Fakta om udbudet
Bestilling af materiale
http://eu.eu-supply.com/app/rfq/rwlentrance_s.asp?PID=245310&B=SOFARTSSTYRELSEN
Udbyder
Søfartsstyrelsen
Vindere
Udbud af kontrakt vedrørende udvikling af Den Digitale Havnplan
(13.12.2019)
Atkins Danmark A/S
Arne Jacobsens Allé 17
2300 København S
Udbud af kontrakt vedrørende udvikling af Den Digitale Havnplan
Søfartsstyrelsen
Udbudsbekendtgørelse
Tjenesteydelser
Direktiv 2014/24/EU
Del I: Ordregivende myndighed
29831610
Fjordvænget 30
Korsør
4220
Danmark
Kontaktperson: Anette Stendahl Andersen
Telefon: +45 72196000
E-mail: asa@dma.dk
NUTS-kode: DK
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: https://www.soefartsstyrelsen.dk/
Internetadresse for køberprofilen: https://eu.eu-supply.com/ctm/Company/CompanyInformation/Index/355468
Del II: Genstand
Udbud af kontrakt vedrørende udvikling af Den Digitale Havnplan
Søfartsstyrelsen udbyder kontrakt vedrørende indkøb af udviklings- og implementeringsydelser i forbindelse med udvikling af IT-systemet Den Digitale Havplan. Projektet er et afledt resultat af en politisk beslutning om at ville digitalisere den danske havplan jf. Lov om Maritim Fysisk Planlægning. Projektet gennemføres som et agilt forløb.
Kontrakten vedrører udvikling og levering af Den Digitale Havplan. Havplanen skal udformes som et digitalt kort, hvor brugerne – borgere, virksomheder, interesseorganisationer og myndigheder – kan se de forskellige zoner, klikke sig ind på en zone og se hvad der planlægges i den gældende zone og læse den bekendtgørelsestekst, der fastlægger hvilke betingelser, der gælder for zonen. Brugerne skal også have mulighed for at søge informationer på tværs af zonerne. Den digitale havplan skal udover kortbilag og retlige tekster om zonerne også indeholde redaktionelt indhold i form af nyheder, informationssider og lign. Når havplanen er i høring, skal brugerne have mulighed for at afgive høringssvar, enten i form af et høringssvar afgivet til en bestem zone (eller et punkt eller areal i zonen) eller til den samlede havplan.
Systemet skal driftes ved statens it på deres standardplatform og miljøer, mens vedligehold efter systemet er gået i drift, indgår i en kortere periode, jf. beskrivelse under pkt. II.2.11 option.
Systemet skal fungere som en digital retslig bindende havplan i Danmark. Projektet er søsat som et afledt resultat af en politisk beslutning om at ville digitalisere den danske havplan jf. Lov om Maritim Fysisk Planlægning. Den Digitale Havplan skal således kunne vise retligt bindende kort med tilhørende bekendtgørelsestekster, informationssider om havplanen og understøtte høringsprocesser af havplanen og havplanstillæg. Den Digitale Havplan skal bestå af en back end, hvor man kan administrere systemet, opdatere informationssider, håndtere indkomne høringssvar og lægge havplanen i et internt workflow i styrelsen, der understøtter kvalitetssikring, godkendelse og kundgørelse af versioner af den endelige havplan, og en front end hvor man kan se hvilke havarealer der er udlagt til hvilke formål samt de gældende regler herfor og afgive og læse høringssvar.
Som udgangspunkt tænkes løsningen bygget af standardprogrammel bestående af et Content Management System udvidet med et kortvisningsmodul, høringsprocesmodul og et modul til intern godkendelse og kvalitetssikring af den retligt bindende havplan.
Der er høje krav til sikkerheden omkring kundgørelse af havplanen, så der både er høj driftssikkerhed og høj sikkerhed for autenticiteten af den kundgjorte havplan, svarende til de krav, der stilles til udgivelsen af Lovtidende i elektronisk form.
Kundgørelse i Lovtidende i elektronisk form forudsætter en meget høj grad af sikkerhed i de systemer, der anvendes til produktion og formidling af retsforskrifterne, for at forhindre, at de indeholdte retsforskrifter hændeligt eller ulovligt tilintetgøres, fortabes eller forandres. Derudover skal kundgørelsen ske på en autoritativ og bevissikker måde. Den udbudte løsning er udelukkende tænkt til udstilling, fremvisning og kvalitetssikring af havplanen, ikke produktion af havplanen. Produktionen vil foregå i desk top GIS-værktøj, hvorefter den uploades i systemet.
Søfartsstyrelsen har fokus på agil udvikling, og styrelsen lægger vægt på, at leverandørens medarbejdere har erfaring med metoden, ligesom de skal kunne være fysisk til stede i styrelsen for at kunne udnytte de synergier, denne udviklingsform giver mulighed for, herunder sammenhængen til forretningen.
Begrænsning af ansøgere, der opfordres til at afgive tilbud, sker efter vurdering af, hvilke ansøgere der har dokumenteret de mest relevante leverancer, jf. punkt III.1.3), af de ydelser, som kontrakten omfatter, jf. beskrivelsen i punkt II.1.4) og II.2.4).
Løsningen vil efter den er sat i drift indgå i ordregivers samlede systemportefølje, hvorfor Application Management (AM) også som udgangspunkt vil blive foretaget af den leverandør ordregiveren har AM-aftale med. Der vil dog som option til denne aftale kunne indgås aftale om AM de første 12 måneder efter systemet er gået i drift.
Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger
Ansøger skal indgive det fælles europæiske udbudsdokument (herefter ESPD) med angivelse af følgende oplysninger:
— Ansøgers soliditetsgrad i de seneste 3 år, afhængigt af hvornår tilbudsgiver blev etableret eller startede sin virksomhed. Soliditetsgrad regnes som: Soliditetsgrad = egenkapital x 100 /aktiver.
ESPD fungerer som et foreløbigt bevis for, at ansøger opfylder mindstekrav til egnethed i relation til økonomisk og finansiel kapacitet.
Inden tildelingsbeslutningen skal den tilbudsgiver, som ordregiver har til hensigt at tildele kontrakten ti, fremlægge dokumentation for de oplysninger, der er afgivet i ESPD i henhold til udbudslovens § § 151-152, jf. § 153.
Når ordregiver forlanger det, skal der fremlægges følgende dokumentation for økonomisk og finansiel kapacitet:
Erklæring om virksomhedens samlede omsætning i de 3 seneste disponible regnskabsår, afhængig af hvornår virksomheden blev etableret eller startede sin virksomhed, hvis tallene for denne omsætning foreligger. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. konsortium) skal oplysninger afgives for hver af de deltagende virksomheder i sammenslutningen. Baserer virksomheden sig på andre enheders økonomiske og finansielle formåen (f.eks. et moderselskab eller en underleverandør), skal oplysninger ligeledes afgives for disse enheder.
En erklæring om at tilbudsgivers soliditetsgrad var på mindst 25% i det seneste disponible regnskabsår, afhængigt af hvornår tilbudsgiver blev etableret eller startede sin virksomhed.
Tilbudsgivere, som er nystartede virksomheder, og derfor ikke kan fremlægge bagudrettede erklæringer vedrørende henholdsvis soliditetsgrad og gennemsnitlig omsætning, skal i stedet fremlægge tilsvarende oplysninger, som kan dokumentere deres økonomiske og finansielle kapacitet.
Ansøger skal indgive ESPD med angivelse af op til 3 relevante referencer fra de seneste 3 år, afhængigt af hvornår tilbudsgiver blev etableret eller startede sin virksomhed. Hvis der vedlægges flere end 3 referencer, vil der blive set bort fra reference nr. 4 og opefter i vurderingen under dette punkt og punkt II.2.9. På samme måde vil der blive set bort fra referencer der er ældre end 3 år, dvs. opgaver der er afsluttet inden 2016.
Søfartsstyrelsen ser gerne, at hver reference indeholder kort beskrivelse af it-systemet og den rolle tilbudsgiver har haft i forbindelse med leverancen, modtager af leverancen samt samlet kontraktsum.
ESPD fungerer som et foreløbigt bevis for, at ansøger opfylder mindstekrav til egnethed i relation til teknisk og faglig kapacitet, jf. pkt. III.1.3) og hvordan ansøger/tilbudsgiver opfylder udvælgelseskriteriet, jf. pkt. II.2.9)
Inden tildelingsbeslutningen skal den tilbudsgiver, som ordregiver har til hensigt at tildele kontrakten til, fremlægge dokumentation for de oplysninger, der er afgivet i ESPD i henhold til udbudslovens § § 151-152, jf. § 153.
Ansøger vil ikke blive afkrævet yderligere dokumentation for teknisk og faglig kapacitet. Dog forbeholder ordregiver sig ret til at kontakte ansøger eller den i referencen angivne kunde med henblik på at få attesteret oplysningerne om referencen, herunder de for referencen angivne tidspunkter.
Der er et mindstekrav, at tilbudsgiver inden for de sidste 3 år har erfaring med at foretage mindst én it leverance.
Del IV: Procedure
Del VI: Supplerende oplysninger
Deltagelse I udbuddet kan kun ske elektronisk via ordregivers anvendte elektroniske udbudssystem jf. adressen i pkt. I.3). Her tilgås udbuddet under »Igangværende offentlige udbud«. For at få adgang til udbudsmaterialet, skal ansøger/tilbudsgiver være registeret eller registrere sig som bruger.
Såfremt ansøgningen/tilbuddet indeholder flere udgaver (versioner) af det samme dokument, vil den senest uploadede udgave være den gældende.
Al kommunikation i forbindelse med udbudsproceduren, herunder spørgsmål og svar, skal ske via det elektroniske udbudssystem.
Interesserede bedes holde sig orienteret via det elektroniske udbudssystem. Såfremt ansøger/tilbudsgiver oplever problemer med systemet, kan support kontaktes på mail dksupport@eu-supply.com eller telefon (+45) 70 20 80 14.
Nævnenes Hus, Toldboden 2
Viborg
8800
Danmark
Telefon: +45 35291000
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Internetadresse: https://erhvervsstyrelsen.dk/klagevejledning-0
I henhold til lov om Klagenævnet for Udbud m.v., gælder følgende frister for indgivelse af klage:
Klage over ikke at være blevet udvalgt, skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage, jf. lovens § 7, stk. 1, fra dagen efter afsendelse af en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet udvalgt, når underretningen er ledsaget af en begrundelse for beslutningen i overensstemmelse med lovens § 2, stk. 1, nr. 1, og udbudslovens § 171, stk. 2.
I andre situationer skal klage over udbud, jf. lovens § 7, stk. 2, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden:
1) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort;
2) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en begrundelse for beslutningen;
3) 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. lovens § 2, stk. 2, og udbudslovens § 171, stk. 4;
4) 20 kalenderdage regnet fra dagen efter at ordregiveren har meddelt sin beslutning, jf. udbudslovens § 185, stk. 2.
Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om hvorvidt klagen er indgivet i standstill perioden, jf. lovens § 6, stk. 4. I tilfælde hvor klagen ikke er indgivet i standstill perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1.
Carl Jacobsens Vej 35
Valby
2500
Danmark
Telefon: +45 41715000
E-mail: kfst@kfst.dk
Internetadresse: http://www.kfst.dk