Fakta om udbudet
Bestilling af materiale
https://www.ethics.dk/ethics/eo#/4f554ec6-241d-463c-b9fe-cc18b3021688/publicMaterial
Udbyder
Sikkerhedsstyrelsen
Opdateringer
Det skal herved meddeles, at Sikkerhedsstyrelsen, har besluttet at annullere ” ID-udsteder til sporbarhedssystem for tobaksvarer ”, der blev udbudt ved udbudsbekendtgørelse 2018/S 213-488452. Sikkerhedsstyrelsen har modtaget 2 tilbud, hvoraf Sikkerhedsstyrelsen har vurderet, at et af tilbuddene er ukonditionsmæssige. Det medfører, at kun et tilbud er konditionsmæssigt og dermed egnet til at blive evalueret. Det er Sikkerhedsstyrelsen vurdering, at den effektive konkurrence ved modtagelsen af et konditionsmæssigt tilbud ikke har været tilstrækkelig. På den baggrund annulleres "ID-udsteder til sporbarhedssystem for tobaksvarer”. Sikkerhedsstyrelsen forventer snarest muligt at offentliggøre et nyt udbud. Sikkerhedsstyrelsen håber, at tilbudsgivere vil være interesseret i at afgive tilbud på ny, når det nye udbud afholdes.
ID-udsteder til sporbarhedssystem for tobaksvarer
Sikkerhedsstyrelsen
Udbudsbekendtgørelse
Tjenesteydelser
Direktiv 2014/24/EU
Del I: Ordregivende myndighed
27403123
Nørregade 63
Esbjerg
6700
Danmark
Kontaktperson: Carl Christian Lange
E-mail: ccl@sik.dk
NUTS-kode: DK
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: https://www.ethics.dk/ethics/eo#/4f554ec6-241d-463c-b9fe-cc18b3021688/homepage
Del II: Genstand
ID-udsteder til sporbarhedssystem for tobaksvarer
Sikkerhedsstyrelsen skal i forbindelse med implementeringen af artikel 15 i Tobaksvaredirektivet (2014/40/EU) samt Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2018/574 af 15.12.2017 om tekniske standarder for oprettelse og drift af et sporbarhedssystem for tobaksvarer udpege en ID-udsteder, der er ansvarlig for at generere og udstede entydige identitetsmærker samt identifikationskoder til sporing af tobaksvarer. De entydige identitetsmærker samt identifikationskoderne skal anvendes i et fælles europæisk sporbarhedssystem, hvis formål er at forhindre og nedbringe den illegale handel med tobaksvarer.
Danmark.
Den udbudte opgave omfatter generering og udstedelse af entydige identitetsmærker for de tobaksvarer, der:
1) Markedsføres i Danmark;
2) fremstilles i Danmark og markedsføres i andet EU-land, hvor der ikke foreligger krav om national ID-udstedelse, samt
3) fremstilles i Danmark og eksporteres ud af EU.
Derudover omfatter opgaven generering og udstedelse af identifikationskoder til alle økonomiske aktører og operatører af første detailsalgssteder, der er involveret i handel med tobaksvarer, samt de anlæg og maskiner de bruger til at fremstille, opbevare og håndtere deres produkter.
Til brug for udstedelsen af entydige identitetsmærker samt identifikationskoder skal ID-udstederen tilbyde en digital selvbetjeningsplatform for ansøgning og udstedelse af ovenstående mærker og koder.
ID-udstederen kan kun modtage betaling for de driftsopgaver, som relaterer sig til udstedelsen af entydige identitetsmærker. Gebyrerne herfor skal være ikke-diskriminerende og stå i et rimeligt forhold til antallet af entydige identitetsmærker, som udstedes til de økonomiske aktører, med samtidig hensyntagen til den valgte leveringsmåde af mærkerne. ID-udstederen kan ikke modtage betaling for ydelser forbundet med generering og udstedelse af identifikationskoder.
Ordregiver har mulighed for at forlænge kontrakten 2 gange af 1 års forlængelse.
Udbuddet er ikke opdelt i delaftaler, idet det er Ordregivers vurdering, at den samlede opgave vedrørende udstedelse af identitetsmærker og identifikationskoder alene kan varetages af en ID-udsteder i overensstemmelse med kravene i Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2018/574 af 15.12.2017 om tekniske standarder for oprettelse og drift af et sporbarhedssystem for tobaksvarer.
Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger
Tilbudsgiverne skal opfylde følgende mindstekrav:
- En i gennemsnit positiv egenkapital i de senest 3 afsluttede regnskabsår (regnet fra tidspunkt for afgivelse af tilbuddet),
- En gennemsnitlig soliditetsgrad på minimum 10% i de senest 3 afsluttede regnskabsår.
For det senest afsluttede regnskabsår skal tilbudsgiver i ESPD'et give oplysninger om følgende:
- Tilbudsgivers egenkapital, jf. ESPD'et, pkt. IV.B.4,
- Tilbudsgivers soliditetsgrad i %, jf. ESPD'ets, pkt. IV.B.4.
Bemærk: Er tilbudsgiver et konsortium/lignende sammenslutning, eller baserer tilbudsgiver sig på andre enheders økonomiske eller finansielle kapacitet (fx. underleverandører) til brug for opfyldelse af mindstekravene, skal der indgives særskilt ESPD for hver deltager i konsortiet/sammenslutningen/underleverandøren. For tilbudsgivere, som baserer sig på andre enheders kapacitet til brug for opfyldelse af mindstekravene, gælder endvidere, at tilbudsgiver som en del af dokumentationen skal fremlægge en støtteerklæring eller tilsvarende dokumentation, som godtgør, at den pågældende enhed er juridisk forpligtet over for tilbudsgiveren. Såfremt en tilbudsgiver beror sig på andre enheders økonomiske og finansielle formåen, jf. foranstående, skal denne enhed påtage sig solidarisk at hæfte for tilbudsgivers forpligtelser under den udbudte kontrakt.
Dokumentation: Den tilbudsgiver, der står til at blive tildelt kontrakten, skal på anmodning fremsende tilbudsgivers senest godkendte årsregnskab eller revisorpåtegnet erklæring om de efterspurgte økonomiske nøgletal, medmindre Ordregiver kan tilgå disse oplysninger fra en offentligt tilgængelig kilde (cvr.dk. eller lignende).
Tilbudsgiverne skal opfylde følgende mindstekrav:
- Tilbudsgiver skal have udført mindst én tilsvarende opgave inden for de seneste 3 år (regnet fra tidspunktet for afgivelse af tilbuddet).
Med "tilsvarende opgave" forstås sporingssystemer for sporing af varer. Det har ingen betydning, hvilken type vare sporingssystemet er udarbejdet til.
Tilbudsgiver skal i ESPD'et give oplysninger om følgende:
- Referencer med oplysning om tilbudsgivers betydeligste erfaring med tilsvarende opgaver udført inden for de seneste 3 år, jf. ESPD'et, pkt. IV.C.1b.
Referencerne skal indeholde: Beskrivelse af opgaven, kontraktsum, tidspunkt for udførelsen (dato for opstart og afslutning) og modtager af ydelsen (kontaktoplysninger på kontaktperson).
Bemærk: Er tilbudsgiver et konsortium/lignende sammenslutning, eller baserer tilbudsgiver sig på andre enheders tekniske eller faglige kapacitet (fx. underleverandører) til brug for opfyldelse af mindstekravene, skal der indgives særskilt ESPD for hver deltager i konsortiet/sammenslutningen/underleverandøren. For tilbudsgivere, som baserer sig på andre enheders kapacitet, jf. foranstående, gælder endvidere, at tilbudsgiver som en del af dokumentationen skal fremlægge støtteerklæring eller tilsvarende dokumentation, som godtgør, at den pågældende enhed er juridisk forpligtet over for tilbudsgiveren.
Dokumentation: Den referenceliste, som skal indeholdes i ESPD'et, se ovenfor, anses af Ordregiver for at være den endelige dokumentation for tilbudsgivers tekniske kapacitet.
Del IV: Procedure
Sikkerhedsstyrelsen
Nørregade 63
6700 Esbjerg
Ordregiver vil kort tid efter tilbudsafgivelse invitere de pågældende tilbudsgivere ind til en mundtlig præsentation af tilbuddet. Præsentationen skal foregå ved tilbudsgivers fysiske tilstedeværelse på Ordregivers adresse. Præsentationen forventes af blive afholdt i uge 49. Det nærmere tidspunkt for tilbudsgiverens præsentation udmeldes efter tilbudsfristen.
Del VI: Supplerende oplysninger
Toldboden 2
Viborg
8800
Danmark
Telefon: +45 72405708
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Internetadresse: https://erhvervsstyrelsen.dk/klagenaevnet-for-udbud
I henhold til LBK nr. 593 af 2.6.2016 om håndhævelse af udbuds reglerne m.v. gælder følgende klagefrister i relation til gennemførelse af udbud:
Klage over ikke at være prækvalificeret skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har afsendt en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet prækvalificeret, hvis underretningen har angivet en kort redegørelse for de relevante grunde for beslutningen, jf. lovens § 7, stk. 1.
Klage over tildeling af kontrakten skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 45 dage efter, at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt.
Klage i forbindelse med indgåelse af en rammeaftale skal indgives inden 6 måneder regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiver har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere.
Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i standstill perioden, jf. lovens § 6, stk. 4. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i standstill perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1.
Carl Jacobsens Vej 35
Valby
2500
Danmark
Telefon: +45 41715000
E-mail: kfst@kfst.dk
Internetadresse: www.kfst.dk