23948sdkhjf

Fakta om udbudet

EU-nr
2015/S 083-147448
Offentliggjort
29.04.2015

Udbyder

Helsingør Kommune

Vindere

(29.04.2015)
RK Brand & Teknik A/S
Nordbakken 7B
5750 Ringe

Brandkøretøj (tanksprøjte) til Nordsjællands Brandvæsen, Tikøb Brandstation


Helsingør Kommune

Bekendtgørelse om indgåede kontrakter

Varer

Direktiv 2004/18/EF

Del I: Ordregivende myndighed

I.1) Navn, adresser og kontaktpunkt(er)

Helsingør Kommune
Stengade 59
Att: Annbeth Zøllner
3000 Helsingør
DANMARK
Telefon: +45 25312246
Mailadresse: azo11@helsingor.dk

Internetadresse(r):

Overordnet internetadresse for den ordregivende myndighed: http://www.helsingor.dk

I.2) Type ordregivende myndighed
Regional eller lokal myndighed
I.3) Hovedaktivitet
Generelle offentlige tjenester
I.4) Kontrakt indgås på andre ordregivende myndigheders vegne

Den ordregivende myndighed indkøber på andre ordregivende myndigheders vegne: ja

Nordsjællands Brandvæsen
Kokkedal Industripark 14
2980 Kokkedal
DANMARK

Del II: Kontraktens genstand

II.1) Beskrivelse
II.1.1) Betegnelse for kontrakten
Brandkøretøj (tanksprøjte) til Nordsjællands Brandvæsen, Tikøb Brandstation.
II.1.2) Kontrakttype og leverings- eller udførelsessted for bygge/anlægsarbejdet, varerne eller tjenesteydelserne
Varer
Indkøb

NUTS-kode DK013

II.1.3) Oplysninger om rammeaftale eller dynamisk indkøbssystem
II.1.4) Kort beskrivelse af kontrakten eller indkøbet/indkøbene
Brandkøretøj, tanksprøjte.
Efter forudgående profylaksebekendtgørelse har Helsingør Kommune på vegne af Nordsjællands Brandvæsen (Tikøb Brandstation) ingået kontrakt om købet af et Brandkøretøj, tanksprøjte baseret på Merecedes-Benz Atego 1530 4x4 EURO 6 med RK Bauer & Teknik A/S.
II.1.5) CPV-glossaret (common procurement vocabulary)

35000000, 34200000

II.1.6) Oplysninger om WTO-aftalen om offentlige indkøb
Dette udbud er omfattet af WTO-aftalen om offentlige indkøb: ja
II.2) Kontraktens/kontrakternes endelige samlede værdi
II.2.1) Kontraktens/kontrakternes endelige samlede værdi
Værdi: 1 950 000 DKK
Eksklusive moms

Del IV: Procedure

IV.1) Type procedure
IV.1.1) Type procedure
Tildeling af kontrakt uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende (jf. del 2 i bilag D1)
Begrundelse for, at kontrakten tildeles uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende (EUT):
Direktiv 2004/18/EF

1) Begrundelse for anvendelse af udbud med forhandling uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i EU-Tidende i henhold til direktiv 2004/18/EF

Tvingende grunde som følge af begivenheder, som den ordregivende myndighed ikke kunne forudse, og under streng overholdelse af direktivets betingelser.
Som erstatning for et tidligere brandkøretøj, der blev totalskadet af brand I august 2014, var det nødvendigt at Nordsjællands Brandvæsen, Tikøb Brandstation, erhvervede et nyt brandkøretøj, for at erstatte den totalskadede tanksprøjte. For at sikre at Tikøb Brandstation kan leve op til det vedtagne niveau for sikkerhed og servicemål, jf. »Plan for risikobaseret dimensionering«, havde Tikøb brandstation og Nordsjællands Brandvæsen et akut behov for en tanksprøjte med de under pkt. II.1.4) anførte dimensioneringer. Tikøb brandstation skal i følge planen være bestykket med en tanksprøjte som følge af en reduktion af store køretøjer, hvorfor brandstationen ikke blot kunne erhverve et brandslukningskøretøj med andre dimensioner, som erstatning for den udbrændte tanksprøjte. Tanksprøjten opfylder den funktion som tidligere krævede to køretøjer, bestående af en autosprøjte og en vandtankvogn. »Plan for risikobaseret dimensionering«, har i øvrigt været til udtalelse ved Beredskabsstyrelsen, før politisk vedtagelse fandt sted, hvor netop bestykningen af køretøjer på hver enkelt brandstation, har været særligt i fokus i Beredskabsstyrelsens samlede vurdering af den type planer. Nordsjællands Brandvæsen har muligheden for at købe nye brandkøretøjer på Beredskabsstyrelsens rammaftaler, hvormed udbudspligten for det pågældende køb ville være iagttaget. Et køb over denne rammeaftale, ligesom et køb efter eventuelt endt hasteprocedure for udbud, medfører en ventetid på op imod 10 måneder for leverance, idet det pågældende køretøj vil skulle bygges op fra bunden, efter ordren er afgivet. Produktionstid/leveringstid er således det afgørende element I forbindelse med købet. En markedsanalyse har tilkendegivet, at der ikke eksisterer et marked med færdigproducerede tanksprøjter, hvorfor der ikke foreligger nogen reel konkurrence ved indkøbet af den pågældende tanksprøjte, der i dette særtilfælde kunne erhverves med ca. 4. ugers leveringstid. Dette medfører, at udbudspligten ej heller kan påkræves iagttaget under henvisning til et hasteudbud, idet der typisk ikke kan indkøbes færdigproducerede tanksprøjter på markedet. Idet Nordsjællands Brandvæsen er pålagt at leve op til gældende ”Plan for risikobaseret dimensionering” ved at være i besiddelse af en tanksprøjte af konkrete dimensioner, vurderes det, at tvingende hensyn til offentlig sikkerhed og liv, tilsidesætter udbudspligten i det konkrete tilfælde og tillader det pågældende erstatningskøb uden forudgående udbudsbekendtgørelse.
IV.2) Tildelingskriterier
IV.2.1) Tildelingskriterier
IV.2.2) Oplysninger om elektronisk auktion
IV.3) Administrative oplysninger
IV.3.1) Sagsnummer hos den ordregivende myndighed
IV.3.2) Har der været tidligere offentliggørelse(r) om samme kontrakt?

Bekendtgørelse med henblik på frivillig forudgående gennemsigtighed

Bekendtgørelsens nummer i EUT: 2014/S 230-405966 af 28.11.2014

Del V: Kontrakttildeling

Betegnelse: Ordrebekræftelse vedr.: Rosenbauer RK-4000 AT III Tanksprøjte
V.1) Dato for beslutningen om kontrakttildeling:
18.12.2014
V.2) Oplysninger om tilbud
V.3) Navn og adresse på den økonomiske aktør, som der er truffet afgørelse om at indgå kontrakt med

RK Brand & Teknik A/S, CVR nr.: 26024935
Nordbakken 7B
5750 Ringe
DANMARK
Telefon: +45 62621212

V.4) Oplysninger om kontraktens værdi
Kontraktens oprindeligt anslåede samlede værdi:
Værdi: 1 950 000 DKK
Eksklusive moms
Kontraktens endelige samlede værdi:
Værdi: 1 950 000 DKK
Eksklusive moms
V.5) Oplysninger om underentreprise
Kontrakten forventes at ville blive givet i underentreprise: nej

Del VI: Supplerende oplysninger

VI.1) Oplysninger om EU-midler
Kontrakten vedrører et EU-finansieret projekt og/eller program: nej
VI.2) Yderligere oplysninger:
VI.3) Klageprocedurer
VI.3.1) Organ med ansvar for klageprocedurerne

Klagenævnet for Udbud
Dahlerups Pakhus, Langelinie Allé 17
2100 København Ø
DANMARK
Telefon: +45 35291000
Internetadresse: www.klfu.dk

Organ med ansvar for mæglingsprocedurerne

Eksisterer ikke i Danmark
DANMARK

VI.3.2) Indgivelse af klager
Præcise oplysninger om klagefrist(er): Da ordregiver har fulgt proceduren i håndhævelseslovens § 4, skal en klage over, at ordregiveren har indgået en kontrakt uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse være modtaget i Klagenævnet for Udbud inden 30 dage fra dagen efter, at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået kontrakt.
VI.3.3) Tjeneste, hvor der kan fås oplysninger om indgivelse af klager

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
DANMARK
Mailadresse: kfst@kfst.dk
Telefon: +45 41715000
Internetadresse: www.kfst.dk

VI.4) Dato for afsendelse af denne bekendtgørelse:
24.4.2015

Send til en kollega

0.031