Fakta om udbudet
Udbyder
Forsvarsministeriet v/Forsvarets Koncernfælles Informatiktjeneste
Indkøb af hardware til DeMars (Forsvarets Management- og Ressourcestyringssystem)
Forsvarsministeriet v/Forsvarets Koncernfælles Informatiktjeneste
Udbudsbekendtgørelse
Varer
Direktiv 2009/81/EF
Del I: Ordregivende myndighed/ordregiver
Forsvarsministeriet v/Forsvarets Koncernfælles Informatiktjeneste
Helseholmen 1
Att: Cecilie Voss
2650 Hvidovre
DANMARK
Telefon: +45 45677626
Mailadresse: fkit-ktp-udbud@mil.dk
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse for den ordregivende myndighed / ordregiveren: www.forsvaret.dk/fkit/
Internetadresse for køberprofilen: http://www.ethics.dk/asp5/qualify/fkit_0105_20150511.nsf
Elektronisk adgang til oplysninger: http://www.ethics.dk/asp5/qualify/fkit_0105_20150511.nsf
Elektronisk indsendelse af bud og ansøgninger om deltagelse: http://www.ethics.dk/asp5/qualify/fkit_0105_20150511.nsf
Yderligere oplysninger fås her: Det/De ovennævnte kontaktpunkt(er)
Specifikationer og yderligere dokumenter (herunder dokumenter vedrørende den konkurrenceprægede dialog og et dynamisk indkøbssystem) fås her: Det/De ovennævnte kontaktpunkt(er)
Bud eller ansøgninger om deltagelse skal sendes til: Det/De ovennævnte kontaktpunkt(er)
Del II: Kontraktens genstand
NUTS-kode DK012
Rammeaftalens varighed
Varighed i måneder: 48Ordregiver v/Forsvarets Koncernfælles Informatiktjeneste (FKIT) har behov for at udvide den kapacitet, der anvendes i datacentrene til drift af systemet DeMars, idet processor- og datalagringskapaciteten er ved at være fuldt udnyttet. Denne rammeaftale skal derfor gøre det muligt for FKIT at anskaffe serverkapacitet og datalagringskapacitet (SAN) for at kunne understøtte forretningens nuværende og fremtidige behov. Endvidere omfatter rammeaftalen hardwarekomponenter, der er nødvendige for at udvikle DeMars datacentrene, herunder tape backup systemer. Endelig omfatter rammeaftalen den basissoftware der naturligt hører til hardwaren, herunder software der er nødvendig for at understøtte og overvåge Forsvarets SAP-løsning på en fuldt virtualiseret platform med en høj grad af automatisering og selvbetjeningsmuligheder for FKITs brugere.
DeMars er et administrativt EDB-system, der samler og behandler Forsvarets oplysninger om økonomi, personel, materiel, projektledelse, ledelsesinformation, kurser, indkøb, arbejdstid, tjenesterejser mv. DeMars er baseret på SAP-systemet, og består p.t. af to fysiske servere, der rummer ca. 50 virtuelle servere, hvorpå der drives ca. 50 virtuelle SAP-miljøer, til udvikling, vedligehold og drift af løsningen.
DeMars benyttes af alle myndigheder, der er underlagt Forsvarsministeriet og benyttes i dag af ca. 14 000 brugere, med ca. 3 500 samtidige brugere. Systemet er underlagt strenge krav til sikkerhed, herunder sikkerhedsgodkendelse af it-systemer, it-leverandører og deres medarbejdere samt datacenter, driftsstabilitet mv. som følge af dets centrale funktion i Forsvarets virke.
DeMars driftes hos en ekstern driftsleverandør i et redundant cluster fordelt over to geografisk adskilte datacentre.
Det nuværende DeMars datacenter er baseret på et servercluster bestående af to IBM Power 7-770-servere, der kører operativsystemet IBM AIX. Hver server har en maksimal kapacitet på 48 CPU og hver server kan i dag levere ca. 112 000 SAPS, i alt 224 000 SAPS. Derudover består Demars datacenter af et SAN bestående af to IBM DS8300 og to IBM V5000, samt en DR550. Pr. 18.5.2015 havde SAN en samlet kapacitet på 270 TB, fordelt med 135 TB på både primær og sekundær site. SAN er i dag virtualiseret ved anvendelse af IBM SAN volume controller (SVC). Som tape backup benyttes en IBM Tape Library type 3584-D53.
B. Serverkapacitet.
Leverandøren skal tilbyde servere, der kan driftsafvikle DeMars og indgå i det etablerede cluster. Det bemærkes i den forbindelse, at det eksisterende programmel i vidt omfang er udviklet specielt til IBM AIX-platformen. Dette vil være nærmere beskrevet i udbudsmaterialet.
Initielanskaffelse:
Ved indgåelsen af rammeaftalen vil FKIT som minimum anskaffe en serverkapacitet svarende til to fysiske servere med hver ca. 160 000 SAPS.
De tilbudte servere skal være 100 % kompatible med den eksisterende serverkapacitet, således at de virtuelle servere kan flyttes på tværs af alle fysiske servere (uanset hvilket af de to datacentre de fysiske servere er installeret i) i det fysiske cluster, f.eks. i forbindelse med vedligehold eller spidsbelastninger.
Som et alternativ til at foretage en udvidelse af det eksisterende cluster kan der i stedet etableres et nyt cluster, der både erstatter den eksisterende serverkapacitet og det initielle behov for en udvidelse af serverkapaciteten til DeMars, herunder inklusiv alt programmel til administration, overvågning og afvikling af SAP på op til 50 virtuelle miljøer.
Såfremt de tilbudte servere medfører omstillingsomkostninger, som FKIT skal afholde, vil sådanne omstillingsomkostninger blive kapitaliseret på baggrund af det konkrete tilbud og medtaget i evalueringen af tilbuddet. Dette vil også omfatte omkostninger i forbindelse med, at serverne og serveropsætningen konfigureres i overensstemmelse med FKITs særlige sikkerhedskrav og efterfølgende sikkerhedsgodkendelse af den nationale sikkerhedsmyndighed.
Endelig er det af fysiske pladshensyn vigtigt, at de tilbudte servere maksimalt fylder et rack i hvert datacenter for hver ca. 350 000 SAPS, da der er begrænset plads i hvert af de to særligt sikrede rum hos driftsleverandøren, hvor FKITs servere er placeret. Såfremt dette krav ikke kan opfyldes, vil det medføre betydelig omstillingsomkostninger, som i givet fald vil blive medtaget i evalueringen.
Som følge af det aktuelle kapacitetsbehov, er det endvidere afgørende for FKIT, at det tilbudte kan leveres med kort leveringstid.
C. Datalagringssystemer (SAN)
Leverandøren skal tilbyde SAN, der har 100 % interoperabilitet med de nuværende og tilbudte servere, og som skal være SAP TDI godkendt. SAN skal være af enterpriseklassen og skal kunne anvendes i et eventuelt kommende SAP HANA miljø, hvor flere HANA-servere skal kunne anvende SAN. Der foreligger i dag ikke en beslutning om at indføre SAP HANA, så tidspunktet for en eventuel anskaffelse af hardware til HANA kan ikke angives.
Initielanskaffelse:
Initielt forventes der anskaffet samlet 300 TB, fordelt på to lokationer.
D. Øvrige hardwarekomponenter og tape backup systemer.
Leverandøren skal tilbyde hardwarekomponenter, der er nødvendige til at opstille, tilslutte og integrere servere, SAN og netværk mv. i DeMars datacentret.
Leverandøren skal tilbyde tape backup systemer, der har certificeret interoperabilitet med de nuværende og tilbudte servere. Den nuværende kapacitet andrager 12 drev (LTO5 og LTO6) på hver lokation, og der er kapacitet til 713 bånd på det primære site, samt 986 bånd på det sekundære site.
Initielanskaffelse:
Der er ikke planlagt en initiel anskaffelse af tape backup system, men der forventes anskaffelse af dette i rammeaftalens løbetid.
E. Basissoftware og software til Private Cloud
Leverandøren skal tilbyde basissoftware, der er nødvendig for at driftsafvikle servere, SAN, hardwarekomponenter mv., herunder operativsystemer og software til systemadministration, virtualisering, overvågning, backup og automatisering.
Leverandøren skal endvidere tilbyde software til etablering af Private Cloud funktionalitet på serverne. Funktionaliteten skal understøtte en automatiseret bestillingsproces for nye virtuelle servere, via en webbaseret adgang på ordregivers intranet, forstået som en funktionalitet hvorved brugerne af DeMars kan iværksætte en automatiseret proces for etablering/nedlæggelse af miljøer. Etablering af Private Cloud funktionaliteten skal inkludere implementering af SAP LVM.
FKIT har via eksisterende licenser den nødvendige software til IBM Smart Cloud Entry. Leverandøren skal kunne tilbyde eventuel anden nødvendig software udover SAP software.
F. Etableringsprojekt
Ved initielanskaffelsen skal Leverandøren i samarbejde med FKIT og FKITs driftsleverandør, idriftsætte de tilbudte servere, således at den tilkøbte kapacitet integreres sikkert og fuldt ud og med det eksisterende serverlandskab, eller (såfremt der ikke tilbydes en udvidelse af det eksisterende cluster) således, at den eksisterende serverkapacitet sikkert afvikles, og DeMars videreføres på de tilbudte nye servere, der dækker både den eksisterende serverkapacitet og behovet for kapacitetsudvidelse, jf. også ovenfor under punkt B. Tilsvarende for indkøb af SAN og øvrige hardwarekomponenter skal Leverandøren bidrage aktivt til idriftsættelsen.
G. Løbende rådgivning
Leverandøren skal yde FKIT løbende teknisk rådgivningsbistand med i et forventet omfang på ca. 100 timer årligt. Den løbende rådgivning kan eksempelvis omfatte rådgivning om anvendelse af hardware og software, men også teknisk implementering af nye komponenter. Leverandøren skal på den baggrund levere relevante ressourcer i forhold til de tilbudte servere, SAN og øvrige hardwarekomponenter, samt det programmel, der drives herpå.
H. Løbende Vedligeholdelse
Leverandøren skal levere den løbende vedligeholdelse af den under kontrakten erhvervede hardware, herunder efterfølgende kapacitetsudvidelser.
30200000, 30210000, 30211500, 72100000
Tilbudsgiveren skal oplyse om enhver ændring på underentreprenørniveau under kontraktens udførelse
Antal gange, der er mulighed for forlængelse: 3
Hvis der er tale om indkøbs- eller tjenesteydelseskontrakter, der kan forlænges: anslået tidsramme for efterfølgende kontakter:
måneder: 12 (fra tildeling af kontrakten)
Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger
Der henvises endvidere til påkrævet elektronisk fakturering og mulighed for elektronisk ordre i henhold til lovbekendtgørelse nr. 798 af 28.6.2007 om offentlige betalinger m.v. med senere ændringer. Lovbekendtgørelsen kan hentes på www.retsinformation.dk
Virksomhedsoplysninger skal fremsendes for hver enkelt af deltagerne i sammenslutningen.
I kontrakten vil hensynet til samfundsansvar som formuleret i de konventioner, der ligger til grund for principperne i FN's Global Compact, og som formuleret i OECD's retningslinjer for Multinationale virksomheder, blive inddraget i relevant omfang. Endvidere er den danske stat i medfør af ILO-konvention nr. 94 om arbejdsklausuler i offentlige kontrakter forpligtet til at sikre, at Leverandøren og eventuelle underleverandører sikrer arbejdere i Danmark løn (herunder særlige ydelser), arbejdstid og andre arbejdsvilkår, som ikke er mindre gunstige end dem, der i henhold til en gældende kollektiv overenskomst, voldgiftskendelse, nationale love eller administrative forskrifter gælder for arbejde af samme art inden for vedkommende fag eller industri på den egn, hvor arbejdet udføres.
Der vil i udbudsmaterialet blive stillet krav om overholdelse af persondatalovgivningen. Det bemærkes, at data omfattet af Kontrakten skal behandles under iagttagelse af »krigsreglen« i persondatalovens § 41, stk. 4, hvilket betyder, at visse oplysninger kun må behandles i Danmark.
Oplysninger om sikkerhedsgodkendelse:
Udbudsmaterialet er klassificeret til »Til Tjenestebrug«. De ansøgere, som efter prækvalifikation opfordres til at afgive tilbud, skal, hvis de ikke på forhånd er sikkerhedsgodkendt, for at få adgang til udbudsmaterialet, underskrive en fortrolighedserklæring.
Efter tildeling af kontrakt skal leverandøren, de tilbudte konsulenter og øvrige personer, der deltager i opgaveløsningen, sikkerhedsgodkendes af Forsvarets Efterretningstjeneste til sikkerhedsniveauet »Hemmelig«. For nærmere information om betingelserne for sikkerhedsgodkendelse til sikkerhedsniveauet »Hemmelig« henvises til bestemmelser for den militære sikkerhedstjeneste, link hertil: http://fe-ddis.dk/SiteCollectionDocuments/FE/Militaersikkerhed/FKOBST358-1.pdf
Sikkerhedsgodkendelse skal ske inden påbegyndelsen af opfyldelsen af kontrakten, hvorved leverandøren får adgang til ordregivers følsomme data. Sikkerhedsgodkendelsen skal opretholdes i Kontraktens løbetid. Krav til sikkerhedsgodkendelse vil fremgå af udbudsmaterialet.Kriterier angående de økonomiske aktørers personlige forhold (som kan føre til, at de udelukkes), herunder krav om optagelse i erhvervs- eller handelsregistre
Oplysninger og formaliteter, som er nødvendige for at vurdere, om kravene er opfyldt: Erklæring på tro- og love om, hvorvidt ansøgeren har ubetalt, forfalden gæld til det offentlige i henhold til lov om begrænsning af skyldneres muligheder for at deltage i offentlige udbudsforretninger og om ændringer af visse andre love (loven kan hentes på www.retsinformation.dk).
Det er vigtigt, at tro- og love-erklæringen vedrører netop den juridiske enhed (f.eks. selskab), der afgiver anmodningen.Ved sammenslutninger af virksomheder (f.eks. et konsortium) skal oplysningerne afgives for hver af de deltagende virksomheder i sammenslutningen.
Kriterier angående de økonomiske aktørers økonomiske og finansielle formåen (som kan føre til, at de udelukkes)
Oplysninger og formaliteter, som er nødvendige for at vurdere, om kravene er opfyldt: Følgende dokumentation skal indgå i anmodningen:En erklæring om:
Leverandørens balance eller uddrag heraf i de seneste 3 disponible regnskabsår, såfremt offentliggørelse af balancen er lovpligtig i det land, hvor leverandøren er etableret, eller anden dokumentation for egenkapitalens størrelse. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) skal oplysningerne afgives for hver af de deltagende virksomheder i sammenslutningen.
Mindstekrav til det niveau, der muligvis kræves: Som mindstekrav kræves en positiv egenkapital i de seneste 3 disponible regnskabsår. Såfremt virksomheden baserer sig på andre enheders formåen, beregnes egenkapitalen som virksomhedens og disse andre enheders samlede egenkapital i de seneste 3 disponible regnskabsår. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) beregnes egenkapitalen som deltagernes samlede egenkapital i det seneste disponible regnskabsår.
Kriterier angående de økonomiske operatørers tekniske og/eller faglige formåen (som kan føre til, at de udelukkes)
Oplysninger og formaliteter, som er nødvendige for at vurdere, om kravene er opfyldt:Fremlæggelse af en liste over de betydeligste lignende leverancer (referencer) af de under punkt II.1.5), nævnte ydelser udført i løbet af de seneste 5 år, afhængig af hvornår Ansøgeren blev etableret eller startede sin virksomhed.
Ordregiver ser gerne, at Ansøgeren for hver leverance (reference) oplyser følgende:
— en klar beskrivelse af leverancen, herunder hvilke ydelser leverancen har bestået af, herunder hvilke af de under punkt II.1.5), anførte ydelser, leverancen har bestået af
— ansøgers rolle(r) i udførelsen af leverancen
— tidspunkt for udførslen
— størrelse af leverancen, samt
— modtager af leverancen.
Der kan maksimalt angives 5 leverancer (referencer), uanset om der er tale om en enkelt virksomhed, om ansøgerbaserer sig på en anden virksomheds formåen eller om der er tale om en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium). Såfremt der angives et antal reference, der overstiger dette maksimum, vil der alene blive lagt vægt på de 5 første referencer, dvs. referencenr. 1-5. Referencer, der ligger herudover, vil der blive set bort fra.
Del IV: Procedure
Objektive kriterier for valg af det begrænsede antal kandidater: Såfremt flere end 3 ansøgere opfylder mindstekravene i henhold til denne udbudsbekendtgørelses punkt III.2.2) og III.2.3), vil begrænsningen af ansøgere, der opfordres til at afgive tilbud, ske efter vurdering af, hvilke ansøgere der har dokumenteret de mest relevante leverancer (referencer) af de ydelser, som kontrakten omfatter, jf. beskrivelsen i punkt II.1.5).
Andet Ansøgninger kan også indgives på engelsk, svensk og norsk. I udbudsmaterialet vil det nærmere være angivet, hvilke dele af tilbuddet der kan indgives på engelsk, svensk og norsk.
Del VI: Supplerende oplysninger
Afgivelse af anmodning om deltagelse kan kun ske elektronisk via hjemmesiden ETHICS.
Ansøgning om prækvalifikation skal således fremsendes via internetadressen http://www.ethics.dk/asp5/qualify/fkit_0105_20150511.nsf
Her kan ansøgere ved brug af menupunktet »Tilmelding« få tilsendt mail med brugernavn og bekræftelse af adgangen til hjemmesiden.For yderligere information henvises til de vejledninger, som findes under de enkelte menupunkter på hjemmesiden.
Ordregiver har udarbejdet et ansøgningsskema til brug for prækvalifikation, som skal anvendes i forbindelse med indgivelse af ansøgningen. Skemaet findes i ETHICS.
Ordregiver skal have modtaget ansøgninger om deltagelse inden udløb af tidsfristen, som er angivet på udbudssystemet ETHICS i menufeltet på hjemmesidens venstre side, jf. også punkt IV.3.4)
Ansøgninger om deltagelse eller dele heraf, som ordregiver ikke har modtaget via hjemmesiden
inden den angivne frist, vil blive afvist. Den officielle tid for dette udbud er angivet i boksen »Server tid« i
menufeltet på hjemmesidens venstre side. Udbudsmaterialet vil blive tilstillet de Ansøgere, der udvælges til at deltage i udbudsforretningen.
Eventuelle spørgsmål til anmodning om prækvalifikation skal stilles skriftligt, jf. punkt I.1) Spørgsmål skal stilles senest 10. juni kl. 12:00.
I relation til punkt II.3) bemærkes, at den anførte kontraktlængde er fra kontraktunderskrivelse. Ud over den anførte kontraktlængde vil der i forbindelse med kontraktens ophør være behov for en tidsmæssig fleksibel udløbsfase med henblik på at sikre en uforstyrret funktion af DeMars i forbindelse med evt. genudbud.
Ad punkt II.2.2) og II.2.3) bemærkes det, at virksomheden kan basere sig på andre enheders formåen (f.eks. et moder- eller søsterselskab eller en underleverandør) uanset den juridiske karakter af forbindelserne mellem virksomheden og disse andre. Virksomheden skal i givet fald godtgøre fuldt ud at kunne råde over de ressourcer, der er nødvendige til opfyldelse af kontrakten, f.eks. ved at fremlægge en erklæring eller anden dokumentation for disse enheders tilsagn om at stille de nødvendige ressourcer til rådighed i kontraktperioden. I modsat fald har Ordregiver ikke mulighed for at lægge vægt på andre enheders formåen.
Ad punkt IV.1.2) bemærkes, at hver ansøger alene kan indgive én ansøgning om prækvalifikation. Såfremt samme juridiske enhed er del af eller på anden måde deltager i flere ansøgninger, f.eks. selv indgiver egen ansøgning, men samtidig indgår som deltager i et konsortium, der ansøger, skal ansøgerne sikre, at samme juridiske enheds deltagelse ikke medfører mulighed for gensidigt at påvirke indholdet af de forskellige tilbudsgiveres tilbud. Ordregiver forbeholder sig ret til at anmode ansøgere om at godtgøre, at samme juridiske enheds deltagelse ikke medfører mulighed for gensidigt at påvirke indholdet af de forskellige tilbudsgiveres tilbud, herunder at der ikke følges en praksis, som kan true gennemsigtigheden og fordreje konkurrencen mellem de bydende.
Ordregiver forbeholder sig muligheden for at anvende en fremgangsmåde svarende til § 12 i bekendtgørelse nr. 712 af 15.6.2011 om fremgangsmåderne ved indgåelse af offentlige vareindkøbskontrakter, offentlige tjenesteydelseskontrakter og offentlige bygge- og anlægskontrakter, hvis ansøgninger eller tilbud ikke opfylder udbudsmaterialets formelle krav.
Udbudsforretningen gennemføres med forbehold for opnåelse af fornøden bevillingsmæssig hjemmel.
Klagenævnet for Udbud
Dahlerups Pakhus, Langelinie Allé 17
2100 København Ø
DANMARK
Mailadresse: klfu@erst.dk
Telefon: +45 35291000
Internetadresse: http://www.klfu.dk
Præcise oplysninger om klagefrist(er): I henhold til lov om håndhævelse af udbudsreglerne m.v. (loven kan hentes på www.retsinformation.dk), gælder følgende frister for indgivelse af klage:
Klage over ikke at være prækvalificeret skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har afsendt en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet prækvalificeret, hvis underretningen har angivet en kort redegørelse for de relevante grunde for beslutningen.I andre situationer skal klage over udbud være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden:
1) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort.
2) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en kort redegørelse for de relevante grunde for beslutningen.
3) 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. lovens § 2, stk. 2.
Senest samtidig med, at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden, jf. lovens § 3, stk. 1. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i standstill-perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1.
Klagenævnet for Udbuds e-mail-adresse er angivet i punkt VI.4.1).
Klagenævnet for Udbuds egen klagevejledning kan findes på www.klfu.dk
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
DANMARK
Mailadresse: kfst@kfst.dk
Telefon: +45 41715000
Internetadresse: http://www.kfst.dk