Fakta om udbudet
Bestilling af materiale
https://www.ethics.dk/ethics/eo#/ebcae113-5305-49c6-a0d6-466183172a77/publicMaterial
Udbyder
Staten og Kommunernes Indkøbsservice A/S
Opdateringer
IV.2.2)
I stedet for:
Dato: 25-01-2021
Time: 13:00
Læses:
Dato: 04-02-2021
Time: 13:00
IV.2.7)
I stedet for:
Dato: 25-01-2021
Time: 13:01
Læses:
Dato: 04-02-2021
Time: 13:01
Yderligere oplysninger
SKI vurderer, at der ved besvarelsen af de indkomne spørgsmål i tilbudsfasen meddeles supplerende oplysninger i et sådan omfang henset til tilbudsfristen, at SKI har valgt at forlænge den oprindeligt fastsatte tilbudsfrist. Tilbudsfristen forlænges derfor til den 4. februar 2021, kl. 13.00.
IV.2.2)
I stedet for:
Dato: 04-02-2021
Time: 13:00
Læses:
Dato: 08-02-2021
Time: 13:00
IV.2.7)
I stedet for:
Dato: 04-02-2021
Time: 13:01
Læses:
Dato: 08-02-2021
Time: 13:01
Yderligere oplysninger
På foranledning af et spørgsmål i tilbudsfasen har SKI præciseret bilag B Kravspecifikationen punkt 3.1.1 og 3.2.1 samt rammeaftalens bodsbestemmelser. Af denne grund har SKI valgt at forlænge tilbudsfristen til den 8. februar 2021, kl. 13.00.
På baggrund af indkomne spørgsmål under udbudsprocessen er SKI blevet opmærksom på, at der som følge af væsentlige forskelle i markedsaktørernes udrulning af 5G på markedet, er behov for at fortage ændring af visse mindstekrav i udbudsmaterialet for at sikre et markedskonformt grundlag for konkurrencen. SKI har på den baggrund besluttet at annullere udbuddet.
02.08 Tele og data
Staten og Kommunernes Indkøbsservice A/S
Udbudsbekendtgørelse
Tjenesteydelser
Del I: Ordregivende myndighed
CVR-nummer: 17472437
Postadresse: H.C. Hansens Gade 4
By: København S
NUTS-kode: DK DANMARK
Postnummer: 2300
Land: Danmark
Kontaktperson: Christoffer Bangild
E-mail: cb@ski.dk
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: www.ski.dk
Del II: Genstand
02.08 Tele og data
SKI udbyder en rammeaftale opdelt i 2 delaftaler om tele- og dataydelser, tilknyttede løsninger og serviceydelser, samt mobiltelefoner med tilbehør og modemmer. Rammeaftalen retter sig mod SKI’s kunder, herunder offentlige myndigheder, offentligretlige organer, statslige og kommunale aktieselskaber, selvejende institutioner og selvstændige offentlige virksomheder, som kan benytte rammeaftalen på frivillig basis. Hvis en kunde bruger rammeaftalen og tildeler en leveringskontrakt, indtræder dog nærmere forpligtelser for kundens køb, som angivet i udbudsmaterialet. Delaftalerne omfatter samme sortiment, dog således, at delaftale 1 også omfatter ydelser om fastnettelefoni. Der er ikke frit valg mellem rammeaftalens delaftaler, og i udbudsmaterialets bilag D er det angivet, i hvilke tilfælde kunden skal benytte delaftale 1, og i hvilke tilfælde kunden skal benytte delaftale 2.
02.08 Tele og data (delaftale 1)
Danmark
Delaftale 1 omfatter: Fastnettelefoni, mobiltelefoni, mobilt bredbånd, telemetri og M2M, tilknyttede løsninger og serviceydelser, samt mobiltelefoner med tilbehør og modemmer. Delaftalen tildeles én enkelt leverandør.
Delaftalen kan forlænges 2 gange med 12 måneder pr. forlængelse. Den samlede maksimale varighed udgør 48 måneder.
02.08 Tele og data (delaftale 2)
Danmark
Delaftale 2 omfatter: Mobiltelefoni, mobilt bredbånd, telemetri og M2M, tilknyttede løsninger og serviceydelser, samt mobiltelefoner med tilbehør og modemmer. Delaftalen tildeles én enkelt leverandør.
Delaftalen kan forlænges 2 gange med 12 måneder pr. forlængelse. Den samlede maksimale varighed udgør 48 måneder.
Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger
For at blive erklæret egnet skal tilbudsgiver opfylde nedenstående mindstekrav vedrørende økonomisk og finansiel formåen jf. også udbudsbetingelsernes punkt 7.2.1.
Det er et minimumskrav, at tilbudsgiver i seneste disponible regnskabsår har haft en samlet omsætning på minimum 100 mio. DKK. Såfremt tilbudsgiver baserer sig på andre enheders økonomiske/finansielle formåen, foretages beregningen af den samlede årlige omsætning ud fra summen af tilbudsgivers og disse andre enheders årlige omsætninger. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. konsortier) foretages beregningen af den samlede årlige omsætning ud fra summen af deltagernes årlige omsætninger. Det er endvidere et minimumskrav, at tilbudsgiver i det senest disponible regnskabsår har haft en soliditetsgrad på minimum 8 %. Soliditetsgraden for de enkelte regnskabsår beregnes i procent ved værdien af tilbudsgivers samlede egenkapital i forhold til værdien af tilbudsgivers samlede aktiver. Dvs. at soliditetsgrad = (samlede egenkapitals værdi/samlede aktivers værdi) x 100. Såfremt tilbudsgiver baserer sig på andre enheders økonomiske/finansielle formåen, foretages beregningen ud fra summen af tilbudsgivers og disse andre enheders egenkapitals værdi i forhold til summen af deres aktivers værdi. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. konsortier) foretages beregningen ud fra summen af deltagernes egenkapitals værdi i forhold til summen af deltagernes aktivers værdi. Kravene gælder samlet for begge delaftaler, dvs. uanset om tilbudsgiver afgiver tilbud på én eller begge delaftaler.
Der stilles ikke krav til teknisk og faglig kapacitet.
Såfremt tilbudsgiveren er en sammenslutning af økonomiske aktører (f.eks. et konsortium), skal disse påtage sig at hæfte solidarisk, og deltagerne i sammenslutningen skal udpege en fælles befuldmægtiget, der er ansvarlig for kontakten til SKI. Tilsvarende hæfter en tilbudsgiver, som i sit tilbud i relation til økonomisk og finansiel formåen, baserer sig på andre enheders formåen (kaldet ”støttende virksomheder”) f.eks. et moder-, søsterselskab eller en underleverandør, solidarisk med de pågældende støttende enheder for kontraktens gennemførelse, såfremt kontrakten tildeles tilbudsgiver. I rammeaftalen er hensynet til samfundsansvar ved kontraktopfyldelse, som formuleret i de konventioner, som ligger til grund for principperne i FN's Global Compact, reguleret i relevant omfang. I forbindelse med udførelse af konkrete leverancer kan der være krav om særlig sikkerhedsgodkendelse til leverandørens medarbejdere.
Del IV: Procedure
Del VI: Supplerende oplysninger
Tilbudsgiver må ikke være omfattet af nogen af udelukkelsesgrundene angivet i udbudslovens § § 135 og 136 og § 137, stk. 1, nr. 2. Der henvises til udbudsbetingelserne for yderligere oplysninger om udelukkelsesgrunde og eventuel »self-cleaning« samt udfyldelse af ESPD. Oplysninger herom skal angives i ESPD-formularens del III, afsnit A, B og C, jf. om ESPD i udbudsbetingelsernes punkt 9.2.1. En sammenslutning af økonomiske aktører (f.eks. et konsortium) skal afgive tilbud under iagttagelse af konkurrencereglerne, herunder i relation til forbuddet om karteldannelse. SKI forbeholder sig ret til aktivt at berigtige forhold, som SKI konkret vurderer kan berigtiges efter proceduren i udbudslovens § 159, stk. 5. Tilbudsgiver skal være opmærksom på, at endelig dokumentation vedrørende udelukkelsesgrundene skal afleveres for tilbudsgiver, alle deltagere i en sammenslutning (f.eks. alle konsortiedeltagere) og eventuelle støttende virksomheder, og at ingen af disse må være omfattet af udelukkelsesgrundene. SKI tager forbehold for at iværksætte en procedure om selvrehabilitering (”self-cleaning”), såfremt dette er relevant. Ad I.3): Der er mulighed for at stille spørgsmål til udbuddet via SKI's udbudssystem Ethics. Ad II.1.4): SKI er en indkøbscentral og rammeaftalen omfatter flere offentlige ordregivere, der er kunder på rammeaftalen. I rammeaftalens bilag A og det tilhørende excel-ark er kunderne nærmere beskrevet. Ad II.1.5): Rammeaftalens samlede anslåede værdi er 355 mio. DKK. Den anslåede værdi er udtryk for SKI's mest kvalificerede og gennemsigtige skøn over rammeaftalens totale værdi på udbudstidspunktet. Skønnet omfatter naturlige usikkerheder og inddrager historiske data samt forventninger og antagelser om den fremtidige omsætning. Der er en naturlig usikkerhed om rammeaftalens totale værdi hen over den samlede levetid på 4 år, inklusive muligheder for forlængelse, samt på tværs af alle kunderne på rammeaftalen. Som særlig usikkerhedsfaktor i relation til rammeaftalens værdi kan nævnes, at der er tale om en frivillig rammeaftale, hvor anvendelsen heraf i sagens natur er usikker. Anvendelsesgraden afhænger derfor meget af i hvilken udstrækning kunderne laver egne aftaler indenfor samme forretningsområde. Dernæst påpeges at der er usikkerhed om den generelle efterspørgsel af tele- og dataydelse og -produkter, ikke mindst i lyset af de praktiske og økonomiske konsekvenser af covid-19, som kan få betydning for de økonomiske rammer og efterspørgslen i de kommende år, f.eks. som følge at øget dataforbrug pga. behov for hjemmearbejde, eller at efterspørgslen af produkterne og ydelserne forskydes for at imødekomme sådanne forhold. Tilbudsgiver gøres særligt opmærksom på, at tilbudsgiver i enhver henseende er ansvarlig for de tilbudte priser, uanset hvilken omsætning, der konkret opnås under rammeaftalen, dvs. også i tilfælde af, at den konkrete omsætning afviger fra estimaterne i såvel opad- som nedadgående retning. Det bemærkes, at der i punkt II.1.5), er anført en værdi på 444 mio. DKK. Det er efter SKI’s vurdering den højst mulige omsætning på rammeaftalen, der ikke er klart usandsynlig. Jf. KFSTs notat af 13. november 2019, vurdering af EU-Domstolens dom af 19. december 2018 i sagen C-216/17, Autoritá [...], er det netop denne værdi, der skal fremgå af punkt II.1.5). Vedr. udfyldelse og aflevering af ESPD henvises til udbudsbetingelsernes punkt 9.2.1. Om endelig dokumentation henvises til udbudsbetingelsernes punkt 16. Ad IV.1.3) Rammeaftalen omfatter 2 delaftaler. Hver delaftale udgør en rammeaftale, og hver delaftale tildeles én enkelt leverandør. Ad IV.2.4): Fagtermer og begreber, der normalt angives på engelsk, kan dog accepteres.
Postadresse: Toldboden 2
By: Viborg
Postnummer: 8800
Land: Danmark
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Telefon: +45 72405600
Internetadresse: https://naevneneshus.dk/start-din-klage/klagenaevnet-for-udbud/
Klage over udbuddet skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 6 måneder efter SKI har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor SKI har underrettet de berørte tilbudsgivere, jf. § 7, stk. 2, nr. 3 i lov om Klagenævnet for Udbud (lov nr. 593 af 2.6.2016 med senere ændringer).
Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette SKI om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud og om hvorvidt klagen er indgivet i standstill perioden, jf. § 6, stk. 4 i lov om Klagenævnet for Udbud (lov nr. 593 af 2.6.2016 med senere ændringer). I tilfælde hvor klagen ikke er indgivet i standstill perioden skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. § 12, stk. 1, jf. § 6, stk. 4 i lov om Klagenævnet for Udbud (lov nr. 593 af 2.6.2016 med senere ændringer).
Postadresse: Carl Jacobsens Vej 35
By: Valby
Postnummer: 2500
Land: Danmark
E-mail: kfst@kfst.dk
Telefon: +45 41715000
Internetadresse: www.kfst.dk