Fakta om udbudet
Udbyder
Rigspolitiet
Vindere
Ændring af indgået kontrakt - udskiftning af underleverandør
(06.11.2019)
Ericsson Danmark
Ørestads Blvd. 108
2300 københavn
Nyt radiokommunikationssystem til Færøernes Politi
Rigspolitiet
Bekendtgørelse med henblik på frivillig forudgående gennemsigtighed
Tjenesteydelser
Direktiv 2014/24/EU
Del I: Ordregivende myndighed/enhed
CVR-nummer: 17143611
Postadresse: Polititorvet 14
By: København V
NUTS-kode: DK
Postnummer: 1780
Land: Danmark
Kontaktperson: Henriette Andersen
E-mail: hla040@politi.dk
Telefon: +45 61168872
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: www.politi.dk
Del II: Genstand
Nyt radiokommunikationssystem til Færøernes Politi
Leverandøren skifter sin underleverandør fra Huawei til Ericson, idet Huawei ikke kan levere grundet optag på USA's Entity List. Denne profylakse omhandler alene denne udskiftning af underleverandør.
Færøerne
Rigspolitiet gennemførte i 2018 udbud af nyt radiokommunikationssystem til Færøernes Politi. Udbuddet blev gennemført som begrænset udbud efter Forsvars- og Sikkerhedsdirektivet.
I alt blev 3 virksomheder prækvalificeret i august 2018.
Føroya Tele (FT) blev prækvalificeret med Huawei som underleverandør.
Efter udløb af tilbudsfristen havde Rigspolitiet kun modtaget ét konditionsmæssigt tilbud. Dette tilbud var fra Føroya Tele. Kontrakt blev tildelt til Færoya Tele med Huawei som underleverandør.
Efter optagelse på USA's Entity List kan Huawei ikke længere levere de krævede licenser, hvorfor Færoya Tele er nødt til at skifte underleverandør for at kunne opfylde kontrakten.
Beskrivelse af disse optioner: Det vil under kontrakten være muligt at købe følgende:
1) Mobil radiodispatch til Klaksvik/events;
2) Supplerende radiodispatch i DK;
3) Yderligere terminaler og tilbehør, samt nye brugere;
4) Reparationer og anden service.
Del IV: Procedure
- Udbuddet er ikke omfattet af direktivet
Kontrakten regulerer udskiftning af underleverandøren, hvilket bevirker, at udskiftningen kan lade sig gøre i medfør af kontrakten.
Rigspolitiet har dog ligeledes vurderet udskiftningen i forhold til dennes betydning for kontrakttildelingen og dermed EU-domstolens praksis udtrykt ved reglerne i udbudslovens § 178. Det er Rigspolitiets vurdering, at udskiftningen ikke er en væsentlig ændring af kontrakt efter reglerne i udbudslovens § 178. Ændringen har ikke haft betydning for prækvalifikationen eller kontrakttildelingen, idet der kun blev afgivet ét konditionsmæssigt tilbud blandt de prækvalificerede. Ligeledes ændres den økonomiske balance ikke til fordel for leverandøren, idet leverandøren bærer alle omkostninger ved udskiftningen.
Del V: Kontrakt-/koncessionstildeling
Ændring af indgået kontrakt - udskiftning af underleverandør
Postadresse: Ørestads Blvd. 108
By: københavn
NUTS-kode: DK
Postnummer: 2300
Land: Danmark
Del VI: Supplerende oplysninger
Datoen oplyst i bekendtgørelsens pkt. V.2.1 er datoen for beslutning om at tildele kontrakten direkte og ikke datoen for kontraktens indgåelse.
Kontrakten vil ikke blive underskrevet, før udløbet af en periode på 10 kalenderdage som beskrevet i pkt. VI.4.3.
Postadresse: Nævnenes Hus, Toldboden 2
By: Viborg
Postnummer: 8800
Land: Danmark
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Telefon: +45 72405600
Internetadresse: https://klfu.naevneneshus.dk/
I henhold til lov om Klagenævnet for Udbud m.v. (loven kan hentes på www.retsinformation.dk), gælder følgende frister for indgivelse af klage:
Klage over ikke at være blevet udvalgt skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage, jf. lovens § 7, stk. 1, fra dagen efter afsendelse af en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet udvalgt, når underretningen er ledsaget af en begrundelse for beslutningen i overensstemmelse med lovens § 2, stk. 1, nr. 1, og udbudslovens § 171, stk. 2.
I andre situationer skal klage over udbud, jf. lovens § 7, stk. 2, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden:
1) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort;
2) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en begrundelse for beslutningen;
3) 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. lovens § 2, stk. 2, og udbudslovens § 171, stk. 4;
4) 20 kalenderdage regnet fra dagen efter at ordregiveren har meddelt sin beslutning, jf. udbudslovens § 185, stk. 2.
Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om hvorvidt klagen er indgivet i standstill perioden, jf. lovens § 6, stk. 4. I tilfælde hvor klagen ikke er indgivet i standstill perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1.
Klagenævnet for Udbuds e-mailadresse er angivet i punkt VI.4.1).
Klagenævnet for Udbuds klagevejledning kan findes på www.erhvervsstyrelsen.dk
Postadresse: Carl Jacobsens Vej 35
By: Valby
Postnummer: 2500
Land: Danmark
E-mail: kfst@kfst.dk
Telefon: +45 41715000
Internetadresse: http://www.kfst.dk