Fakta om udbudet
Udbyder
Rigspolitiet
Vindere
(22.01.2019)
Teleplan Globe AS
Fornebuveien 31
1324 Lysaker
Anskaffelse af Battle Management System
Rigspolitiet
Bekendtgørelse med henblik på frivillig forudgående gennemsigtighed
Varer
Direktiv 2014/24/EU
Del I: Ordregivende myndighed/enhed
17143611
Polititorvet 14
København V
1780
Danmark
Kontaktperson: Josephine Maria Utzon Minddal
Telefon: +45 41373881
E-mail: JUT001@POLITI.DK
NUTS-kode: DK01
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: www.politi.dk
Del II: Genstand
Anskaffelse af Battle Management System
Rigspolitiet ønsker at anskaffe et Battle Management System (BMS) i en afgrænset interimssperiode, således at man i den periode kan afdække muligheden for en længevarende fremadrettet løsning og igangsætte evt. tiltag i den forbindelse. Rigspolitiet har på den baggrund besluttet at anskaffe BMS ved ved Teleplan Globe AS til en samlet anslået værdi af ca. 2 700 000 DKK.
Rigspolitiet ønsker at anskaffe et Battle Management System (BMS) i en afgrænset interimssperiode, således at man i den periode kan afdække muligheden for en længevarende fremadrettet løsning og igangsætte evt. tiltag i den forbindelse. Rigspolitiet har på den baggrund besluttet at anskaffe BMS ved ved Teleplan Globe AS til en samlet anslået værdi af ca. 2 700 000 DKK.
Del IV: Procedure
- Udbuddet er ikke omfattet af direktivet
Anskaffelsen vurderes at høre under forsvars- og sikkerhedsdirektivets anvendelsesområde, da der er tale om følsomt materiel, der involverer, kræver og/eller omfatter omgang med klassificerede oplysninger, da anskaffelsen af BMS er klassificeret til graden Til Tjenestebrug. Dette fordi, at det vil kompromittere PET's konkrete operationer, hvis modstandere har kendskab til systemet. Ligesom systemet vurderes at være til sikkerhedsformål, da det skal bruges til at understøtte PET's operative indsats i forbindelse med konkrete operationer.
Anskaffelsens værdi overstiger ikke forsvars- og sikkerhedsdirektivets tærskelværdi, men vurderes at have klar grænseoverskridende interesse, henset til den store internationale konkurrence, at der er begrænsede transportomkostninger og idet kontrakten er af relativt stor værdi.
Anskaffelsen skal således foretages med en passende grad af offentlighed, hvilket løftes ved denne bekendtgørelse med henblik på frivillig forudgående gennemsigtighed, ligesom den skal foretages på markedsmæssige vilkår, hvilket Rigspolitiet vil gøre ved at foretage en markedsafdækning.
For at undgå unødig eksponering af systemets nærmere egenskaber og af PET's operative kapicitet vurderer Rigspolitiet, at denne fremgangsmåde - med en begrænset offentliggørelse og en begrænset konkurrenceudsættelse under hensyn til de særlige sikkerhedsmæssige hensyn - lever op til de praksisbestemte regler om at konkurrenceudsætte anskaffelsen med en passende grad af offentlighed, som er gældende under forsvars- og sikkerhedsdirektivets område.
Del V: Kontrakt-/koncessionstildeling
Fornebuveien 31
Lysaker
1324
Danmark
Telefon: +47 67127000
E-mail: info@teleplan.no
NUTS-kode: DK01
Internetadresse: https://www.teleplanglobe.no
Del VI: Supplerende oplysninger
Nævnenes Hus, Toldboden 2
Viborg
8800
Danmark
Telefon: +45 72405600
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Internetadresse: https://erhvervsstyrelsen.dk/klagevejledning-0
I henhold til lov om Klagenævnet for Udbud m.v. (loven kan hentes på www.retsinformation.dk), gælder følgende frister for indgivelse af klage:
Klage over ikke at være blevet udvalgt skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage, jf. lovens § 7, stk. 1, fra dagen efter afsendelse af en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet udvalgt, når underretningen er ledsaget af en begrundelse for beslutningen i overensstemmelse med lovens § 2, stk. 1, nr. 1, og udbudslovens § 171, stk. 2.
I andre situationer skal klage over udbud, jf. lovens § 7, stk. 2, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden:
1) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort;
2) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en begrundelse for beslutningen;
3) 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. lovens § 2, stk. 2, og udbudslovens § 171, stk. 4;
4) 20 kalenderdage regnet fra dagen efter at ordregiveren har meddelt sin beslutning, jf. udbudslovens § 185, stk. 2.
Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om hvorvidt klagen er indgivet i standstill perioden, jf. lovens § 6, stk. 4. I tilfælde hvor klagen ikke er indgivet i standstill perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1.
Klagenævnet for Udbuds e-mailadresse er angivet i punkt VI.4.1).
Klagenævnet for Udbuds klagevejledning kan findes på www.erhvervsstyrelsen.dk
Carl Jacobsens Vej 35
Valby
2500
Danmark
Telefon: +45 41715000
E-mail: kfst@kfst.dk
Internetadresse: http://www.kfst.dk