Fakta om udbudet
Udbyder
Energitilsynet v/Sekretariatet for Energitilsynet
Vindere
(23.04.2015)
Atkins Danmark A/S
Arne Jacobsens Allé 17
2300 København S
Elprisportalen
Energitilsynet v/Sekretariatet for Energitilsynet
Danmark-Valby: It-tjenester: rådgivning, programmeludvikling, internet og support
2015/S 079-140100
Bekendtgørelse om indgåede kontrakter
Tjenesteydelser
Direktiv 2004/18/EF
Del I: Ordregivende myndighed
I.1) | Navn, adresser og kontaktpunkt(er)
Energitilsynet v/Sekretariatet for Energitilsynet Internetadresse(r): Overordnet internetadresse for den ordregivende myndighed: http://www.energitilsynet.dk |
I.2) | Type ordregivende myndighed
Ministerium eller en anden myndighed på nationalt plan eller forbundsplan, herunder regionale eller lokale afdelinger |
I.3) | Hovedaktivitet
Andet: Energi |
I.4) | Kontrakt indgås på andre ordregivende myndigheders vegne
Den ordregivende myndighed indkøber på andre ordregivende myndigheders vegne: nej |
Del II: Kontraktens genstand
II.1) | Beskrivelse |
II.1.1) | Betegnelse for kontrakten Elprisportalen. |
II.1.2) | Kontrakttype og leverings- eller udførelsessted for bygge/anlægsarbejdet, varerne eller tjenesteydelserne
Tjenesteydelser Tjenesteydelseskategori nr. 7: Edb-tjenesteydelser og hermed beslægtede tjenesteydelser NUTS-kode DK01 |
II.1.3) | Oplysninger om rammeaftale eller dynamisk indkøbssystem |
II.1.4) | Kort beskrivelse af kontrakten eller indkøbet/indkøbene Energitilsynet har udbudt en opgave om oprettelse af en elprisportal. Udbuddet drejer sig om en leverancekontrakt som omfatter udvikling, idriftsættelse, vedligehold og videreudvikling af elprisportalen. Energitilsynet vil være ordregivende myndighed og kontraktpart i forhold til den valgte leverandør. Baggrunden for udbuddet er lovforslag nr. 180 af 23.4.2014, »Forslag til lov om ændring af lov om elforsyning, lov om naturgasforsyning og lov om Energinet.dk« § 82 b. Lovforslaget blev vedtaget af Folketinget den 11.6.2014, hvori Energitilsynet har fået til opgave at oprette en ny elprisportal. Energitilsynet betjenes af et sekretariat, Sekretariatet for Energitilsynet (SET), som vil varetage opgaven i praksis. Elprisportalen er en portal, som alle elhandlere har pligt til at indberette deres priser til, så elforbrugerne lettest muligt kan danne sig et overblik over udbuddet af elprodukter og priser. Formålet med den nye prisportal er, i henhold til loven, at give forbrugerne, der fremover skal agere mere aktivt på markedet, gode muligheder for at overskue markedet og sammenligne forskellige tilbud, således at de kan træffe et informeret valg. En velfungerende prisportal er derfor et vigtigt redskab til at fremme et mere effektivt marked. SET vil være ansvarlig for elprisportalen, både i forbindelse med opgavens udførelse i forhold til den valgte leverandør og i forhold til den efterfølgende drift af elprisportalen. Energitilsynet har således ansvaret for etablering og drift af prisportalen for elpriser på det danske elmarked for forbrugere med et forbrug på op til 100 000 kWh om året. Portalen skal være gratis og offentligt tilgængelig på internettet og sikre gennemsigtighed, hvad angår elpriser, rabatter og vilkår. Der vil derfor bl.a. blive lagt særlig vægt på brugervenlighed af portalen for at sikre en høj anvendelighed, specielt i forhold til elforbrugerne. Leverancen vil omfatte en elprisportal med tilhørende mobil applikation (App). Brugerne af elprisportalen vil primært være: elforbrugere — elhandlere — SET. Hovedegenskaberne i elprisportalen forventes at være følgende: a) en indgang til hver af de tre overordnede brugergrupper hhv. elforbrugere, elhandlere og SET. b) en indgang primært for elforbrugere til adgang via en mobil applikation (App). c) en service/systemgrænseflade, for primært elhandlere, til automatisk indberetning og opdatering af elpriser og elprodukter. d) en service/systemgrænseflade til udtræk af rådata for elpriser og elprodukter. e) Specifikke funktionsområder i elprisportalen, vil bl.a. være at: — informere om elmarkedet — sammenligne elprodukter med udgangspunkt i elforbrugerens situation/profil, således at der sikres en høj grad af fleksibilitet i ændrede sammenligninger — oprette og vedligeholde stamdata om elhandlere — tilknytte og vedligeholde elprodukter og elpriser, således at der sikres en høj grad af fleksibilitet i forhold til nye/ændrede produkter mv. — overvåge og kvalitetsikre/validere indberetninger om elpriser og elprodukter — lave statistiske udtræk. SET påtænker i forbindelse med udvikling af brugergrænseflade, især i forhold til forbrugere, at inddrage referencegruppe(r) med henblik på at optimere funktionaliteten. |
II.1.5) | CPV-glossaret (common procurement vocabulary)
72000000, 72212517, 72224100, 72250000, 72416000, 72315200 |
II.1.6) | Oplysninger om WTO-aftalen om offentlige indkøb
Dette udbud er omfattet af WTO-aftalen om offentlige indkøb: ja |
II.2) | Kontraktens/kontrakternes endelige samlede værdi |
II.2.1) | Kontraktens/kontrakternes endelige samlede værdi
Værdi: 4 998 358 DKK Eksklusive moms |
Del IV: Procedure
IV.1) | Type procedure |
IV.1.1) | Type procedure
Begrænset |
IV.2) | Tildelingskriterier |
IV.2.1) | Tildelingskriterier
Det økonomisk mest fordelagtige bud vurderet på grundlag af 1. Pris. Vægtning 30 2. Kvalitet. Vægtning 40 3. Leveringssikkerhed. Vægtning 30 |
IV.2.2) | Oplysninger om elektronisk auktion
Der er anvendt elektronisk auktion:: nej |
IV.3) | Administrative oplysninger |
IV.3.1) | Sagsnummer hos den ordregivende myndighed |
IV.3.2) | Har der været tidligere offentliggørelse(r) om samme kontrakt?
Udbudsbekendtgørelse Bekendtgørelsens nummer i EUT: 2014/S 215-380994 af 7.11.2014 |
Del V: Kontrakttildeling
V.1) | Dato for beslutningen om kontrakttildeling:
30.3.2015 |
V.2) | Oplysninger om tilbud
Antal modtagne bud: 4 |
V.3) | Navn og adresse på den økonomiske aktør, som der er truffet afgørelse om at indgå kontrakt med
Atkins Danmark A/S |
V.4) | Oplysninger om kontraktens værdi
Kontraktens endelige samlede værdi: Værdi: 4 998 358 DKK Eksklusive moms |
V.5) | Oplysninger om underentreprise
Kontrakten forventes at ville blive givet i underentreprise: nej |
Del VI: Supplerende oplysninger
VI.1) | Oplysninger om EU-midler
Kontrakten vedrører et EU-finansieret projekt og/eller program: nej |
VI.2) | Yderligere oplysninger: Ad punkt II.2.1) og V.4): Den anførte kontraktværdi er en evalueringsteknisk pris på 4 998 358 DKK. |
VI.3) | Klageprocedurer |
VI.3.1) | Organ med ansvar for klageprocedurerne
Klagenævnet for Udbud |
VI.3.2) | Indgivelse af klager
Præcise oplysninger om klagefrist(er): I henhold til lov om håndhævelse af udbudsreglerne m.v. (loven kan hentes på www.retsinformation.dk), gælder følgende frister for indgivelse af klage: Klage over ikke at være prækvalificeret skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har afsendt en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet prækvalificeret, hvis underretningen har angivet en kort redegørelse for de relevante grunde for beslutningen. I andre situationer skal klage over udbud være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden: 1) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort. 2) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en kort redegørelse for de relevante grunde for beslutningen. 3) 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. lovens § 2, stk. 2. Senest samtidig med, at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden, jf. lovens § 3, stk. 1. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i standstill-perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1. Klagenævnet for Udbuds e-mail-adresse er angivet i punkt VI.4.1). Klagenævnet for Udbuds egen klagevejledning kan findes på www.klfu.dk |
VI.3.3) | Tjeneste, hvor der kan fås oplysninger om indgivelse af klager
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen |
VI.4) | Dato for afsendelse af denne bekendtgørelse:
20.4.2015 |