Fakta om udbudet
Udbyder
Femern A/S
Udbud af rammeaftale om IT-konsulenter
Femern A/S
Danmark-København: It-tjenester: rådgivning, programmeludvikling, internet og support
2015/S 071-126455
Udbudsbekendtgørelse
Tjenesteydelser
Direktiv 2004/18/EF
Del I: Ordregivende myndighed
I.1) | Navn, adresser og kontaktpunkt(er)
Femern A/S Internetadresse(r): Overordnet internetadresse for den ordregivende myndighed: http://www.femern.dk Elektronisk adgang til oplysninger: http://www.femern.dk/it-konsulenter Yderligere oplysninger fås her: Det/De ovennævnte kontaktpunkt(er) Specifikationer og yderligere dokumenter (herunder dokumenter vedrørende den konkurrenceprægede dialog og et dynamisk indkøbssystem) fås her: Det/De ovennævnte kontaktpunkt(er) Bud eller ansøgninger om deltagelse skal sendes til: Det/De ovennævnte kontaktpunkt(er) |
I.2) | Type ordregivende myndighed
Andet: Femern A/S er et datterselskab til Sund & Bælt Holding A/S, som ejes af den danske stat, ved Transportministeriet |
I.3) | Hovedaktivitet
Andet: Femern A/S varetager projektering, forundersøgelser og planlægning af en fast forbindelse over Femern Bælt |
I.4) | Kontrakt indgås på andre ordregivende myndigheders vegne
Den ordregivende myndighed indkøber på andre ordregivende myndigheders vegne: nej |
Del II: Kontraktens genstand
II.1) | Beskrivelse |
II.1.1) | Den ordregivende myndigheds betegnelse for kontrakten: Udbud af rammeaftale om IT-konsulenter. |
II.1.2) | Kontrakttype og leverings- eller udførelsessted for bygge/anlægsarbejdet, varerne eller tjenesteydelserne
Tjenesteydelser Tjenesteydelseskategori nr. 7: Edb-tjenesteydelser og hermed beslægtede tjenesteydelser Hovedleverings- eller hovedudførelsessted for bygge- eller anlægsarbejde, varer eller tjenesteydelser: Hos leverandøren. NUTS-kode DK012 |
II.1.3) | Oplysninger om offentlig kontrakt, rammeaftale eller dynamisk indkøbssystem
Bekendtgørelsen vedrører udarbejdelse af en rammeaftale |
II.1.4) | Oplysninger om rammeaftale
Rammeaftale med en enkelt aktør Rammeaftalens varighed Varighed i år: 4 Anslået samlet værdi af indkøbene i hele rammeaftalens løbetid Anslået værdi eksklusive moms: interval: mellem 6 000 000 og 8 000 000 DKK |
II.1.5) | Kort beskrivelse af kontrakten eller indkøbet/indkøbene Udbuddet omfatter indgåelse af en rammeaftale med én leverandør om levering af IT-konsulentydelser. Femerns A/S opgave er at forberede og anlægge en fast forbindelse mellem Danmark og Tyskland. IT-strategien understøtter Femern A/S opgave, og strategiens mål er bl.a. at: — sikre en stabil og sikker drift — sikre, at udvikling foretages med en hastighed, der lever op til de forretningsmæssige behov, og — sikre, at der anvendes metoder, procedurer o.l., som bedst forener forretnings- og teknologiudvikling. Ydelserne skal leveres til løsning af opgaver, der udføres i Femerns IT-miljø i relation til finansielle processer, som understøttes på Femern A/S AX- og Cognos platform. De finansielle processer omfatter (men er ikke begrænset til) indkøb, fakturering, betaling, regnskab, budgettering, finansiel rapportering. Ydelserne kan opdeles i følgende 3 ydelsestyper, der er nærmere beskrevet nedenfor: 1. Projektledelse og planlægning 2. Systemudvikling, herunder design og implementering 3. Kvalitetssikring, herunder test. Krav til projektledelse og planlægning: Opgaverne omfatter alle de gængse discipliner inden for projektledelse af IT-projekter, herunder — men ikke begrænset til — udarbejdelse af projektkommissorium, projektplaner, udarbejdelse af materialer til styregrupper, projektledelse, projektopfølgning og rapportering, samt styringen af projektets økonomi, tid, ressourcer og kvalitet. Konsulenten skal kunne varetage alle faser i systemudviklingsprojekter, herunder idé, analyse, specifikation, design, udvikling og implementering. Konsulenterne skal kunne identificere, igangsætte og gennemføre de relevante aktiviteter, der er nødvendige for at sikre, at projektet gennemføres i henhold til de aftalte rammer. Femern A/S har desuden behov for konsulentbistand i forhold til opgaver af planlægningsmæssig karakter. Opgaverne omfatter estimering, planlægning, koordinering med leverandører, IT-afdelingen samt øvrige interessenter fra Femerns organisation. Krav til systemudvikling, herunder design og implementering: Femern A/S har behov for konsulentbistand i forhold til design, systemudvikling og implementering i relation til finansielle processer, som understøttes på Femern A/S AX- og Cognos platform, herunder også levering af konsulentydelser til udviklingsopgaver i et Microsoft miljø omfattende blandt andet MS-SQL, Sharepoint og InfoPath. De finansielle processer omfatter (men er ikke begrænset til) indkøb, fakturering, betaling, regnskab, budgettering, finansiel rapportering. Systemudviklingsmæssigt drejer det sig især om disciplinerne konfiguration, programmering og konstruktion af systemer i relation til Femern A/S' finansielle opfølgnings-, styrings- og rapporteringsbehov. Det er ligeledes et krav, at konsulenter har forståelse for de finansielle forretningsprocesser, som it-systemerne skal understøtte. Krav til kvalitetssikring, herunder test Femern A/S har behov for konsulenter med en betydelig viden og praktisk erfaring inden for test og kvalitetssikringsprocesser. Konsulenterne skal have metode- og procesforståelse. Det er et krav, at konsulenterne har en betydelig viden og praktisk erfaring med struktureret test af større komplekse systemer. Femern har desuden behov for konsulentbistand i forhold til kvalitetssikringsopgaver, herunder test i forbindelse med implementering af såvel købte standardsystemer som egenudviklede systemer. Leverandøren skal levere konsulenter inden for følgende 3 konsulentkategorier: 1. projektleder 2. juniorkonsulent 3. seniorkonsulent. Det er et krav, at konsulenterne behersker engelsk skriftligt og mundtligt, idet flere af Femern A/S' leverandører og samarbejdspartnere er udenlandske firmaer, hvor kommunikationen foregår på engelsk. |
II.1.6) | CPV-glossaret (common procurement vocabulary)
72000000, 72222200, 72224000, 72222300, 72232000, 72250000, 72254100 |
II.1.7) | Oplysninger om WTO-aftalen om offentlige indkøb
Dette udbud er omfattet af WTO-aftalen om offentlige indkøb: ja |
II.1.8) | Delaftaler
Kontrakten er opdelt i delaftaler: nej |
II.1.9) | Oplysninger om alternative tilbud
Alternative tilbud vil blive taget i betragtning: nej |
II.2) | Kontraktens mængde eller omfang |
II.2.1) | Samlet mængde eller omfang:
Anslået værdi eksklusive moms: interval: mellem 6 000 000 og 8 000 000 DKK |
II.2.2) | Oplysninger om optioner
Optioner: nej |
II.2.3) | Oplysninger om forlængelse
Denne kontrakt kan forlænges: nej |
II.3) | Kontraktens varighed eller frist for dens opfyldelse |
Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger
III.1) | Kontraktbetingelser |
III.1.1) | Sikkerhedsstillelse og garantier, som forlanges: Eventuelle krav til sikkerhedsstillelse og garantier vil fremgå af udbudsmaterialet. |
III.1.2) | De vigtigste finansierings- og betalingsvilkår og/eller henvisning til relevante bestemmelser herom: Betalingsvilkår vil fremgå af udbudsmaterialet. |
III.1.3) | Retlig form, som kræves af den sammenslutning af økonomiske aktører, ordren tildeles: Der kræves ingen særlig retlig form. Såfremt ordren tildeles en sammenslutning af økonomiske aktører, skal deltagerne påtage sig solidarisk hæftelse og udpege en fælles befuldmægtiget. |
III.1.4) | Andre særlige vilkår
Der gælder særlige vilkår for opfyldelse af kontrakten: ja Beskrivelse af de særlige vilkår: Rammeaftalen vil indeholde sociale klausuler, forventeligt omfattende klausuler om CSR-forpligtelser. De nærmere vilkår vil blive specificeret i udbudsmaterialet. |
III.2) | Betingelser for deltagelse |
III.2.1) | De økonomiske aktørers personlige forhold, herunder krav om optagelse i erhvervs- eller handelsregister
Oplysninger og formaliteter, som er nødvendige for at vurdere, om kravene er opfyldt: En erklæring på tro og love om de forhold, der er omtalt i udbudsdirektivets artikel 45, stk. 1, samt stk. 2, litra a), b) c), e) og f), dvs. omfattende følgende: 1) ansøger er ikke blevet dømt for de forhold der er angivet i udbudsdirektivets artikel 45, stk. 1 eller for andre strafbare handlinger, der rejser tvivl om den pågældendes faglige hæderlighed (jf. udbudsdirektivets artikel 45,stk. 2, litra c), 2) ansøger er ikke under konkurs, likvidation, rekonstruktion eller andre arrangementer med kreditorer, eller begæret taget under sådan behandling (jf. udbudsdirektivets artikel 45, stk. 2, litra a) og b)), og 3) ansøger har opfyldt sine forpligtelser med hensyn til betaling af gæld til det offentlige (ved gæld til det offentlige forstås at ansøgeren ikke har opfyldt sine forpligtelser til betaling af skatter, afgifter samt bidrag til sociale sikringsordninger i henhold til lovgivningen i Danmark og/eller det land hvor ansøgeren er etableret, jf. udbudsdirektivets artikel 45, stk. 2, litra e) og f)). Anvender ansøger underleverandører, skal disse underleverandører ligeledes afgive en erklæring på tro og love om de forhold, der er omtalt i udbudsdirektivets artikel 45, stk. 1, samt stk. 2, litra a), b) c), e) og f), dvs. omfattende følgende: 1) underleverandøren ikke er blevet dømt for de forhold der er angivet i udbudsdirektivets artikel 45, stk. 1 eller for andre strafbare handlinger, der rejser tvivl om den pågældendes faglige hæderlighed (jf. udbudsdirektivets artikel 45, stk. 2, litra c), 2) underleverandøren ikke er under konkurs, likvidation, rekonstruktion eller andre arrangementer medkreditorer, eller begæret taget under sådan behandling (jf. udbudsdirektivets artikel 45, stk. 2, litra a) og b)), og 3) underleverandøren har opfyldt sine forpligtelser med hensyn til betaling af gæld til det offentlige (ved gæld til det offentlige forstås at ansøgeren ikke har opfyldt sine forpligtelser til betaling af skatter, afgifter samt bidrag til sociale sikringsordninger i henhold til lovgivningen i Danmark og/eller det land hvor ansøgeren er etableret, jf. udbudsdirektivets artikel 45, stk. 2, litra e) og f)). Danske virksomheder kan som et alternativ til en tro og love erklæring vedlægge en serviceattest fra Erhvervsstyrelsen. Ved sammenslutninger af ansøgere (konsortium) skal oplysningerne angivet under pkt. III.2.1) gives for hver enkelt deltager i sammenslutningen. Såfremt ordren tildeles en sammenslutning af ansøgere, skal deltagerne påtage sig solidarisk hæftelse og udpege en fælles befuldmægtiget. På udbuddets hjemmeside ligger der skabeloner, der kan anvendes. |
III.2.2) | Økonomisk og finansiel kapacitet
Oplysninger og formaliteter, som er nødvendige for at vurdere, om kravene er opfyldt: 1) En erklæring om ansøgers samlede omsætning i de tre seneste disponible regnskabsår afhængigt af, hvornår ansøger blev etableret eller startede sin virksomhed. 2) En erklæring om værdien af ansøgers samlede egenkapital og samlede aktiver i de tre seneste disponible regnskabsår afhængigt af, hvornår ansøger blev etableret eller startede sin virksomhed. Hvis ansøger baserer sig på andre enheders økonomiske og finansielle formåen (f.eks. underleverandører eller enheder inden for samme koncern, herunder moder-, søster- eller datterselskaber) skal ansøger afgive de i pkt. 1 og pkt. 2. angivne oplysninger for hver af de enheder, som ansøgeren ønsker at basere sin økonomiske og finansielle formåen på. Endvidere skal ansøger godtgøre, at ansøger fuldt ud kan råde over de ressourcer, der er nødvendige for rammeaftalens udførelse. Dette kan f.eks. ske ved en erklæring eller ved fremlæggelse af dokumentation for disse enheders tilsagn om at stille de nødvendige ressourcer til rådighed. Vedlægges oplysningerne ikke eller ikke fuldt ud, vil ansøgningen ikke være ukonditionsmæssig, men den manglende vedlæggelse af oplysningerne kan have indflydelse på bedømmelsen af ansøgningen. Ved sammenslutninger af ansøgere (konsortium) skal oplysningerne angivet under pkt. III.2.2) gives for hver enkelt deltager i sammenslutningen. Vedlægges oplysningerne ikke eller ikke fuldt ud, vil ansøgningen ikke være ukonditionsmæssig, men den manglende vedlæggelse af oplysningerne kan have indflydelse på bedømmelsen af ansøgningen. Såfremt ordren tildeles en sammenslutning af ansøgere, skal deltagerne påtage sig solidarisk hæftelse og udpege en fælles befuldmægtiget. På udbuddets hjemmeside ligger der skabeloner, der kan anvendes. |
III.2.3) | Teknisk kapacitet Oplysninger og formaliteter, som er nødvendige for at vurdere, om kravene er opfyldt: Forelæggelse af en liste over de betydeligste tilsvarende tjenesteydelser (referenceliste)af tilsvarende karakter, omfang og indhold som den udbudte opgave, jf. pkt. II.1.5), som ansøger har udført i løbet af de sidste 3 år med angivelse af tidspunkter for udførelse. Femern A/S ser gerne, at ansøger for hver beskrivelse af tilsvarende tjenesteydelser redegør for omfang/volumen af referenceopgaven, kundenavn og referenceopgavens sammenlignelighed i forhold til den udbudte kontraktgenstand, jf. pkt. II.1.5), pkt. II.2.1) og pkt. II.2.2). Hvis ansøger baserer sig på andre enheders tekniske formåen (f.eks. underleverandører eller enheder indenfor samme koncern, herunder moder-, søster- eller datterselskaber) skal ansøgeren fremsende referencelister som beskrevet ovenfor samt fremsende de økonomiske og finansielle oplysninger som beskrevet i pkt. III.2.1)og III.2.2) for hver af disse andre enheder. Endvidere skal ansøger godtgøre, at ansøgeren fuldt ud kan råde over de ressourcer, der er nødvendige for rammeaftalens udførelse. Dette kan f.eks. ske ved en erklæring eller ved fremlæggelse af dokumentation for disse enheders tilsagn om at stille de nødvendige ressourcer til rådighed. Vedlægges oplysningerne ikke eller ikke fuldt ud, vil ansøgningen ikke være ukonditionsmæssig, men den manglende vedlæggelse af oplysningerne kan have indflydelse på bedømmelsen af ansøgningen. Ved sammenslutninger af ansøgere (konsortium) skal oplysningerne angivet under pkt. III.2.3) gives for hver enkelt deltager i sammenslutningen. Vedlægges oplysningerne ikke eller ikke fuldt ud, vil ansøgningen ikke være ukonditionsmæssig, men den manglende vedlæggelse af oplysningerne kan have indflydelse på bedømmelsen af ansøgningen. Såfremt ordren tildeles en sammenslutning af ansøgere, skal deltagerne påtage sig solidarisk hæftelse og udpege en fælles befuldmægtiget. På udbuddets hjemmeside ligger der skabeloner, der kan anvendes. |
III.2.4) | Oplysning om reserverede kontrakter |
III.3) | Specifikke vilkår for tjenesteydelseskontrakter |
III.3.1) | Oplysninger om en bestemt profession
Udførelse af tjenesteydelsen er forbeholdt en bestemt profession: nej |
III.3.2) | Medarbejdere, der skal udføre tjenesteydelsen
Juridiske personer bør anføre navne på og faglige kvalifikationer for de medarbejdere, der skal udføre tjenesteydelsen: nej |
Del IV: Procedure
IV.1) | Type procedure |
IV.1.1) | Type procedure
Begrænset |
IV.1.2) | Grænse for, hvor mange økonomiske aktører der vil blive opfordret til at afgive bud eller deltage
Forventet antal økonomiske aktører: 5 Objektive kriterier for valg af det begrænsede antal kandidater: Eventuel begrænsning af antallet af ansøgere, der opfordres til at afgive tilbud, vil ske efter en vurdering af, hvilke ansøgere, der: I) har dokumenteret den bedste økonomiske kapacitet på baggrund af den oplyste omsætning, egenkapital og aktiver, jf. pkt. III.2.2), og II) har dokumenteret de bedste og mest relevante referencer, jf. pkt. III.2.3). I vurderingen vægter (II) mere end (I). |
IV.1.3) | Reduktion af antallet af økonomiske aktører under forhandlingerne eller dialogen |
IV.2) | Tildelingskriterier |
IV.2.1) | Tildelingskriterier
Det økonomisk mest fordelagtige bud vurderet på grundlag af de kriterier, der er anført i specifikationerne, i opfordringen til at afgive bud eller til at forhandle eller i det beskrivende dokument |
IV.2.2) | Oplysninger om elektronisk auktion
Der vil blive anvendt elektronisk auktion:: nej |
IV.3) | Administrative oplysninger |
IV.3.1) | Sagsnummer hos den ordregivende myndighed: |
IV.3.2) | Har der været tidligere offentliggørelse(r) om samme kontrakt?
nej |
IV.3.3) | Vilkår for adgang til specifikationer og yderligere dokumenter eller beskrivende dokumenter |
IV.3.4) | Frist for modtagelse af bud eller ansøgninger om deltagelse
12.5.2015 - 14:00 |
IV.3.5) | Dato for afsendelse til udvalgte kandidater af opfordringer til at afgive bud eller at deltage |
IV.3.6) | Sprog, der må benyttes ved afgivelse af bud eller ansøgninger om deltagelse
dansk. |
IV.3.7) | Minimumsperiode, i hvilken den bydende er forpligtet af sit bud |
IV.3.8) | Åbning af bud |
Del VI: Supplerende oplysninger
VI.1) | Oplysninger om gentagelse
Dette er et tilbagevendende offentligt indkøb: nej |
VI.2) | Oplysninger om EU-midler
Kontrakten vedrører et EU-finansieret projekt og/eller program: ja Anfør projektet/-erne og/eller programmet/-merne: Anlægget af den faste forbindelse over Femern Bælt modtager EU-støtte fra TEN-T programmet under projektkode 2007-EU-20050-P. |
VI.3) | Yderligere oplysninger 1. I henhold til pkt. I.1, bemærkes, at der ikke er yderligere dokumenter, som ansøgeren kan rekvirere fra ordregiver under prækvalifikationsfasen. Yderligere dokumenter i form af udbudsmaterialet vil alene blive udsendt til de leverandører, der efter prækvalifikationen opfordres til at afgive tilbud. 2. Eventuelle spørgsmål og svar vedrørende prækvalifikationen vil tilsvarende blive offentliggjort på udbuddets hjemmeside (se pkt. I.1)). Ansøgere opfordres til løbende at holde sig orienteret på hjemmesiden. 3. Anmodningen om prækvalifikation skal udarbejdes på baggrund af de i del III.2 angivne betingelser for deltagelse. Ansøgende virksomheder skal således afgive samtlige i pkt. III.2.1), III.2.2) og III.2.3) angivne oplysninger, erklæringer mv. for at komme i betragtning som eventuel tilbudsgiver. 4. Såfremt leverandøren ønsker, at eventuelle underleverandørers økonomiske eller tekniske formåen skal indgå i bedømmelsen af leverandørens egnethed til at udføre rammeaftalen, skal leverandøren ligeledes afgive de i punkt III.2.2) og III.2.3) anførte oplysninger for disse underleverandører, og leverandøren skal godtgøre, at han er berettiget til at trække på underleverandørens økonomiske og/eller tekniske formåen i det af leverandøren angivne omfang til opfyldelse af rammeaftalen (eksempelvis ved relevant støtteerklæring fra den pågældende underleverandør.) Underleverandører skal ligeledes afgive den i punkt III.2.1) afgivne erklæring på tro og love. 5. Frist for modtagelse af anmodning om prækvalifikation fremgår af pkt. IV.3.4). 6. Anmodningen om prækvalifikation skal sendes til Femern A/S, jf. kontaktdata i pkt. I.1). Anmodningen om prækvalifikation skal afgives i 1 fysisk (papirbaseret) eksemplar. Ordregiver ser desuden gerne, at ansøgeren herudover vedlægger 3 fysiske (papirbaserede) kopier af anmodningen samt 1 elektronisk kopi af anmodningen vedlagt på et fysisk medium, f.eks. USB-flash. 7. Anmodningen om prækvalifikation kan ikke afgives pr. e-mail. |
VI.4) | Klageprocedurer |
VI.4.1) | Organ med ansvar for klageprocedurerne
Klagenævnet for Udbud Organ med ansvar for mæglingsprocedurerne (Der er ikke noget mæglingsorgan i Danmark) |
VI.4.2) | Indgivelse af klager
Præcise oplysninger om klagefrist(er): Der gælder visse lovbestemte frister for indgivelse af klager til Klagenævnet for Udbud, jf. lov om håndhævelse af udbudsreglerne mv. En virksomheds klage over ikke at være blevet prækvalificeret skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har afsendt en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet prækvalificeret. Klage over udbud skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere. Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i stand still-perioden. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i stand still-perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen. |
VI.4.3) | Tjeneste, hvor der kan fås oplysninger om indgivelse af klager
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen |
VI.5) | Dato for afsendelse af denne bekendtgørelse:
9.4.2015 |