Fakta om udbudet
Bestilling af materiale
http://eu.eu-supply.com/app/rfq/rwlentrance_s.asp?PID=220716&B=REGIONSYDDK
Udbyder
Region Syddanmark
Vindere
Kontrakt om indkøb af it-løsning til digital patologi
(18.06.2019)
Sectra Danmark A/S
Blangstedgårdsvej 1
5220 Odense SØ
Kontrakt om indkøb af it-løsning til digital patologi
Region Syddanmark
Udbudsbekendtgørelse
Tjenesteydelser
Direktiv 2014/24/EU
Del I: Ordregivende myndighed
29190909
Damhaven 12
Vejle
7100
Danmark
Kontaktperson: Sanne Nørgaard
Telefon: +45 27893095
E-mail: Sanne.Norgaard@rsyd.dk
NUTS-kode: DK03
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: https://www.regionsyddanmark.dk
Internetadresse for køberprofilen: https://eu.eu-supply.com/ctm/Company/CompanyInformation/Index/181055
29290925
Skottenborg 26
Viborg
8800
Danmark
Kontaktperson: Sanne Nørgaard
E-mail: Sanne.Norgaard@rsyd.dk
NUTS-kode: DK04
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: www.rm.dk
29290941
Niels Bohrsvej 30
Aalborg Ø
9220
Danmark
Kontaktperson: Sanne Nørgaard
E-mail: Sanne.Norgaard@rsyd.dk
NUTS-kode: DK05
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: www.rn.dk
29290658
Alleen 15
Sorø
4180
Danmark
Kontaktperson: Sanne Nørgaard
E-mail: Sanne.Norgaard@rsyd.dk
NUTS-kode: DK02
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: www.regionsjaelland.dk
29190623
Kongens Vænge 2
Hillerød
3400
Danmark
Kontaktperson: Sanne Nørgaard
E-mail: Sanne.Norgaard@rsyd.dk
NUTS-kode: DK01
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: www.regionh.dk
Del II: Genstand
Kontrakt om indkøb af it-løsning til digital patologi
Ny it-løsning til billedhåndtering i patologi. Løsningen skal omfatte alle væsentlige funktioner til billed-håndtering for patologien, fra analyse, MDT konference, kvalitetssikring af billeder, konsultationer mm. Endvidere skal løsningen omfatte funktionalitet til Image Life Cykle Løsningen skal anvendes på alle 4 sygehuse og alle 4 patologiafdelinger i Region Syddanmark. Regionen forventer 150 brugere og 100 samtidig brugere, som til sammen producerer 800 000 glas med vævsprøver om året, som i fremtiden skal digitaliseres og analyseres digitalt.
Løsningen skal patientsikkert og brugervenligt understøtte en effektiv klinisk arbejdsgang i patologien og understøtte det sammenhængende patientforløb på tværs af sygehuse, afdelinger og specialer i Region Syddanmark.
Udbuddet omfatter optioner på løsningen til Region Nordjylland, Region Midtjylland, Region Sjælland og Region Hovedstaden.
Region Syddanmark.
Region Syddanmark ønsker at indgå aftale om anskaffelse, implementering samt service og support af en nyt image management system til billedhåndtering i patologi. Løsningen skal omfatte alle væsentlige funktioner til billedhåndtering for patologen, fra analyse, MDT konference, kvalitetssikring af billeder, konsultationer mm. Endvidere skal løsningen omfatte funktionalitet til Image life cykle management herunder manuel indikation af hvor lang tid billeder skal gemmes. Løsningen skal anvendes på alle 4 sygehuse og alle fire patologiafdelinger i Region Syddanmark. Regionen forventer 150 brugere og 100 samtidig brugere, som til sammen producerer knap 1 000 000 glas med vævsprøver om året, som i fremtiden skal digitaliseres og analyseres digitalt. Løsningen skal patientsikkert og brugervenligt understøtte en hurtigt og effektiv klinisk arbejdsgang i patologien samt understøtte det sammenhængende patientforløb på tværs af sygehuse, afdelinger og specialer i Region Syddanmark. Udbuddet omfatter optioner på løsningen til landets øvrige 4 regioner, Region Nordjylland, Region Midtjylland, Region Sjælland og Region Hovedstaden.
Kontrakten er tidsubegrænset med mulighed for opsigelse.
Kontrakten vurderes over 7 år til at have en samlet værdi på 40 000 000 DKK for RSyd, 35 000 000 DKK for RNord, 40 000 000 DKK for RMidt 55 000 000 DKK for RHovedstad og 30 000 000 DKK for RSjælland. For hver region er forventet kontraktløbetid 7 år. Anslået værdi i pkt. II.2.6) er et estimat baseret på en kontraktvarighed på 7 år.
Ordregiver har til hensigt at prækvalificere 3 ansøgere, som vil blive opfordret til at afgive tilbud. Udvælgelsen vil ske på baggrund af en vurdering af Ansøgers sammenlignelige referencer.
Ovenstående vurderes på baggrund referenceliste fra Ansøger, som oplyses i ESPD, del IV, pkt. C)
Ansøger kan angive maksimalt 3 sammenlignelige referencer inden for de seneste 3 år. En reference anses for sammenlignelig, når den vedrører levering af en It-løsning til understøttelse af Digital Patologi på patologiafdelinger eller tilsvarende i det danske eller i et lignende sundhedssystem. Referencerne tillægges værdi svarende til den nævnte rækkefølge i ESPD’et, således at nr. 1 tillægges størst værdi, mens nr. 3 tillægges mindst værdi. Referencerne skal omfatte beskrivelse af 4 referenceområder. Referenceområderne nedenfor tillægges værdi således at nr. 1 tillægges størst værdi, mens nr. 4 tillægges mindst værdi:
1) Referenceområde: Teknisk og klinisk implementering af en velafprøvet It-løsning til understøttelse af Digital Patologi i Region Syddanmarks patologiafdelinger, hvor der lægges vægt på en vellykket implementering. Ansøger bedes beskrive, hvilke forbedringer implementeringen har medført i form af fx højere kvalitet, hurtig svartid på analyser, mindre ressourceforbrug eller udjævning af arbejdsbyrder på tværs af afdelinger. Der lægges vægt på beskrivelsen af implementering i form af beskrivelse af aktiviteter, inddragelse af kunden og hvordan prøveprogram blev gennemført.
Endvidere bedes ansøger beskrive
— Antal hospitaler som anvender løsningen (fysiske lokationer),
— Antal samtidige brugere,
— Implementeringsbeskrivelse herunder tidsplan,
— Volumen af glas som scannes på årsbasis,
— Mængden af lagrede data på årsbasis.
2) Referenceområde: Beskrivelse af løsningens arkitektur, hvor der lægges vægt på en klar arkitektur opdeling. Der lægges vægt på beskrivelse af funktionalitet, modularisering, procesunderstøttelse, løsningens øvrige komponenter, integrationer og anvendelse af standarder;
3) Referenceområde: Levering af en It-løsning, hvor ansøgeren har dokumenteret erfaring med applikationsdrift af en It-løsning i 24/7-scenarie eller lignende og har dokumenteret overholdelse af servicemål. Leverandøren skal beskrive det varetagne ansvarsområde samt beskrive servicemål på svartider, oppetider og afhjælpning af fejl og i hvilken grad ansøger har kunnet leve op til dem. Der lægges vægt på beskrivelse af overholdte servicemål og beskrivelse af, hvordan eventuelle udfordringer med servicemål har involveret kundens medarbejdere;
4) Referenceområde: Levering af en It-løsning, hvor ansøgeren har indgået i dokumenteret strategisk samarbejde med kunden, og hvor ansøgeren har et medansvar for opfyldelse af konkrete forretningsmæssige mål samt har faciliteret kundefællesskaber, der har haft mulighed for at påvirke udviklingen af IT-løsningen løbende. Der lægges vægt på, hvordan Leverandøren har styret og gennemført det strategiske samarbejde samt på, hvordan kunden er blevet involveret.
Hver references beskrivelse af den løste opgave bør maksimalt fylde, hvad der svarer til 3 normalsider.
Ansøger kan i ESPD’ets del V uddybe hvorfor de anførte referencer er særligt relevante, ligesom ud-vælgelsen vil ske på baggrund af ansøgers beskrivelse af sine referencer i ESPD del IV.C.
Udbuddet indeholder følgende optioner:
1) Option på levering af VNA, arkiv til arkivering af digitale billeder;
2) Optioner på at levere tilsvarende Løsning til Region Midtjylland, Region Nordjylland, Region Sjælland og Region Hovedstaden.
Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger
Ansøger skal oplyse følgende nøgletal vedrørende økonomisk og finansiel formåen, jf. udbudslovens § 142 (ESPD del IV, afsnit B):
1) Samlet årsomsætning i det seneste afsluttede regnskabsår;
2) Resultat før skat i det seneste afsluttede regnskabsår;
3) Egenkapital i det seneste afsluttede regnskabsår;
4) Soliditetsgrad i de seneste 3 afsluttede regnskabsår;
5) Forsikret beløb pr. skadestilfælde i gyldig erhvervsansvarsforsikring.
1) Minimum årsomsætning, dvs. nettoomsætning, i det seneste disponible regnskabsår er på minimum 70 000 000 DKK;
2) Resultat før skat (ultimo året) skal for det senest disponible regnskabsår være positiv;
3) Egenkapitalen (ultimo året) skal for det senest disponible regnskabsår være positiv;
4) Soliditetsgrad på gennemsnitligt mindst 20% i de seneste 3 disponible regnskabsår;
5) Erhvervsansvarsforsikring med et forsikret beløb på minimum 10 000 000 DKK om året.
Ansøger skal oplyse følgende vedrørende teknisk og faglig formåen, jf. udbudslovens § 143 (ESPD del IV, afsnit C):
Maksimalt 3 referencer vedrørende betydeligste leverancer af lignende tjenesteydelser, leveret i de seneste 3 år, hvor opgavens omfang minder om ordregivers forhold, jf. punkt II.1.4 og II.2.4. Der ønskes beskrevet:
1) Beskrivelse af den løste opgave;
2) Beløb (den samlede kontraktværdi);
3) Startdato og slutdato;
4) Modtager (Kunden).
Der efterspørges referencer som er leveret inden for de seneste 3 år, da dette er nødvendigt for at sikre tilstrækkelig konkurrence. Dette grundet, da der ikke er tale om en løsning, som bliver udbudt med jævne mellemrum.
Ansøger kan maksimalt angive 3 referencer. Uanset om ansøger er én virksomhed, et konsortium eller en virksomhed, som baserer sig på andre juridiske enheders formåen, kan der maksimalt angives 3 referencer pr. ansøger. Referencer herudover vil ikke blive taget i betragtning.
Referencerne skal beskrives i ESPD'et, men hver references beskrivelse af den løste opgave bør maksimalt fylde, hvad der svarer til 3 normalsider.
Det er et minimumskrav, at Ansøger har relevant erfaring i form af mindst 1 sammenlignelig reference inden for de seneste 3 år. En reference anses for sammenlignelig, når den vedrører levering en it-løsning til digitalisering af mikroskopiglas til patologisk diagnostisk vurdering i patologi afdelinger eller tilsvarende i det danske eller i lignende sundhedssystemer.
Den region eller tilsvarende organisatoriske enhed, som Løsningen er implementeret på, bør størrelsesmæssigt mindst være sammenlignelig med et eller flere af sygehusene i Region Syddanmark, dvs. producere mindst 100 000 histopatologiske glas om året, og skal omfatte mindst 2 geografiske lokationer.
Det er herudover et minimumskrav, at den pågældende reference omfatter beskrivelse af 4 referenceområder som beskriver virksomhedens erfaring med leverance af tilsvarende løsninger.
1) Referenceområde: Teknisk og klinisk implementering af en velafprøvet It-løsning til understøttelse af Digital Patologi i Region Syddanmarks patologiafdelinger, hvor der lægges vægt på en vellykket implementering. Ansøger bedes beskrive, hvilke forbedringer implementeringen har medført i form af fx højere kvalitet, hurtig svartid på analyser, mindre ressourceforbrug eller udjævning af arbejdsbyrder på tværs af afdelinger. Der lægges vægt på beskrivelsen af implementering i form af beskrivelse af aktiviteter, inddragelse af kunden og hvordan prøveprogram blev gennemført.
Endvidere bedes ansøger beskrive
— Antal hospitaler som anvender løsningen (fysiske lokationer),
— Antal samtidige brugere,
— Implementeringsbeskrivelse herunder tidsplan,
— Volumen af glas som scannes på årsbasis,
— Mængden af lagrede data på årsbasis.
2) Referenceområde: Beskrivelse af løsningens arkitektur, hvor der lægges vægt på en klar arkitekturopdeling. Der lægges vægt på beskrivelse af funktionalitet, modularisering, procesunderstøttelse, løsningens øvrige komponenter, integrationer og anvendelse af standarder;
3) Referenceområde: Levering af It-løsning, hvor ansøgeren har dokumenteret erfaring med applikationsdrift af en It-løsning i 24/7-scenarie eller lignende og har dokumenteret overholdelse af servicemål. Leverandøren skal beskrive det varetagne ansvarsområde samt beskrive servicemål på svartider, oppetider og afhjælpning af fejl og i hvilken grad ansøger har kunnet leve op til dem. Der lægges vægt på beskrivelse af overholdte servicemål og beskrivelse af, hvordan eventuelle udfordringer med servicemål har involveret kundens medarbejdere;
4) Referenceområde: Levering af It-løsning, hvor ansøgeren har indgået i dokumenteret strategisk samarbejde med kunden, og hvor ansøgeren har et medansvar for opfyldelse af konkrete forretningsmæssige mål samt har faciliteret kundefællesskaber, der har haft mulighed for at påvirke udviklingen af IT-løsningen løbende. Der lægges vægt på, hvordan Leverandøren har styret og gennemført det strategiske samarbejde samt på, hvordan kunden er blevet involveret.
Del IV: Procedure
Del VI: Supplerende oplysninger
1) Såfremt man ønsker at ansøge om at deltage i denne udbudsproces, skal man udfylde den offentlig-gjorte ESPD kaldet "espd-request" på følgende måde:
- Højreklik på ESPD-filen,
- Gem filen på din computer, eksempelvis på et lokalt drev eller på skrivebordet,
- Åben linket https://ec.europa.eu/growth/tools-databases/espd/
- Vælg eksempelvis "dansk" som sprog,
- Marker "Jeg er en økonomisk aktør",
- Marker "Importere ESPD",
- Upload ESPD-filen, som du har gemt på din computer,
- Vælg Danmark som land (hvis du er en dansk ansøger),
- Udfyld ESPD’et med de oplysninger, som er angivet i udbudsbekendtgørelsen, herunder del II.A, II.C, III.A,III.B, III.C, IV.B, IV.C og V,
- Bemærk at ansøger skal aflevere flere ESPD’er, hvis ansøger udgør en sammenslutning af virksom-heder(konsortium) eller baserer sig på andre økonomiske aktørers kapacitet,
- Når ESPD’et er udfyldt kan det udskrives som PDF samt eksporteres og gemmes.
Ansøger skal i ESPD'et oplyse navn, CVR-nr., postadresse, kontaktperson, hvorvidt ansøger er en mikro virksomhed, en lille eller en mellemstor virksomhed samt hvorvidt ansøger deltager i udbudsproceduren sammen med andre (ESPD del II.A).
Ansøger skal oplyse de efterspurgte oplysninger i udbudsbekendtgørelsens del III.
2) Ansøger skal bekræfte, at ansøger ikke er omfattet af de obligatoriske udelukkelsesgrunde i udbuds-lovens § § 135, stk. 1 — 3 og 136 (ESPD del III, afsnit A, B og C).
Ansøger udelukkes fra deltagelse i udbudsproceduren, hvis Ansøger i henhold til § 135 ved endelig dom er dømt eller har vedtaget bødeforlæg for handlinger begået som led i en kriminel organisation, bestikkelse, svig, terrorhandlinger eller strafbare handlinger med forbindelse til terroraktivitet, hvidvaskning af penge eller finansiering af terrorisme, eller børnearbejde og andre former for menneskehandel.
Ordregiver skal endvidere udelukke en Ansøger, der har ubetalt forfalden gæld på 100 000 DKK eller derover til offentlige myndigheder vedrørende skatter, afgifter eller bidrag til sociale sikringsordninger i henhold til dansk lovgivning eller lovgivningen i det land, hvor Ansøger er etableret. Ordregiver kan dog under særlige betingelser undlade at udelukke i denne situation.
Tilsvarende skal Ordregiver i henhold til § 136 bl.a. udelukke en Ansøger, når Ordregiver kan påvise, en interessekonflikt i forhold til udbuddet, som ikke kan afhjælpes effektivt med mindre indgribende foranstaltninger, en konkurrencefordrejning som følge af en forudgående inddragelse af Ansøger, herunder som rådgiver i forberedelsen af udbudsproceduren i forhold til det pågældende udbud, som ikke kan afhjælpes med mindre indgribende foranstaltninger, eller at Ansøger i det pågældende udbud har givet groft urigtige op-lysninger mv.
3) Særlige vilkår:
Der gælder følgende særlige vilkår for opfyldelse af kontrakten.
3.1 Arbejdsmiljø.
Leverandøren skal gøre sig bekendt med Kundens arbejdsmiljøpolitik, jf. udkast til kontrakt og kon-traktbilag 18, og søge at leve op til målsætningerne heri i forbindelse med udførelsen af Kontrakten.
Leverandøren skal, ved dennes færden hos Kunden, i øvrigt efterleve Kundens retningslinjer og politikker for personalets adfærd, herunder ryge- og alkoholpolitik.
Der stilles herudover ikke særlige krav til arbejdsmiljøet i forbindelse med de udbudte ydelser.
3.2 Arbejdsklausul.
Leverandøren skal sikre, at ansatte hos Leverandøren og eventuelle underleverandører, som medvirker til at opfylde Kontrakten i Danmark, er sikret løn (herunder særlige ydelser), arbejdstid og andre arbejdsvilkår i henhold til udkast til kontrakt pkt. 32 og kontraktbilag 17.
3.3 Socialt ansvar.
Der stilles i kontrakten krav om, at leverandørens ydelser skal leveres med respekt for nationale og internationale love og regler vedrørende menneskerettigheder, arbejdstagerrettigheder, miljø og antikorruption.
Der henvises herudover til udkast til kontrakt pkt. 32
Nævnenes Hus, Toldboden 2
Viborg
8800
Danmark
Telefon: +45 72405708
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Internetadresse: https://naevneneshus.dk/start-din-klage/klagenaevnet-for-udbud/
Ved et udbud med prækvalifikation efter udbudsloven skal en klage over ikke at være blevet prækvalificeret indgives inden 20 kalenderdage regnet fra dagen efter ordregiverens afsendelse af underretning om prækvalifikation.
Andre klager over udbud eller beslutninger, f.eks. tildeling af kontrakter, omfattet af udbudslovens afsnit II eller III skal være indgivet til klagenævnet inden 45 kalenderdage regnet fra dagen efter ordregiverens offentliggørelse af en bekendtgørelse i EU-Tidende om indgåelse af kontrakt.
Klager over indgåelse af en rammeaftale efter udbudsloven skal være indgivet til Klagenævnet inden 6 måneder regnet fra dagen efter ordregiverens underretning om tildelingsbeslutningen.
Samtidig med klagens fremsendelse til Klagenævnet skal klageren sende (evt. pr. e-mail) en kopi af klagen med bilag til ordregiveren. Klagenævnet har brug for at vide, om klageren har underrettet ordregiveren, og klageren skal derfor sende kopi af underretningen af ordregiveren til Klagenævnet.
Carl Jacobsens Vej 35
Valby
2500
Danmark
Telefon: +45 41715000
E-mail: kfst@kfst.dk
Internetadresse: https://www.kfst.dk/