Fakta om udbudet
Bestilling af materiale
https://www.ethics.dk/ethics/eo#/a6e1e8ee-1703-4929-a0d9-72a5ee957a6c/publicMaterial
Udbyder
Staten og Kommunernes Indkøbsservice A/S
Opdateringer
Tilbudsgiver må ikke være omfattet af nogen af udelukkelsesgrundene angivet i udbudslovens § § 135 og 136 og § 137, stk. 1, nr. 2. Der henvises til udbudsbetingelserne for yderligere oplysninger om udelukkelsesgrunde og eventuel »self-cleaning« samt udfyldelse af ESPD.
Oplysninger herom skal angives i ESPD-formularens del III, afsnit A, B og C, jf. om ESPD i udbudsbetingelsernes punkt 7.3 og punkt 9.2.3.
En sammenslutning af økonomiske aktører (f.eks. et konsortium) skal afgive tilbud under iagttagelse af konkurrencereglerne, herunder i relation til forbuddet om karteldannelse.
Ordregiver forbeholder sig muligheden for at anvende fremgangsmåden i udbudslovens § 159, stk. 5, hvis tilbud ikke opfylder udbudsmaterialets formelle krav.
SKI kan ikke udelukke en tilbudsgiver, der er omfattet af en eller flere af udelukkelsesgrundene i udbudslovens § 135-137, såfremt denne har fremlagt tilstrækkelig dokumentation for, at tilbudsgiveren er pålidelig, selvom vedkommende er omfattet af en eller flere udelukkelsesgrunde, jf. udbudsloven s § 138. Der kan alene ske udelukkelse på den baggrund, hvis SKI har meddelt tilbudsgiver, at den pågældende er omfattet af en udelukkelsesgrund, og hvis tilbudsgiver ikke inden for en passende frist har forelagt tilstrækkelig dokumentation for tilbudsgiverens pålidelighed. Om hvad, der fordres til tilstrækkelig dokumentation, henvises til udbudslovens § 138, stk. 3.
SKI tager forbehold om at iværksætte en sådan procedure om selvrehabilitering (”self-cleaning”), såfremt dette er relevant.
Ad I.3): Der er mulighed for at stille spørgsmål til udbuddet via SKI's udbudssystem Ethics.
Ad II.1.4): En ordregivende myndighed kan tegne abonnement hos SKI, og dermed blive kunder på SKI rammeaftaler. I excel-arket til bilag A til rammeaftalen fremgår alle de abonnenter, der er parter på rammeaftalen, og kunderne er nærmere beskrevet i bilag A.
Ad II.1.5): Rammeaftalens samlede anslåede værdi er 1,5 – 1,9 mia. DKK i rammeaftalens fulde løbetid, jf. pkt. II.2.7.
De anførte intervaller skyldes, at der er en naturlig usikkerhed om rammeaftalens totale værdi henover den samlede levetid på 4 år, inklusive muligheder for forlængelse, samt på tværs af alle kunderne på rammeaftalen. Som særlig usikkerhedsfaktor i relation til rammeaftalens værdi kan f.eks. nævnes, at der er tale om en rammeaftale, der er frivillig for kunderne at anvende. SKI har formodninger om, at der formentlig vil komme nye og flere kunder til i aftalens løbetid. Samtidig er der imidlertid også stort politisk fokus på at nedbringe omkostninger til eksterne konsulenter i det offentlige. Intervallerne er således udtryk for SKI's mest kvalificerede og gennemsigtige skøn over rammeaftalens totale værdi på udbudstidspunktet. Skønnet omfatter naturlige usikkerheder og inddrager historiske data samt forventninger og antagelser om den fremtidige omsætning.
Tilbudsgiver gøres særligt opmærksom på, at tilbudsgiver i en hver henseende er ansvarlig for de tilbudte priser, uanset hvilken omsætning, der konkret opnås under rammeaftalen, dvs. også i tilfælde af, at den konkrete omsætning afviger fra estimaterne i såvel opad- som nedadgående retning.
Ad II.1.6): Rammeaftalen er ikke opdelt i delaftaler. Se herom i udbudsbetingelsernes punkt 3.
— Vedr. udfyldelse og aflevering af ESPD henvises til udbudsbetingelsernes punkt 9.2.3. Om endelig dokumentation henvises til i udbudsbetingelsernes punkt 7.3 og punkt 16.
Udbudssystemet Ethics:
— Afgivelse af tilbud kan kun ske via Ethics
— Adgangen til Ethics sker via linket i punkt I.3 eller via www.ski.dk På: www.ski.dk findes i bunden af hjemmesiden overskriften ”For leverandører” et link til Ethics
— Såfremt tilbudsgiver er en sammenslutning af økonomiske aktører (f.eks. et konsortium), skal den befuldmægtigede virksomhed i sammenslutningen udfylde og sende tilbuddet og de til tilbuddet hørende dokumenter på vegne af sammenslutningen.
02.15 It-rådgivning
Staten og Kommunernes Indkøbsservice A/S
Udbudsbekendtgørelse
Tjenesteydelser
Direktiv 2014/24/EU
Del I: Ordregivende myndighed
CVR-nummer: 17472437
Postadresse: H.C. Hansens Gade 4
By: København S
NUTS-kode: DK
Postnummer: 2300
Land: Danmark
Kontaktperson: Henrik Thøger Nielsen
E-mail: htn@ski.dk
Telefon: +45 41124094
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: www.ski.dk
Del II: Genstand
02.15 It-rådgivning
SKI udbyder en rammeaftale vedrørende it-konsulentydelser, benævnt ”02.15 It-rådgivning”. Formålet med udbuddet er at sikre, at SKI’s kunder kan foretage indkøb ved anvendelse af rammeaftalen for derigennem at få afløftet deres udbudsforpligtelse. Derudover er hensigten at sikre en kommerciel attraktiv rammeaftale, som lever op til kundernes forventninger og indkøbsbehov, og som er nem at anvende. Rammeaftalen skal dække behovet for objektiv og uvildig ”rådgivning” om ydelsesområderne. Kundernes behov for rådgivning inden for it-ydelser er ofte af presserende karakter, hvilket indebærer, at kunderne har behov for hurtigt at kunne tildele og igangsætte opgaverne. Rammeaftalens ydelsesområder omfatter et bredt katalog af ydelser, hvilket sikrer, at kunderne får en aftale, som kan dække hele eller størstedelen af deres behov for it-rådgivning i forbindelse med en opgave eller et projekt fra idéfasen til udfasningen af opgaven eller projektet.
Danmark
Rammeaftale 02.15 It-rådgivning vedrører levering af it-rådgivning samt herunder udførende opgaver som ligger i direkte forlængelse af denne rådgivning. Rammeaftalen omfatter 14 ydelsesområder, hvoraf 7 ydelsesområder er obligatoriske at tilbyde og 7 ydelsesområder er valgfrie at tilbyde. De obligatoriske ydelsesområder omfatter: It-relaterede strategier, forretningsbehov business case og gevinstrealisering, It-udbud, It-sikkerhed business continuity og it-compliance, It-arkitektur, It-governance og Projekt- og programledelse. De valgfrie ydelsesområder omfatter: Databehandling, rådgivning om softwarelicenser, infrastruktur og hardware, test, udvikling af ny funktionalitet, tilpasning af eksisterende it-systemer og It-system drift. De obligatoriske og valgfrie ydelsesområder er beskrevet overordnet i udbudsbetingelsernes punkt 4.1 og 4.2. Hvert ydelsesområde er inddelt i ”underområder”, som er inddelt i ”delområder”, og under disse findes de enkelte ydelser under ydelsesområdet. En leverandør på rammeaftalen skal levere alle de ydelser, der falder under de ydelsesområder, som leverandøren tilbyder på rammeaftalen. Da alle obligatoriske ydelsesområder skal tilbydes under udbuddet, skal en leverandør på rammeaftalen således levere alle ydelser inden for de obligatoriske ydelsesområder. Der henvises til bilag F for den fulde beskrivelse af de enkelte ydelsesområder, underområder, delområder og ydelser, med tilknyttede eksempler på ydelser. Kunderne bruger rammeaftalen ved at foretage direkte tildeling af kontrakter om køb af konsulentydelser inden for it-rådgivning. En direkte tildeling er en hurtigere tildelingsform end en genåbning af konkurrencen (miniudbud), og understøtter derfor bedst behovet for en ”her og nu”-tildeling. Ved en direkte tildeling ligger alle vilkår fast og kundens tildeling af en leveringsaftale, sker derfor på de vilkår, der er fastlagt i rammeaftalen. Ligeledes skal rådgivningen leveres på de vilkår, der er fastlagt på forhånd i rammeaftalen med tilhørende bilag, herunder leveringsaftalen. I den forbindelse gøres særlig opmærksom på punkt 7.9 i leveringsaftalen (bilag C) vedrørende sikkerhed og persondata, og herunder forpligtelsen til at indgå en databehandleraftale med kunden, når leveringsaftalen omfatter ydelser, der er omfattet af databeskyttelsesloven.
Rammeaftalen kan forlænges 2 gange med 12 måneder pr. forlængelse. Den samlede maksimale varighed af rammeaftalen er således 48 måneder.
Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger
Det er et minimumskrav, at ansøger i seneste disponible regnskabsår har haft ydelsesspecifik omsætning inden for de obligatoriske ydelsesområder, som er omfattet af rammeaftalen, på minimum 15 000 000 DKK ekskl. moms. Den ydelsesspecifikke omsætning kan være inden for ét eller flere af de obligatoriske ydelsesområder – i alt skal den blot samlet være på minimum 15 000 000 DKK ekskl. moms.
Oplysninger herom skal angives i ESPD-formularens Del IV, afsnit B, jf. om ESPD i udbudsbetingelsernes punkt 7.4 og punkt 9.2.3.
Såfremt ansøger i relation til oplysningerne baserer sig på andre enheders økonomiske og faglige formåen (fx et moder-, søsterselskab eller en underleverandør) henvises til udbudsbetingelsernes punkt 9.2.3 om ESPD og punkt 9.2.4 om støtteerklæring.
Såfremt ansøger er en sammenslutning af økonomiske aktører (fx et konsortium) henvises til udbudsbetingelsernes punkt 9.2.3 om ESPD og punkt 9.5, andet tekstafsnit.
Såfremt SKI måtte anmode herom, skal der i henhold til udbudsbetingelsernes punkt 16.2 fremlægges følgende dokumentation for oplysninger om økonomisk og finansiel formåen:
- Årsregnskab (eller uddrag heraf) fra seneste disponible regnskabsår med angivelse af, hvor den i ESPD’et oplyste samlede ydelsesspecifikke omsætning inden for de obligatoriske ydelsesområder fremgår,
eller
- en erklæring om, at det i ESPD anførte om den samlede ydelsesspecifikke omsætning inden for de obligatoriske ydelsesområder er korrekt, underskrevet af en tegningsberettiget hos ansøgeren/tilbudsgiveren.
For sammenslutninger af virksomheder (fx konsortier) skal dokumentationen afgives for hver af de deltagende virksomheder i sammenslutningen. Baserer ansøger/tilbudsgiver sig på støttende virksomheder, skal dokumentationen ligeledes afgives for disse enheder.
Såfremt der er flere end 16 ansøgere, der er egnede, vil der ske en udvælgelse blandt alle egnede ansøgere med henblik på at prækvalificere maksimalt 16 ansøgere. Udvælgelsen sker på baggrund af de oplyste referencer. Udvælgelseskriterierne er beskrevet i udbudsbetingelsernes punkt 7.3.
Der skal oplyses mindst 3 referencer.
— Til hver reference skal der gives en kort beskrivelse af leverancerne, som referencen omfatter, start- og slutdato for referencen samt modtageren af referencen,
— Hver reference skal have en værdi på mindst 500 000 DKK ekskl. moms, for den del af leveringen, der ligger inden for perioden på 3 år forud for ansøgningsfristen,
— Hver reference skal omfatte mindst 15 fakturerede timer inden for hver af de obligatoriske ydelsesområder, som referencen omfatter.
Ovenstående oplysninger om: referencerne og herunder beskrivelser af leverancer, start- og slutdato og modtager, referencens værdi samt antallet af fakturerede timer pr. ydelsesområde, skal angives i ESPD-formularens Del IV, afsnit C, jf. om ESPD i udbudsbetingelsernes punkt 7.4 og punkt 9.2.3,
— Hver reference skal omfatte mindst 1 af de obligatoriske ydelsesområder, jf. punkt 4.1. Et obligatorisk ydelsesområde er omfattet af en reference, når referencen omfatter leverance inden for mindst 1 delområde inden for det obligatoriske ydelsesområde. Hver reference kan maksimalt omfatte alle 7 obligatoriske ydelsesområder. Hvis en reference omfatter leverancer inden for andre delområder end de delområder, der er omfattet af de obligatoriske ydelsesområder, herunder de frivillige ydelsesområder, vil disse leverancer ikke blive taget i betragtning,
— Der må maksimalt oplyses 7 referencer. Hvis ansøger oplyser mere end 7 referencer, vil det alene være de 7 først angivne referencer i ESPD’et, som vil blive taget i betragtning.
Samlet set skal referencerne omfatte alle de 7 obligatoriske ydelsesområder, jf. punkt 4.1,
— Dvs. uanset om der oplyses 3, 4, 5, 6 eller 7 referencer, så skal referencerne samlet set omfatte leverance inden for mindst 1 delområde i hver af de 7 obligatoriske ydelsesområder.
Ovenstående oplysninger om, hvilke delområder inden for hvert ydelsesområde, som de enkelte referencer omfatter, samt, hvilke ydelsesområder referencerne samlet set omfatter, skal angives i bilaget ”Afkrydsningsark - Dybden af referencerne”, jf. nærmere i udbudsbetingelsernes punkt 9.2.2 og fanebladet med vejledning i bilaget ”Afkrydsningsark - Dybden af referencerne”.
Såfremt ansøger i relation til oplysningerne baserer sig på andre enheders tekniske og faglige formåen (fx et moder-, søsterselskab eller en underleverandør) henvises til udbudsbetingelsernes punkt 9.2.3 om ESPD og punkt 9.2.4 om støtteerklæring.
Såfremt ansøger er en sammenslutning af økonomiske aktører (fx et konsortium) henvises til udbudsbetingelsernes punkt 9.2.3 om ESPD og punkt 9.5, tredje tekstafsnit.
SKI forventer ikke at anmode om dokumentation for oplysningerne i referencerne. SKI forbeholder sig dog retten til at verificere referencernes rigtighed, herunder at rette henvendelse til modtagerne af leverancerne.
Såfremt tilbudsgiveren er en sammenslutning af økonomiske aktører (f.eks. et konsortium), skal disse påtage sig at hæfte solidarisk, og deltagerne i sammenslutningen skal udpege en fælles befuldmægtiget, der er ansvarlig for kontakten til SKI. Tilsvarende hæfter en tilbudsgiver, som i sit tilbud i relation til økonomisk og finansiel formåen, baserer sig på andre enheders formåen (kaldet ”støttende virksomheder”) f.eks. et moder-, søsterselskab eller en underleverandør, solidarisk med de pågældende støttende enheder for kontraktens gennemførelse, såfremt kontrakten tildeles ansøger/tilbudsgiver.
I rammeaftalen er hensynet til samfundsansvar ved kontraktopfyldelse, som formuleret i de konventioner, som ligger til grund for principperne i FN's Global Compact, reguleret i relevant omfang.
Del IV: Procedure
Del VI: Supplerende oplysninger
Tilbudsgiver må ikke være omfattet af nogen af udelukkelsesgrundene angivet i udbudslovens § § 135 og 136 og § 137, stk. 1, nr. 2. Der henvises til udbudsbetingelserne for yderligere oplysninger om udelukkelsesgrunde og eventuel »self-cleaning« samt udfyldelse af ESPD.
Oplysninger herom skal angives i ESPD-formularens del III, afsnit A, B og C, jf. om ESPD i udbudsbetingelsernes punkt 7.3 og punkt 9.2.3.
En sammenslutning af økonomiske aktører (f.eks. et konsortium) skal afgive tilbud under iagttagelse af konkurrencereglerne, herunder i relation til forbuddet om karteldannelse.
Ordregiver forbeholder sig muligheden for at anvende fremgangsmåden i udbudslovens § 159, stk. 5, hvis tilbud ikke opfylder udbudsmaterialets formelle krav.
SKI kan ikke udelukke en tilbudsgiver, der er omfattet af en eller flere af udelukkelsesgrundene i udbudslovens § 135-137, såfremt denne har fremlagt tilstrækkelig dokumentation for, at tilbudsgiveren er pålidelig, selvom vedkommende er omfattet af en eller flere udelukkelsesgrunde, jf. udbudsloven s § 138. Der kan alene ske udelukkelse på den baggrund, hvis SKI har meddelt tilbudsgiver, at den pågældende er omfattet af en udelukkelsesgrund, og hvis tilbudsgiver ikke inden for en passende frist har forelagt tilstrækkelig dokumentation for tilbudsgiverens pålidelighed. Om hvad, der fordres til tilstrækkelig dokumentation, henvises til udbudslovens § 138, stk. 3.
SKI tager forbehold om at iværksætte en sådan procedure om selvrehabilitering (”self-cleaning”), såfremt dette er relevant.
Ad I.3): Der er mulighed for at stille spørgsmål til udbuddet via SKI's udbudssystem Ethics.
Ad II.1.4): En ordregivende myndighed kan tegne abonnement hos SKI, og dermed blive kunder på SKI rammeaftaler. I excel-arket til bilag A til rammeaftalen fremgår alle de abonnenter, der er parter på rammeaftalen, og kunderne er nærmere beskrevet i bilag A.
Ad II.1.5): Rammeaftalens samlede anslåede værdi er 1 500 000 000 – 1 900 000 000 DKK i rammeaftalens fulde løbetid, jf. pkt. II.2.7.
De anførte intervaller skyldes, at der er en naturlig usikkerhed om rammeaftalens totale værdi henover den samlede levetid på 4 år, inklusive muligheder for forlængelse, samt på tværs af alle kunderne på rammeaftalen. Som særlig usikkerhedsfaktor i relation til rammeaftalens værdi kan f.eks. nævnes, at der er tale om en rammeaftale, der er frivillig for kunderne at anvende. SKI har formodninger om, at der formentlig vil komme nye og flere kunder til i aftalens løbetid. Samtidig er der imidlertid også stort politisk fokus på at nedbringe omkostninger til eksterne konsulenter i det offentlige. Intervallerne er således udtryk for SKI's mest kvalificerede og gennemsigtige skøn over rammeaftalens totale værdi på udbudstidspunktet. Skønnet omfatter naturlige usikkerheder og inddrager historiske data samt forventninger og antagelser om den fremtidige omsætning.
Tilbudsgiver gøres særligt opmærksom på, at tilbudsgiver i en hver henseende er ansvarlig for de tilbudte priser, uanset hvilken omsætning, der konkret opnås under rammeaftalen, dvs. også i tilfælde af, at den konkrete omsætning afviger fra estimaterne i såvel opad- som nedadgående retning.
Ad II.1.6): Rammeaftalen er ikke opdelt i delaftaler. Se herom i udbudsbetingelsernes punkt 3.
— Vedr. udfyldelse og aflevering af ESPD henvises til udbudsbetingelsernes punkt 9.2.3. Om endelig dokumentation henvises til i udbudsbetingelsernes punkt 7.3 og punkt 16.
Udbudssystemet Ethics:
— Afgivelse af tilbud kan kun ske via Ethics,
— Adgangen til Ethics sker via linket i punkt I.3 eller via www.ski.dk På www.ski.dk findes i bunden af hjemmesiden overskriften ”For leverandører” et link til Ethics,
— Såfremt tilbudsgiver er en sammenslutning af økonomiske aktører (f.eks. et konsortium), skal den befuldmægtigede virksomhed i sammenslutningen udfylde og sende tilbuddet og de til tilbuddet hørende dokumenter på vegne af sammenslutningen.
Postadresse: Toldboden 2
By: Viborg
Postnummer: 8800
Land: Danmark
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Telefon: +45 72405600
Internetadresse: https://naevneneshus.dk/start-din-klage/klagenaevnet-for-udbud/
Postadresse: Carl Jacobsens Vej 35
By: Valby
Postnummer: 2500
Land: Danmark
E-mail: kfst@kfst.dk
Telefon: +45 41715000
Internetadresse: www.kfst.dk