Fakta om udbudet
Udbyder
Danish Defence Acquisition and Logistics Organization (DALO)
Vindere
(13.10.2018)
IFAD TS A/S
Østre Stationsvej 43,2
5000 Odense
Rammeaftale vedrørende vedligeholdelse af krigssimulationssystemer
Danish Defence Acquisition and Logistics Organization (DALO)
Bekendtgørelse med henblik på frivillig forudgående gennemsigtighed
Tjenesteydelser
Direktiv 2009/81/EF
Del I: Ordregivende myndighed/enhed
16287180
Lautrupbjerg 1-5
Ballerup
2750
Danmark
Kontaktperson: Hanne Thode
Telefon: +45 72814282
E-mail: fmi-ja-s202@mil.dk
NUTS-kode: DK0
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: www.fmi.dk
Del II: Genstand
Rammeaftale vedrørende vedligeholdelse af krigssimulationssystemer
Forsvarsministeriet Materiel- og Indkøbsstyrelsen (FMI) ønsker at indgå en elleveårig rammeaftale med IFAD TS A/S om vedligeholdelse af krigssimulationssystemer f.eks. IFACTS, F-INSTR, DART, ACT, IRAS, ISimGW, INTS, 3DVS, IRAD og C-SIM ved f.eks. Søværnets Taktikskole og Oksbøl til oplæring og træning af forsvarets enheder i generel krigsførelse fra skibe, fly og landstyrker, samt når der skal trænes mere specifikke opgaver. Oplæringen og træningen skal medvirke til, at de operative enheder er bedst muligt forberedte til at agere i missionsområder og andre operative indsatser. Rammeaftalen omfatter support af software, herunder opdateringer og nye funktionaliteter, løbende service og vedligeholdelse af krigssimulationssystemerne og levering af specialtilpasset hardware og reservedele.
Se afsnit II.1.4) for beskrivelse.
Del IV: Procedure
- Kun en bestemt økonomisk aktør kan levere de pågældende bygge- og anlægsarbejder, varer eller tjenesteydelser af følgende årsag:
- manglende konkurrence af tekniske årsager
FMI ønsker at indgå en elleveårig rammeaftale om vedligeholdelse af krigssimulationssystemer i forsvaret, f.eks. IFACTS, F-INSTR, DART, ACT, IRAS, ISimGW, INTS, 3DVS, IRAD og C-SIM ved f.eks. Søværnets Taktikskole og Oksbøl. Efter FMI’s vurdering kan disse ydelser kun anskaffes fra IFAD TS A/S, da rammeaftalen på grund af tekniske årsager og beskyttelse af eksklusive rettigheder kun kan tildeles til denne leverandør. Dette skyldes, at leverandøren gennem mange års arbejde med krigssimulationssystemerne er den eneste, der besidder specifik knowhow vedrørende sammensætning og montering af specialtilpasset hardware, funktionalitet mellem hardware og software, support af software samt løbende service, vedligehold og levering af reservedele til krigssimulationssystemerne.
Det er nødvendigt for funktionaliteten af krigssimulationssystemerne, at der er specifik interoperabilitet mellem eksisterende systemer i forsvaret og krigssimulationssystemerne samt mellem hardware og software i krigssimulationssystemerne, gennem levering af hardware og reservedele, support af software, samt service og vedligeholdelse.
Manglende interoperabilitet vil have den virkning, at formålet med at skabe et så realistisk og virkelighedsnært træningsmiljø som muligt, vil blive kompromitteret. Såfremt træningsmiljøet er kompromitteret, vil de operative enheders træning være mangelfuld og kan svække de væbnede styrkers funktionsdygtighed i kampsituationer, hvilket kan medføre tab af liv.
IFAD besidder gennem sin mangeårige erfaring særlig knowhow, der er nødvendig for at opfylde rammeaftalens leverancer omkring netop krigssimulationssystemerne, samt at denne særlige knowhow medfører, at kun IFAD kan garantere interoperabiliteten i krigssimulationssystemerne.
Endvidere besidder leverandøren rettighederne til kildekoden til systemerne og har ikke videregivet disse rettigeheder til andre.
FMI vurderer derfor, at betingelserne i forsvarsdirektivets artikel 28, stk. 1, litra e, for at anvende udbud med forhandling uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse, er opfyldt.
Del V: Kontrakt-/koncessionstildeling
27747701
Østre Stationsvej 43,2
Odense
5000
Danmark
NUTS-kode: DK0
Del VI: Supplerende oplysninger
Datoen angivet i bekendtgørelsens pkt. V.2.1) er datoen for beslutningen om at tildele rammeaftalen direkte og ikke datoen for rammeaftalens indgåelse. Rammeaftalen vil ikke blive indgået/underskrevet, før udløbet af en periode på 10 dage fra offentliggørelse af denne bekendtgørelse, jf. yderligere pkt. VI.4.3).
Værdien angivet i pkt. II.1.7) og V.2.4) er den estimerede værdi af rammeaftalen, og er således ikke udtryk for rammeaftalens endelige værdi, ligesom FMI ikke herved har forpligtet sig til at foretage anskaffelser svarende til denne værdi.
Nævnenes Hus, Toldboden 2
Viborg
8800
Danmark
Telefon: +45 72405600
E-mail: klfu@erst.dk
Internetadresse: http://erhvervsstyrelsen.dk/klagenaevnet-for-udbud.
FMI følger proceduren i klagenævnslovens § 4 (lovbekendtgørelse nr. 593 af 2.6.2016 om Klagenævnet for Udbud, tilgængelig på www.retsinformation.dk). Rammeaftalen vil ikke blive indgået før efter udløbet af 10 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor denne bekendtgørelse er offentliggjort, jf. klagenævnslovens § 4, stk. 1, nr. 2.
I henhold til klagenævnslovens § 7, stk. 3, skal en klage over, at ordregiveren i strid med udbudsreglerne har indgået en rammeaftale uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende, i tilfælde hvor en ordregiver har fulgt proceduren i § 4, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en rammeaftale, forudsat at bekendtgørelsen indeholder begrundelsen for ordregiverens beslutning om at tildele rammeaftalen uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende.
Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i den periode på 10 kalenderdage, som er fastsat i § 4, stk. 1, nr. 2. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i den nævnte periode, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning, jf. § 12, stk. 1.
Kontaktoplysning til Klagenævnet for Udbud er angivet i pkt. VI.4.1).
Klagenævnet for Udbuds egen vejledning om klager er tilgængelig på hjemmesiden angivet i pkt. VI.4.1).
Carl Jacobsens Vej 35
Valby
2500
Danmark
Telefon: +45 41715000
E-mail: kfst@kfst.dk
Internetadresse: www.kfst.dk