Fakta om udbudet
Udbyder
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Udbud af biometrisammenholdningsløsning(er) for fastlæggelse og kontrol af udlændinges identitet
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Forhåndsmeddelelse
Denne bekendtgørelse er kun vejledende
Tjenesteydelser
Direktiv 2014/24/EU
Del I: Ordregivende myndighed
Slotsholmsgade 10
København
1216
Danmark
Kontaktperson: Ole Makne Jørgensen
Telefon: +45 21868502
E-mail: ole.makne.jorgensen@uim.dk
NUTS-kode: DK011
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: www.uim.dk
Del II: Genstand
Udbud af biometrisammenholdningsløsning(er) for fastlæggelse og kontrol af udlændinges identitet
Udlændinge- og Integrationsministeriet påtænker at gennemføre udbud af it-løsning til brug for biometrisammenholdning på udlændingeområdet i 2019. Udbuddet gennemføres som følge af lov nr. 703 af 8.6.2017, som giver hjemmel til øget opbevaring og brug af biometriske oplysninger (fingeraftryk og ansigtsfoto). Formålet er, at myndigheder på tværs af udlændingeområdet bedre vil kunne kontrollere identiteten på udlændinge. Loven trådte i kraft den 1.7.2017, og fra denne dato har det været muligt at optage og opbevare biometriske data om udlændinge til brug for identitetskontrol. De it-tekniske forhold for optag og opbevaring af biometriske data er til stede i dag, men muligheden for at foretage digitale søgninger og sammenligninger med biometriske data inden for udlændinge området kræver udvikling af en ny it-løsning. Udlændinge- og Integrationsministeriet har derfor behov for en it-løsning, der kan sammenholde lokalt optaget biometri med biometri gemt i udlændingeregisteret.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har som følge af lovvedtagelsen igangsat et projekt om øget brug af biometri til fastlæggelse af udlændinges identitet og planlægger derfor at gennemføre et udbud af en It-løsning til biometrisammenholdning. Udlændinge- og Integrationsministeriet har behov for, at der etableres en it-løsning, der kan sammenholde lokalt optaget biometri med biometri registreret i udlændingeregisteret. Den kommende it-løsning skal derfor indgå i udlændingemyndighedernes nuværende sagsgange og systemer. Udlændinge- og Integrationsministeriet ønsker med denne forhåndsmeddelelse at indgå i en markedsdialog og varsle markedet om det kommende udbud og modtage henvendelser fra interesserede leverandører. Leverandører, der har tilkendegivet deres interesse i at deltage i udbuddet, vil modtage supplerende materiale og opfordring til at deltage i markedsdialogen ved at udarbejde en kortfattet skriftlig besvarelse. Udlændinge- og Integrationsministeriet vil på baggrund af de modtagne besvarelser gennemføre en markedsdialog i form af en række præsentations- og dialogmøder med relevante leverandører.
Denne forhåndsmeddelelse vil blive efterfulgt af en egentlig udbudsbekendtgørelse.
Vejledning om udbuddet og markedsdialogen kan rekvireres ved henvendelse til kontaktpunkt angivet i punkt I.1.
Fristen for at indsende den kortfattede besvarelse til brug for markedsdialogen er 25.11.2018. Præsentationsmøder forventes afholdt den 3. og 5.12.2018.
Del IV: Procedure
Del VI: Supplerende oplysninger
Udlændinge- og Integrationsministeriet opfordrer interesserede leverandører til at rette henvendelse hurtigst muligt. For yderligere information om aftalens anslåede værdi henvises til vejledningen.