at kræve en erklæring herom og/eller dokumentation for aktørernes og disses eventuelle underleverandørers etableringssted og ejerforhold.
Postadresse: Nævnenes Hus, Toldboden 2
By: Viborg
Postnummer: 8800
Land: Danmark
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Telefon: +45 72405600
Internetadresse: https://klfu.naevneneshus.dk/
I henhold til lov om Klagenævnet for Udbud m.v. (loven kan hentes på www.retsinformation.dk), gælder følgende frister for indgivelse af klage:
Klage over ikke at være blevet udvalgt skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage, jf. lovens § 7, stk. 1, fra dagen efter afsendelse af en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet udvalgt, når underretningen er ledsaget af en begrundelse for beslutningen i overensstemmelse med lovens § 2, stk. 1, nr. 1, og udbudslovens § 171, stk. 2.
I andre situationer skal klage over udbud, jf. lovens § 7, stk. 2, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden:
1) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort.
2) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en begrundelse for beslutningen.
3) 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. lovens § 2, stk. 2, og udbudslovens § 171, stk. 4.
4) 20 kalenderdage regnet fra dagen efter at ordregiveren har meddelt sin beslutning, jf. udbudslovens § 185, stk. 2.
Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden, jf. lovens § 6, stk. 4. I tilfælde hvor klagen ikke er indgivet i standstill-perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1.
Klagenævnet for Udbuds e-mailadresse er angivet i punkt VI.4.1).
Klagenævnet for Udbuds klagevejledning kan findes på www.erhvervsstyrelsen.dk
Postadresse: Carl Jacobsens Vej 35
By: Valby
Postnummer: 2500
Land: Danmark
E-mail: kfst@kfst.dk
Telefon: +45 41715000
Internetadresse: http://www.kfst.dk