Fakta om udbudet
Bestilling af materiale
https://www.ethics.dk/ethics/eo#/e6b26a6c-4ddb-4929-a4ee-06c5784fe7a0/publicMaterial
Udbyder
Staten og Kommunernes Indkøbsservice A/S
Vindere
(14.07.2020)
Audio Visionary Music A/S
Ryesgade 18, 1.
8000 Aarhus C
(14.07.2020)
BibMedia A/S
Hørkær 28, 3.
2730 Herlev
50.05 biblioteksmaterialer (2020)
Staten og Kommunernes Indkøbsservice A/S
Udbudsbekendtgørelse
Varer
Direktiv 2014/24/EU
Del I: Ordregivende myndighed
CVR-nummer: 17472437
Postadresse: H.C. Hansens Gade 4
By: København S
NUTS-kode: DK
Postnummer: 2300
Land: Danmark
Kontaktperson: Henrik Østergaard
E-mail: heo@ski.dk
Telefon: +45 33427000
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: www.ski.dk
Del II: Genstand
50.05 biblioteksmaterialer (2020)
SKI udbyder rammeaftale 50.05 biblioteksmaterialer (2020) vedrørende levering af biblioteksmaterialer til SKI’s kunder.
Rammeaftalen har 8 delaftaler, og der tildeles én leverandør pr. delaftale. Rammeaftalens sortiment omfatter danske bøger og noder (delaftale 1-2), udenlandske bøger og noder (delaftale 3), danske og udenlandske årbøger (delaftale 4), musik (delaftale 5), film (delaftale 6), spil og multimedier (delaftale 7) samt taskebøger og klassesæt (delaftale 8). Sortimentet omfatter også klargøring af biblioteksmaterialerne.
Rammeaftalen er en kommunalt forpligtende aftale, som udbydes i tæt samarbejde med KL på vegne af de kommuner, der har tilsluttet sig rammeaftalen, og hvis tilsluttede biblioteker er forpligtet til at anvende rammeaftalen. For øvrige kunder og bestillingsenheder, der kan anvende rammeaftalen, gælder, at rammeaftalen kan anvendes på frivillig basis.
SKI’s kunder, der kan anvende rammeaftalen, fremgår af bilag A.1.
Delaftale 1: Danske bøger og noder (Øst)
Centralbiblioteksområde Gentofte
Delaftalen vedrører klargøring og levering af danske bøger og noder til SKI's kunder, som omfattes af øst-delaftalen. Det følger af bilag A.1, hvilke af SKI's kunder der omfattes af øst-delaftalen.
Varigheden af delaftalen kan forlænges 2 gange med 12 måneder pr. forlængelse. Delaftalen har således en maksimal varighed på 48 måneder, inklusive forlængelser.
Delaftale 2: Danske bøger og noder (vest)
Centralbiblioteksområderne Roskilde, Odense, Vejle, Herning og Aalborg.
Delaftalen vedrører klargøring og levering af danske bøger og noder til SKI's kunder, som omfattes af vest-delaftalen. Det følger af bilag A.1, hvilke af SKI's kunder der omfattes af vest-delaftalen.
Varigheden af delaftalen kan forlænges 2 gange med 12 måneder pr. forlængelse. Delaftalen har således en maksimal varighed på 48 måneder, inklusive forlængelser.
Delaftale 3: Udenlandske bøger og noder
Delaftalen vedrører klargøring og levering af udenlandske bøger og noder.
Varigheden af delaftalen kan forlænges 2 gange med 12 måneder pr. forlængelse. Delaftalen har således en maksimal varighed på 48 måneder, inklusive forlængelser.
Delaftale 4: Danske og udenlandske årbøger
Delaftalen vedrører klargøring og levering af danske og udenlandske årbøger.
Varigheden af delaftalen kan forlænges 2 gange med 12 måneder pr. forlængelse. Delaftalen har således en maksimal varighed på 48 måneder, inklusive forlængelser.
Delaftale 5: Musik
Delaftalen vedrører klargøring og levering af musik.
Varigheden af delaftalen kan forlænges 2 gange med 12 måneder pr. forlængelse. Delaftalen har således en maksimal varighed på 48 måneder, inklusive forlængelser.
Delaftale 6: Film
Delaftalen vedrører klargøring og levering af film.
Varigheden af delaftalen kan forlænges 2 gange med 12 måneder pr. forlængelse. Delaftalen har således en maksimal varighed på 48 måneder, inklusive forlængelser.
Delaftale 7: Spil og multimedier
Delaftalen vedrører klargøring og levering af spil og multimedier.
Varigheden af delaftalen kan forlænges 2 gange med 12 måneder pr. forlængelse. Delaftalen har således en maksimal varighed på 48 måneder, inklusive forlængelser.
Delaftale 8: Taskebøger og klassesæt
Delaftalen vedrører klargøring og levering af taskebøger og klassesæt.
Varigheden af delaftalen kan forlænges 2 gange med 12 måneder pr. forlængelse. Delaftalen har således en maksimal varighed på 48 måneder, inklusive forlængelser.
Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger
Tilbudsgiver skal indgive det fælles europæiske udbudsdokument (herefter ESPD) med angivelse af følgende oplysninger:
- Under ”Finansielle nøgletal” anføres tilbudsgivers soliditetsgrad, samlede egenkapital og samlede aktiver i det seneste disponible regnskabsår. Soliditetsgraden angives som forholdet mellem tilbudsgiverens samlede egenkapital og tilbudsgiverens samlede aktiver,
- Under ”Specifik årsomsætning” anføres tilbudsgivers ydelsesspecifikke omsætning for det seneste disponible regnskabsår.
Såfremt tilbudsgiver baserer sig på andre enheders formåen, skal dette anføres i ESPD'ets Del II, afsnit C: Oplysninger om udnyttelse af andre enheders kapacitet. Den eller de andre enheder skal hver udfylde et særskilt ESPD med de krævede oplysninger.
Såfremt tilbudsgiver er del af et konsortium, skal dette anføres i ESPD'ets Del II, afsnit A: Oplysninger om den økonomiske aktør, i feltet ”Deltager den økonomiske aktør i udbudsproceduren sammen med andre?”, og hver af de deltagende økonomiske aktører skal udfylde et særskilt ESPD med de krævede oplysninger.
Tilbudsgiver skal – for at blive erklæret egnet - opfylde følgende vedrørende økonomisk og finansiel formåen:
For alle delaftaler under 50.05 biblioteksmaterialer gælder, at:
- Det er et minimumskrav, at tilbudsgiver i seneste disponible regnskabsår havde en soliditetsgrad på minimum 10%.
For 50.05 biblioteksmaterialer (2020), delaftale 1, 2, 3 og 8 gælder, at:
- Det er et minimumskrav, at tilbudsgiver i seneste disponible regnskabsår havde en ydelsesspecifik omsætning på minimum 40 000 000 DKK ekskl. moms.
For 50.05 biblioteksmaterialer (2020), delaftale 4, 5, 6 og 7 gælder, at:
- Det er et minimumskrav, at tilbudsgiver i seneste disponible regnskabsår havde en ydelsesspecifik omsætning på minimum 5 000 000 DKK ekskl. moms.
Soliditetsgraden beregnes som tilbudsgivers samlede egenkapitals værdi i forhold til tilbudsgivers samlede aktiver, udregnet i procent. Dvs. at soliditetsgrad = (samlede egenkapitals værdi/samlede aktivers værdi) x 100.
Ved en sammenslutning af økonomiske aktører (f.eks. et konsortium) beregnes den samlede soliditetsgrad som sammenslutningens samlede egenkapitals værdi i forhold til sammenslutningens samlede aktiver, udregnet i procent. Såfremt tilbudsgiver baserer sig på andre enheders formåen, beregnes tilbudsgivers soliditetsgrad på samme måde som for en sammenslutning af økonomiske aktører.
Ved ”ydelsesspecifik omsætning” forstås omsætning, der relaterer sig til omsætning inden for bøger, musik, film, spil, multimedier, aviser eller tidsskrifter. Det er ikke et krav, at omsætningen skal hidrøre fra klargøringsydelser.
Krav til ”ydelsesspecifik omsætning” er ikke et kumulativt krav på tværs af de delaftaler, der afgives tilbud. Hvis der eksempelvis afgives tilbud på delaftale 3 og 8, er det tilstrækkeligt med en ydelsesspecifik omsætning på 40 000 000 DKK ekskl. moms. Kravet er således ikke 80 000 000 DKK ekskl. moms.
Ved en sammenslutning af økonomiske aktører (f.eks. et konsortium) beregnes tilbudsgiverens ydelsesspecifikke omsætning som summen af omsætning i sammenslutningen. Såfremt tilbudsgiver baserer sig på andre økonomiske aktørers økonomiske og finansielle kapacitet, beregnes ydelsesspecifik omsætning på samme måde som for en sammenslutning af økonomiske aktører.
Ved det "seneste disponible regnskabsår" forstås det seneste regnskab afsluttet i overensstemmelse med de regler og den praksis, der gælder for tilbudsgiverens regnskabsaflæggelse.
ESPD fungerer som et foreløbigt bevis for, at tilbudsgiver opfylder mindstekrav til egnethed i relation til økonomisk og finansiel kapacitet. Inden tildelingsbeslutningen, skal de tilbudsgivere, som ordregiver har til hensigt at tildele kontrakten til, fremlægge dokumentation for, at oplysningerne i ESPD er korrekte.
Når ordregiver forlanger det, skal der fremlægges følgende dokumentation for økonomisk og finansiel formåen:
- Årsregnskab (eller uddrag heraf) fra seneste disponible regnskabsår med angivelse af, hvor den i ESPD’et oplyste omsætning inden for bøger, musik, spil, film, spil eller multimedier, aviser eller tidsskrifter eller musik og soliditetsgrad fremgår,
Eller
- en erklæring om, at den i ESPD’et oplyste omsætning inden for bøger, musik, spil, film, spil eller multimedier, aviser eller tidsskrifter eller musik og soliditetsgrad er korrekt, underskrevet af en teg-ningsberettiget hos tilbudsgiver.
Tilbudsgiver skal indgive det fælles europæiske udbudsdokument (herefter ESPD) med angivelse af følgende oplysninger:
- Under ”Beskrivelse”: Angiv beskrivelse af den udførte reference med henblik på at dokumentere, at der er tale om en ”levering af materialer inden for et eller flere af de følgende områder: danske bøger og noder, udenlandske bøger og noder, danske og udenlandske årbøger, musik, film, spil og multimedier, aviser eller tidsskrifter”. Beskrivelsen skal alene vedrøre forhold inden for de sidste 3 år forud for tilbudsfristen,
- Under ”Beløb”: Udfyld fakturerede beløb i DKK ekskl. moms (inden for de sidste 3 år forud for tilbudsfristen),
- Under "Startdato”: Angiv startdato for den udførte reference. Hvis denne dato ligger tidligere end 3 år forud for tilbudsfristen, anføres det i referencebeskrivelsen, jf. ”Beskrivelse” ovenfor, hvilken startdato referencebeskrivelsen tager udgangspunkt i, jf. at denne alene må vedrøre udførte forhold inden for de sidste 3 år forud for tilbudsfristen,
- Under ”Slutdato”: Angiv slutdato. Hvis kontrakten endnu ikke er afsluttet, angives datoen for tilbudsfristen,
- Under ”Modtagere”: Angiv kundens navn, kontaktperson og kontaktoplysninger (e-mailadresse og/eller telefonnummer) på kontaktpersonen.
Såfremt tilbudsgiver baserer sig på andre enheders formåen, skal dette anføres i ESPD'ets Del II, afsnit C: Oplysninger om udnyttelse af andre enheders kapacitet. Den eller de andre enheder skal hver udfylde et særskilt ESPD med de krævede oplysninger.
Såfremt tilbudsgiver er del af et konsortium, skal dette anføres i ESPD'ets Del II, afsnit A: Oplysninger om den økonomiske aktør, i feltet ”Deltager den økonomiske aktør i udbudsproceduren sammen med andre?”, og hver af de deltagende økonomiske aktører skal udfylde et særskilt ESPD med de krævede oplysninger.
Tilbudsgiver skal – for at blive erklæret egnet - opfylde følgende vedrørende teknisk og faglig formåen:
For alle delaftaler under 50.05 biblioteksmaterialer (2020) gælder, at:
- Det er et minimumskrav, at tilbudsgiver kan dokumentere 3 lignende referencer, som skal være udført inden for de seneste 3 år forud for tilbudsfristen.
Ved ”lignende referencer” forstås levering af materialer inden for et eller flere af de følgende områder: danske bøger og noder, udenlandske bøger og noder, danske og udenlandske årbøger, musik, film, spil og multimedier, aviser eller tidsskrifter.
De 3 lignende referencer skal være udført inden for de seneste 3 år forud for tilbudsfristen. Der må gerne oplyses referencer på leveringer, der er startet tidligere end den anførte referenceperiode og/eller ikke afsluttet endnu. Tilbudsgiver skal imidlertid have udført - og i referencerne kun beskrive – levering af materialer inden for et eller flere af de følgende områder: danske bøger og noder, udenlandske bøger og noder, danske og udenlandske årbøger, musik, film, spil og multimedier, aviser og tidsskrifter, som ligger inden for de seneste 3 år forud for tilbudsfristen. Det bemærkes, at en reference i form af en rammeaftale ikke anses at udgøre en konkret levering og derfor ikke opfylder minimumskravet. En kontrakt baseret på en rammeaftale anses dog at vedrøre en konkret levering, og vil derfor kunne opfylde det fastsatte minimumskrav, hvis kontrakten i øvrigt opfylder betingelserne herfor.
Ved en sammenslutning af økonomiske aktører (f.eks. et konsortium) skal der alene dokumenteres 3 lignende referencer i alt. Der skal ikke dokumenteres 3 lignende referencer pr. deltager i sammenslutningen af økonomiske aktører.
De i ESPD angivne oplysninger om referencer udgør i henhold til udbudslovens § 151 og § 152 endelig dokumentation for teknisk og faglig formåen. Tilbudsgiver skal derfor ikke fremlægge yderligere dokumentation for oplysningerne i referencerne. Ordregiver forbeholder sig dog ret til at iværksætte en kontrol af rigtigheden af oplysningerne i de angivne referencer, herunder hos tilbudsgiver og/eller den aktør, som referencen vedrører.
Såfremt tilbudsgiveren er en sammenslutning af økonomiske aktører (f.eks. et konsortium), skal disse påtage sig at hæfte solidarisk, og deltagerne i sammenslutningen skal udpege en fælles befuldmægtiget, der er ansvarlig for kontakten til SKI. Tilsvarende hæfter en tilbudsgiver, som i sit tilbud i relation til økonomisk og finansiel formåen, baserer sig på andre enheders formåen (kaldet ”støttende virksomheder”) f.eks. et moder-, søsterselskab eller en underleverandør, solidarisk med de pågældende støttende enheder for kontraktens gennemførelse, såfremt kontrakten tildeles tilbudsgiver.
I rammeaftalen er hensynet til samfundsansvar ved kontraktopfyldelse, som formuleret i de konventioner, som ligger til grund for principperne i FN's Global Compact, reguleret i relevant omfang.
Del IV: Procedure
Del VI: Supplerende oplysninger
Hvis rammeaftalen opfylder SKI's kunders behov, vil den forventeligt blive genudbudt forud for udløb af rammeaftale 50.05 biblioteksmaterialer (2020).
Tilbudsgiver må ikke være omfattet af nogen af udelukkelsesgrundene angivet i udbudslovens § § 135 og 136 og § 137, stk. 1, nr. 2. Der henvises til udbudsbetingelserne for yderligere oplysninger om udelukkelsesgrunde og eventuel »self-cleaning« samt udfyldelse af ESPD.
Oplysninger herom skal angives i ESPD-formularens Del III, afsnit A, B og C, jf. om ESPD i udbudsbetingelsernes punkt 7.3 og punkt 9.2.4.
En sammenslutning af økonomiske aktører (f.eks. et konsortium) skal afgive tilbud under iagttagelse af konkurrencereglerne, herunder i relation til forbuddet om karteldannelse.
Ordregiver forbeholder sig muligheden for at anvende fremgangsmåden i udbudslovens § 159, stk. 5, hvis tilbud ikke opfylder udbudsmaterialets formelle krav.
SKI kan ikke udelukke en tilbudsgiver, der er omfattet af en eller flere af udelukkelsesgrundene i udbudslovens § 135-137, såfremt denne har fremlagt tilstrækkelig dokumentation for, at tilbudsgiveren er pålidelig, selvom vedkommende er omfattet af en eller flere udelukkelsesgrunde, jf. udbudslovens § 138. Der kan alene ske udelukkelse på den baggrund, hvis SKI har meddelt tilbudsgiver, at den pågældende er omfattet af en udelukkelsesgrund, og hvis tilbudsgiver ikke inden for en passende frist har forelagt tilstrækkelig dokumentation for tilbudsgiverens pålidelighed. Om hvad der fordres til tilstrækkelig dokumentation, henvises til udbudslovens § 138, stk. 3.
SKI tager forbehold om at iværksætte en sådan procedure om selvrehabilitering (”self-cleaning”), såfremt dette er relevant.
Ad I.3): Der er mulighed for at stille spørgsmål til udbuddet via SKI's udbudssystem Ethics.
Ad II.1.5): Rammeaftalens samlede anslåede værdi er 748 000 000 DKK – 1 021 000 000 DKK i rammeaftalens fulde mulige varighed.
De angivne tal udtrykker værdien i aftalens fulde løbetid, jf. pkt. II.2.7.
De anførte intervaller er begrundet i usikkerheden om rammeaftalens totale værdi på tværs af kunder og igennem den samlede levetid. Som særlige usikkerhedsfaktorer i relation til rammeaftalens værdi kan nævnes usikkerhed om den generelle prisudvikling og efterspørgsel af biblioteksmaterialer i aftalens løbetid, i hvor høj grad udviklingen i fysiske bøger og materialer substitueres af i forhold til udviklingen i e-bøger og øvrige elektroniske materialer samt udviklingen i kostpriser på bøger og materialer. Hertil kommer øvrige kunders mulighed for at anvende aftalerne frivilligt. Intervallerne er således udtryk for SKI's kvalificerede skøn over rammeaftalens og delaftalernes værdi på tidspunktet for offentliggørelse.
Tilbudsgiver gøres særligt opmærksom på, at tilbudsgiver i enhver henseende er ansvarlig for de tilbudte priser, uanset hvilken omsætning, der konkret opnås under rammeaftalen.
Ad IV.1.3) Rammeaftalen omfatter 8 delaftaler. Der tildeles én leverandør pr. delaftale.
Vedr. udfyldelse og aflevering af ESPD henvises til udbudsbetingelsernes punkt 9.2.4. Om endelig dokumentation henvises til i udbudsbetingelsernes punkt 7.3 og punkt 16.
Udbudssystemet Ethics:
— Afgivelse af tilbud kan kun ske via Ethics,
— Adgangen til Ethics sker via linket i punkt I.3 eller via www.ski.dk På www.ski.dk findes i bunden af hjemmesiden overskriften ”For leverandører” et link til Ethics,
— Såfremt tilbudsgiver er en sammenslutning af økonomiske aktører (f.eks. et konsortium), skal den befuldmægtigede virksomhed i sammenslutningen udfylde og sende tilbuddet og de til tilbuddet hørende dokumenter på vegne af sammenslutningen.
Postadresse: Toldboden 2
By: Viborg
Postnummer: 8800
Land: Danmark
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Telefon: +45 72405600
Internetadresse: https://naevneneshus.dk/start-din-klage/klagenaevnet-for-udbud/
Klage over udbuddet skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 6 måneder efter SKI har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor SKI har underrettet de berørte tilbudsgivere, jf. § 7, stk. 2, nr. 3 i lov om Klagenævnet for Udbud (lov nr. 593 af 2.6.2016 med senere ændringer).
Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette SKI om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud og om hvorvidt klagen er indgivet i standstill perioden, jf. § 6, stk. 4 i lov om Klagenævnet for Udbud (lov nr. 593 af 2.6.2016 med senere ændringer). I tilfælde hvor klagen ikke er indgivet i standstill perioden skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. § 12, stk. 1, jf. § 6, stk. 4 i lov om Klagenævnet for Udbud (lov nr. 593 af 2.6.2016 med senere ændringer).
Postadresse: Carl Jacobsens Vej 35
By: Valby
Postnummer: 2500
Land: Danmark
E-mail: kfst@kfst.dk
Telefon: +45 41715000
Internetadresse: www.kfst.dk